Bygga egenbakgrund filterlösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #16
    Ursprungligen postat av ljung
    Jag menar inte att vattnet rinner över filtermattan utan att det tränger ignom den men att det nästan bara kommer tränga igenom längst ner (på grund av att trycker är så pss mycket högre där) så de översta 80% av mattan bara fyller funktionen att hindra fiskar från att simma in dit.

    Sen beror det på hur man vill lägga upp det kan ju göra en lång kanal bakom hela bakgrunden så har du insug på ena sidan och pumpen samt utblås på andra sidan, då kan du fylla hela "kanalen" med typ 3x3cm filter kuber klippt av vanlig filtermatta (trär man dem på fiskelina går det lätt att dra upp alla om man behöver rengöra dem)

    Men har sett många som använder sånt där överhäng med ex. slimline för att dölja den "öppna" filtermattan med en pump bakom så det fungerar ju bara det att jag personligen tycker det blir snyggare och effektivare om man bygger bort så mycket synlig teknik som möjligt samt använder hela filterkapaciteten.

    //ljung
    Att lägga filtermatta bakom låter ju som en väldigt bra idé faktiskt.

    skall testa att göra lite ritningar senare och slänga upp dom på msn live så kanske ni kan ta en titt.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #17
      Så har klurat ihop lite olika lösningar nu som jag tror?? kan fungera.

      SÅ ta gärna en kik och se vad ni tror. Lutar dock åt den sista med "slimline" lösning, vet inte varför men som jag sagt tidigare har vi fastnat för den.

      Vet att jag tjötar mycket men är ju väldigt givande att få feedback på det här forumet från massa olika människor istället för en akvariehandlare.

      Bilderna är uppladdade på MSN Photo och finns på denna adressen:





      Ska även lägga nytt cilikon runtom i akvariet vilken aceton var det man kunde använda/inte använda för att skrubba bort rester efter man skurit bort det mesta med rakblad?
      Senast redigerad av FrePGun; 31 mars 2009, 09:55.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #18
        Vart tog alla hjälpsamma människor vägen??

        Kommentar

        • ljung
          Användare
          • januari 2009
          • 42

          #19
          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          Vart tog alla hjälpsamma människor vägen??
          Kollade på dem lite snabbt imorse och tror du uppnår bäst filterkapacitet enligt ritning2 (bild3av4) men man kan ju dra ner mer än en pump i hörnet där. Det viktiga med en sån lösning är ju dock att rastret (plastskyddet vid insuget) inte sätter igen sig för då kan pumparna gå torrt om man inte garderar sig genom att också ha en överrinning. Detta lär dock inte hända om man inte har tonvis med växter som man låter ruttna, utan ser man lite skräp vid insuget äre bara rensa bort skiten. (det gäller även ritning1)

          Det är inga sådana problem med ritning3 (bild4av4)

          Fördelen med ritning1 & ritning3 gentimot ritning2 är att du har utblåsen på vardera sida och kan på såvis täcka upp cirkulationen lite bättre så det inte blir stillastående vatten någonstans.
          Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

          Kommentar

          • Richardi
            Användare
            • april 2007
            • 84

            #20
            Funderar över hur smidigt (osmidigt) det är att fylla delar av utrymmet bakom en hemmgjordd frigolitbakgrund med filtermaterial och leda vattnet därigenom. Är det tänkt som "kanaler" i bakgrunden med filtermaterial eller kommer du ha möjlighet att komma åt filtret ovanifrån? Intressant råd du fick tidigare angående fiskelina, men för mig känns det fortfarande som det blir knepigt att få in och ut filtermaterialet vid rengöring om man har någon form av kanaler.

            Angående ditt förslag som syftar på slimline lösningen. Har du tänkt att köpa dessa slimline moduler eller göra dem själv? Är tveksam till om köpta moduler kommer se så snyggt ut till en hemmagjord bakgrund. Vill du lösa det på annat sätt kan du siliconera fast glasskivor istället för slimlines och sen bygga egen bakgrund även på dessa delar.

            /Rick

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #21
              Så alla mina ritningar fungerar då med andra ord.

              Angående slimline lösningen jag pratade om så var det just att limma dit glasskivor jag täntke göra och sedan limma på en egen jackofom bakgrund inte slimelinemoduler,på dessa.

              Ritning 2 med filterbitar längs hela bakgrunden tänkte jag ha öppen upptill så att man fyller hela bakgrunden med filter och sedan har två pumpar på ena sidan som drar vattnet igenom hela bakgrunden med filterbitar.

              Har man filter bitarna på fiskelina, eller något liknande så är de ju bara att fiska upp dom när de är läge att göra rent.

