Bygga egenbakgrund filterlösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #31
    Ursprungligen postat av Per A
    Upptill så gör du väggen lägre än din tänkta vattenyta, flödet kan du reglera med filtermatta och en invändig sarg i plast el dyl. jag har gjort hål för utblåset genom "väggen" i filterkammaren bakom den utskjutande klippan, sätter man ett lite längre rör så sitter det fast bra och är lätt att ta lös. Nertill på insugssidan är det bara att ta bort sista biten av jackofoamskivan som täckerfilterhörnet, det ger en bra öppning. Sen är det ju fritt fram att hitta på olika lösningar på filtret... man kan ju tänka sig att börja med filtret en skivbredd upp i kammaren och få 15x15 cm insugsyta för filtret, sen kan man ju bygga med 5cm filtermatta+biobollar el liknande... går ju att limma ihop filterkorgar också om man skulle vilja det eller köra med nätpåsar för att underlätta rengöring... alternativen är många...
    /Per

    Red:
    glömde det där med vattenvärdena, jag är helt insnöad på tang så jag vet inte riktigt vad dem gör får att få ner pH/hårdhet kolla i några sa- eller filtertrådar om du kan hitta mer info... en grov gissning är väl filtrering över torv eller liknande, förfiltrering (osmosfilter) + rötter ?? jag vet inte riktigt
    Toppen då är jag helt med på hur det fungerar, en liten sak till, kommer det inte in en jäkla massa grus genom ett sånnt storthål? alltså även om man inte öser i grus precis utanför, blir inte suget så stort att det dras in i filterkammaren?

    Samma med yngel riskerar inte dom att sugas upp imot filtret och fastna?

    Man kanske bör ha något slags raster i öppningen man gör?

    Hur tjockt med filter har i din filterkammare? Borde ju ju gå att klämma i en kub på 15x15x30 iaf så att det ändå finns plats kvar för pumpen längst upp? Och sen ett borrat PVC rör ner i det och pumparna ovanpå, dock måste ju doppvärmaren få plats i ett utav kammarrummen också, suck mycket som ska gå ihop.

    Jobbar som en idiot hela helgen så på måndag bär det iaf av till diverse affärer.


    Pumparna får nog dock vänta för ciklidhobby i Nol hade stängt måndagar och jag vill handla mina grejer där.

    Kommentar

    • Per A
      Användare
      • december 2007
      • 101

      #32
      Grus -nej, sand -ja (mindre om filtret inte tar i botten). Yngel, vet ej. tror inte det, beror på pumpen, men sannolikt inte om dem inte är helt nyckläckta? större hål = svagare sug iaf. Jag skulle skippa raster och bara använda filtermatta som är ett par cm för stor och kilar fint i hålet ev. en distans så att mattan inte trillar ner...

      Jag skulle inte köra med rör om filtermattan fyller hela kammaren, då kommer du inte att använda hela filtermattan på ett bra sätt. Ska du ha patron med rör bör det varar fritt vatten runtom hela filtermattan. Jag skulle köra med en 5cm filtermatta i botten med biobollar el liknande ovanpå ev. en finare matta/filter högre upp i filtret + filtrering av ytvatten över filtermatta med någon sorts flödesreglering. Tänk på hur ett ytterfilter fungerar... in nertill - jämt flöde genom hela filtermedian - ut upptill
      /Per
      Senast redigerad av Per A; 04 april 2009, 16:41.
      Per Ask, Umeå
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
      salvelinusalpinus@hotmail.com

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #33
        Ursprungligen postat av Per A
        Grus -nej, sand -ja (mindre om filtret inte tar i botten). Yngel, vet ej. tror inte det, beror på pumpen, men sannolikt inte om dem inte är helt nyckläckta? större hål = svagare sug iaf. Jag skulle skippa raster och bara använda filtermatta som är ett par cm för stor och kilar fint i hålet ev. en distans så att mattan inte trillar ner...

        Jag skulle inte köra med rör om filtermattan fyller hela kammaren, då kommer du inte att använda hela filtermattan på ett bra sätt. Ska du ha patron med rör bör det varar fritt vatten runtom hela filtermattan. Jag skulle köra med en 5cm filtermatta i botten med biobollar el liknande ovanpå ev. en finare matta/filter högre upp i filtret + filtrering av ytvatten över filtermatta med någon sorts flödesreglering. Tänk på hur ett ytterfilter fungerar... in nertill - jämt flöde genom hela filtermedian - ut upptill
        /Per
        Hej Per.

