Hur bra är syrediffusorn till Eheim 2252

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Hur bra är syrediffusorn till Eheim 2252

    Ja, hur bra är den till ett 375 liters akvarium om man har två?
    Skäl den mycket kraft från cirkulation och filtrering?
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Ursprungligen postat av Museo12
    Ja, hur bra är den till ett 375 liters akvarium om man har två?
    Skäl den mycket kraft från cirkulation och filtrering?
    Den enda nytta jag ser med den är om man ex. har väldigt mycket fisk i karet och behöver lufta ur koldioxid (fiskars utandningsluft). I övrigt gör den nog varken från eller till avseende filtrering och cirkulation. Själv använder jag aldrig diffusorn på dessa filter.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Den där genomskinliga plastplutten som gör att hela akvariet blir fullt av en massa luftbubblor brukar jag slänga direkt, har aldrig förstått vitsen med den. Rikta utblåset snett mot ytan så får du bra syresättning.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Ursprungligen postat av tege
        Den där genomskinliga plastplutten som gör att hela akvariet blir fullt av en massa luftbubblor brukar jag slänga direkt, har aldrig förstått vitsen med den. Rikta utblåset snett mot ytan så får du bra syresättning.
        Tycker likadant! Dessutom snor den några 100l/h..
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Normalt sett så gör jag som alla andra, dvs slänger diffusorn och riktar utblåset mer mot vattenytan.

          Men det har gjorts en test, tror det var Lasse Forsberg (f.d. redaktör för CB) eller nån han känner som en gång gjorde en test och det visade sig då att just vad gäller Ehemis diffusor så ökade faktiskt den syrehalten i vattnet.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Ja tycker att den har en användning till. När det är varmt så ökar inluftningen avdunstningen i karet o därmed hålls tempen i akvariet nere. När ja körn me diffusor på högsommaren så visar inte fisken tendens på värmeslag helt enkelt.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Normalt sett så gör jag som alla andra, dvs slänger diffusorn och riktar utblåset mer mot vattenytan.

              Men det har gjorts en test, tror det var Lasse Forsberg (f.d. redaktör för CB) eller nån han känner som en gång gjorde en test och det visade sig då att just vad gäller Ehemis diffusor så ökade faktiskt den syrehalten i vattnet.
              Spontant frågar jag mig då; i testet,har pumpen i båda fallen häktats upp så som den e tänkt att göra? Dvs lodrätt med utblåset rakt ut/fram. El har den ,utan diffusorn då,riktats uppåt så pass mkt att det skvalar på ytan? Jag har svårt att tro att det skulle ge mer syre då.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Spontant frågar jag mig då; i testet,har pumpen i båda fallen häktats upp så som den e tänkt att göra? Dvs lodrätt med utblåset rakt ut/fram. El har den ,utan diffusorn då,riktats uppåt så pass mkt att det skvalar på ytan? Jag har svårt att tro att det skulle ge mer syre då.
                Jodå självklart mättes syrehalten med pumpen stående i samma vinkel och skillnaden för just Eheim-diffusorn var rätt stor. Vad jag förstår så gav inte övriga diffusorer som testades någon ökad syrehalt.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jodå självklart mättes syrehalten med pumpen stående i samma vinkel och skillnaden för just Eheim-diffusorn var rätt stor. Vad jag förstår så gav inte övriga diffusorer som testades någon ökad syrehalt.
                  Intressant. Det verkar alltså som om vattnet syresätts inuti själva diffursorn ungefär som ett droppfilter i mikroformat.

                  Om det är så så borde man kunna bygga något till firrar som inte vill ha cirkulation men ändå få vettig syresättning utan droppfilter eller oxydator.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Intressant. Det verkar alltså som om vattnet syresätts inuti själva diffursorn ungefär som ett droppfilter i mikroformat.

                    Om det är så så borde man kunna bygga något till firrar som inte vill ha cirkulation men ändå få vettig syresättning utan droppfilter eller oxydator.
                    Ja det måste ju vara något speciellt i konstruktionen med just deras diffusor.
                    Idag (det var många år sedan som denna test gjordes) finns det kanske andra diffusorer som funkar på samma sätt - jag vet inte.

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Eheims

                      diffusor har ju en liten annorlunda konstruktion. Andra har ju i regel bara en anslutning för luftslang på ett utblåsningsrör. Tycker att eheims diffusor är bäst och tystast av det jag prövat, Sedan håller jag med LN angående luftning av vattnet när det är varmare på sommaren.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Om man nu måste ha en difusor är det nog bara Eheim som fungerar överhuvud taget
                        alla andra har skitstora bubblor som stiger upp direkt mot ytan, dvs värdelöst.
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Håknil
                          Användare
                          • december 2005
                          • 484

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Om man nu måste ha en difusor är det nog bara Eheim som fungerar överhuvud taget
                          alla andra har skitstora bubblor som stiger upp direkt mot ytan, dvs värdelöst.
                          F-låt men vad är en diffusor?

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            En tillbehörsdel som drar in luft och sprutar ut det i mycket små bubblor i hög hastighet. Ämnad för bland annat syretillförsel i akvariet. Fästes vanligtvis direkt på utblåset på innerfilter/powerhead eller ytterfilter.

                            Jag har provat diffusor och har faktiskt ganska gott att säga om det. Jag tycker att fiskarter som Tropheus reagerar bra på diffusor. Jag tyckte att de blev mer aktiva...och nej...det var ingen inbillning.

                            Bild här:

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              En tillbehörsdel som drar in luft och sprutar ut det i mycket små bubblor i hög hastighet. Ämnad för bland annat syretillförsel i akvariet. Fästes vanligtvis direkt på utblåset på innerfilter/powerhead eller ytterfilter.

                              Jag har provat diffusor och har faktiskt ganska gott att säga om det. Jag tycker att fiskarter som Tropheus reagerar bra på diffusor. Jag tyckte att de blev mer aktiva...och nej...det var ingen inbillning.

                              Bild här:

                              http://www.eheim.com/base/eheim/DBim...7_Diffusor.jpg
                              Visst fungerar dom
                              men dom bullrar
                              växter hatar dom
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...