              Går ju faktiskt att dra en slang till andra sidan för att få utblås på bägge sidor av akvariet även om pumparna sitter på en sida.

              Undrar dock fortfarande vilken metod ni tror är BÄST alltså ger renast vatten.

              Och hur man gör när man silikonar om akvariet. Hur mycket vatten bör man fylla ett akvarium med för att få en säker "test fyllning" en tredje del har jag för mig att jag läst någonstans stämmer detta?

              Kommentar

              • Per A
                Användare
                • december 2007
                • 101

                #22
                Hej
                Kul att ni blev inspirerade och tänker bygga själv. Jag har gjort ett insug nertill i mitt filterhörn som är 15x15cm (jag skulle inte göra ett mindre, snarare 20x20), då kan ni sätta ett raster (lämpligt nät/ borrad plastskiva el dyl.) från insidan och fylla kammaren med vad ni vill matta, bollar, plastskedar etc. Gör man en rejäl ingång nertill så får man ett fint flöde genom hela kammaren om man har pumpen högst upp och reglerar ner ytvattenintaget. Min öppning in till kammaren är drygt 1 dm^2. Alternativ så kör ni med ett borrat pvc-rör+powerhead+10x10x45cm matta. Tycker kanske att det är i minsta laget med två filtermattor i ett 720 men det funkar. Jag kör ett 2260 ytterfilter och en matta...
                /Per
                Per Ask, Umeå
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                salvelinusalpinus@hotmail.com

                Kommentar

                • Per A
                  Användare
                  • december 2007
                  • 101

                  #23
                  personligen så gillar jag inte iden med ett pumphuvud bakom en filtermatta som är öppen mot akvariet utan riktat inflöde, tycker pvc-rör är överlägset i jämförelse. Bäst är att bygga en riktig filterkammare med samma princip som ett ytterfilter.
                  /Per
                  Per Ask, Umeå
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                  salvelinusalpinus@hotmail.com

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #24
                    Ursprungligen postat av Per A
                    personligen så gillar jag inte iden med ett pumphuvud bakom en filtermatta som är öppen mot akvariet utan riktat inflöde, tycker pvc-rör är överlägset i jämförelse. Bäst är att bygga en riktig filterkammare med samma princip som ett ytterfilter.
                    /Per
                    Hej!

                    Jo det såg ju riktigt vacker ut det du ordnat och jag gillar hela DIY termen vad det än gäller i livet så varför inte köra den varianten i min nya hobby med!

                    Har du möjlighet att tecka en enkel skiss på hur du menar med pvc röret på ett powerhead? tror jag förstår hur du menar men är ändå lite osäker... lät ju som en väldigt smidig sak iaf.

                    Vill hellst undvika ytterfilter då även risken är liten...finns att det börjar läcka. Hade varit typiskt min otur att lyckas med det nämligen!

                    Förövrigt kan jag berätta att det kommer bli sydamerikanskt i tanken. fastant hårt för dessa ciklider... dock de mindre varianterna då det ska i lite sällskaps fisk också...

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #25
                      Gjorde en liten ritning på en filterkammare med insug underifrån, tanken slog mig att man kanske inte behöver borra hål utan kan med hjälp av en naturlig "klippgrotta" skapa ett större insug.

                      bör man isolera in filterkammarna med glasade hörnen?! Föreligger väll en viss risk för att vattnet går igenom jackofomen annars och inte genom filtret...

                      Snälla hjälp mig och kolla vad ni tror om lösningen.



                      På måndag bär det av till byggmax, bauhaus för inköp av material.

                      Kan inte vänta! Är just nu mer exhalterad över själva bygget än att få plantera fisk senare.

                      Hade varit skoj med lite svar innan helgen då jag reser bort över helgen.
                      Senast redigerad av FrePGun; 02 april 2009, 19:27.

                      Kommentar

                      • Per A
                        Användare
                        • december 2007
                        • 101

                        #26
                        Jag lämnade öppet upptill också, så kan man välja att stänga/minska det flödet efter behov, kan vara bra att kunnna ta vatten från ytan och leda in i filterkammaren om man får ytfilm. Borra inte hål, lämna bara öppet längst ner. Vill du stänga öppningen gör du det enkelt med ett raster eller filtermatta. Tänk på att sätta utblås och insug så att dem inte syns.

                        Du behöver inte glas, silikona bara ordentligt.