        Tack för den fina ritningen nu.... begriper jag vad du menar

        Verkar ju jävligt vettigt med en filtermatta i botten, sen kan man ju proppa i vad man vill, torv och sådant om jag vill förändra ph om de blir högt tillexempel.


        En sådan här anordning i varje hörne räcker det i ett 720 Liters kar.

        Om inte så måste jag nog böjja mig för öppna filtermattor med pumpar som suger in från sidan (slimline, som han på Nols ciklid hobby iaf sade skulle fungera.), men om man får ut samma filtereffekt på detta så är ju det bättre eftersom man inte ser filtermadrassen.

        Om man vill ha bio bollar eller liknande imellan madrassen och pumpen, så är de ju bra att ha dom i någon slags nät påse, vad kan man använda, eller kan man borra massor av hål i en plastbytta och ha dom i eller något.

        Tack för all hjälp det är kanon!

        Kommentar

        • Per A
          Användare
          • december 2007
          • 101

          #34
          exakt...
          Det beror ju på hur mkt man matar och hur mkt fisk man har men jag skulle säga att det räcker lätt med två sådan filterhörn. Sedan får man ju inte glömma bort vattenbytena... Det skulle säkert räcka med ett sådant hörn plus en matta 10x10x45 med powerhead och rör i andra hörnet... då får du bra med vatten runt mattan och ett bra ställe för dpvärmaren, termometer och annat kraffs.

          nätpåse funkar garanterat (det finns/fanns? påsar att köpa), är du riktigt byggsugen kan du ju göra korgar av ngt grövre plastnät, korgar kan vara svåra att lyfta i och ur om du har list/sidostag som täcker mkt av hålet in till filterkammaren

          Jag skulle säga att ett sådant här filterhörn är avsevärt mkt bättre än alternativet med öppen matta och pump bakom (eller vad säger ni andra??).

          /Per
          Per Ask, Umeå
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
          salvelinusalpinus@hotmail.com

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #35
            Ursprungligen postat av Per A
            Det skulle säkert räcka med ett sådant hörn plus en matta 10x10x45 med powerhead och rör i andra hörnet... då får du bra med vatten runt mattan och ett bra ställe för dpvärmaren, termometer och annat kraffs.

            Du menar PVCrörs lösning i ena hörnet då?

            Var på Hornbach idag och inhandlade allt jag behöver för bänk (lekablock och skivor och bygget i karet.

            Dom hade ingen Jackofom som var rosa men dom hade rätthårt pressad frigolit iaf, får väll ta lite smulor helt enkelt.

            Fin betong och fyra tuber silikon.

            Var även på Nols Ciklid Hobby och köpte två tuber silikon som jag skall silikona om insidan på karet med ikväll "natt".....

            Får se när man kan börja lägga upp bilder har ju lagt medlemsavgift men antar att ansvarig är på mässan i helgen...

            Fyfaen vad skoj det här ska bli.

            Kommentar

            • Per A
              Användare
              • december 2007
              • 101

              #36
              Japp, "pvc-rörs modellen"

              Glöm inte att du måste ansöka om medlemsbehörighet här på forumet: forum->mina profiluppgifter-> gruppmedlemskap
              Ska bli kul att se bilder, lycka till!
              Per Ask, Umeå
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
              salvelinusalpinus@hotmail.com

              Kommentar

              • Richardi
                Användare
                • april 2007
                • 84

                #37
                Ursprungligen postat av JosephineFredrik

                Om man vill ha bio bollar eller liknande imellan madrassen och pumpen, så är de ju bra att ha dom i någon slags nät påse, vad kan man använda, eller kan man borra massor av hål i en plastbytta och ha dom i eller något.
                Finns något som kallas tvättpåse, funkar kanon för mig. Lycka till med projektet!

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #38
                  Kul att du är igång på allvar nu!

                  Skall bli spännande att följa projektet.
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Putte Ludde
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 107

                    #39
                    Men ja vill ju veta hur det går nu!

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #40
                      Ursprungligen postat av Putte Ludde
                      Men ja vill ju veta hur det går nu!
                      Startar en ny tråd för vårat akvarieprojekt. Köpte för ett par veckor sedan ett begagnat 720 Liters Zooline Akvarium, Efter mycket om och men om hur vi skulle inreda, köpa, lösa allting så har vi kommit fram till: Bakgrund skall byggas för hand, Frigolit (cellplast c80) och Finja Fin betong är inköpt, två filterkammare



                      Är denna tråden som gäller nu!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...