                        Ska bli kul att höra vad du får för vattenvärden, råa betongbakgrunder blir ofta automatiskt ratade om man tänkt hålla fisk som vill ha lågt pH/hårdhet. Jag gissar att det funkar... men vet inte
                        /Per

                        Red: i länken finns lite fler byggbilder på filterhörnet än i tråden här på forumet http://perrenilsson.spaces.live.com/
                        Senast redigerad av Per A; 02 april 2009, 22:46.
                        Per Ask, Umeå
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                        salvelinusalpinus@hotmail.com

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #27
                          Ursprungligen postat av Per A
                          Jag lämnade öppet upptill också, så kan man välja att stänga/minska det flödet efter behov, kan vara bra att kunnna ta vatten från ytan och leda in i filterkammaren om man får ytfilm. Borra inte hål, lämna bara öppet längst ner. Vill du stänga öppningen gör du det enkelt med ett raster eller filtermatta. Tänk på att sätta utblås och insug så att dem inte syns.

                          Du behöver inte glas, silikona bara ordentligt.

                          Ska bli kul att höra vad du får för vattenvärden, råa betongbakgrunder blir ofta automatiskt ratade om man tänkt hålla fisk som vill ha lågt pH/hårdhet. Jag gissar att det funkar... men vet inte
                          /Per

                          Ok, men det känns som att man bara använder en liten del av filtret då om PVC röret bara suger genom ett hål på 1,2 cm som sitter en bit ner i madrassen?

                          Äntligen någon som svarar

                          Betalte in medlemsavgiften idag så snart är jag en av "ER"

                          Kommentar

                          • Per A
                            Användare
                            • december 2007
                            • 101

                            #28
                            Nä nu förstod jag inte, pvc-röret ska vara borrat runt om hela efter hela längden och pluggat i ändan som är neråt för att dra jämt genom hela filtermattan. Kör du med sådan filter-patron med rör så behövs ju eg inte ett filterhörn, men det funkar om du har fritt vatten runt hela patronen.
                            /Per
                            Per Ask, Umeå
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                            salvelinusalpinus@hotmail.com

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #29
                              Ursprungligen postat av Per A
                              Nä nu förstod jag inte, pvc-röret ska vara borrat runt om hela efter hela längden och pluggat i ändan som är neråt för att dra jämt genom hela filtermattan. Kör du med sådan filter-patron med rör så behövs ju eg inte ett filterhörn, men det funkar om du har fritt vatten runt hela patronen.
                              /Per
                              Haha oj, missförstod "Borra inte" som du skrev, trodde du menade i PVS röret

                              Men då är jag nog med i matchen igen.

                              Skall int använda filterpatron utan vill bygga egetfilterhörn eftersom man får in fem ggr så mycket filtermaterial.

                              Angående att man får högt PH - går det att åtgärda på något vis?

                              Vi skall ha sydamerikanska dvärgciklider och lite blandat sällskapsfisk i så de ska ju hellst inte ligga över 7,5.


                              Mycket bra bilder, blir ju något liknande fast i båda mina hörnen.

                              Ser dock inte hur du gjort med insug, samt att de var öppet upptill för att släppa in ytvatten? Hur ska man kunna ha det öppet blir de inte svårt att "fästa" utsugs slangarna i något då? eller kan man fästa dom i akvariet på något vis istället kanske?`Pumparna jag kollat på har dessutom dubbelt utsug. Sunsun (JP25)
                              Senast redigerad av FrePGun; 02 april 2009, 23:53.

                              Kommentar

                              • Per A
                                Användare
                                • december 2007
                                • 101

                                #30
                                Upptill så gör du väggen lägre än din tänkta vattenyta, flödet kan du reglera med filtermatta och en invändig sarg i plast el dyl. jag har gjort hål för utblåset genom "väggen" i filterkammaren bakom den utskjutande klippan, sätter man ett lite längre rör så sitter det fast bra och är lätt att ta lös. Nertill på insugssidan är det bara att ta bort sista biten av jackofoamskivan som täckerfilterhörnet, det ger en bra öppning. Sen är det ju fritt fram att hitta på olika lösningar på filtret... man kan ju tänka sig att börja med filtret en skivbredd upp i kammaren och få 15x15 cm insugsyta för filtret, sen kan man ju bygga med 5cm filtermatta+biobollar el liknande... går ju att limma ihop filterkorgar också om man skulle vilja det eller köra med nätpåsar för att underlätta rengöring... alternativen är många...
                                /Per

                                Red:
                                glömde det där med vattenvärdena, jag är helt insnöad på tang så jag vet inte riktigt vad dem gör får att få ner pH/hårdhet kolla i några sa- eller filtertrådar om du kan hitta mer info... en grov gissning är väl filtrering över torv eller liknande, förfiltrering (osmosfilter) + rötter ?? jag vet inte riktigt
                                Senast redigerad av Per A; 03 april 2009, 10:14.
                                Per Ask, Umeå
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                                salvelinusalpinus@hotmail.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...