mjuka upp torrfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    mjuka upp torrfoder?

    Haj!

    Såg någon som skrivit någonstans att "givetvis" lägger man sina pellets i blöt innan man matar fiskarna. Borde man göra det? Har inte funderat så mycket på det

    /Mikael
    /Mikael
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Man lägger pellets i blöt för att de ska svälla INNAN de kommer i fiskens magsäck. Lägger man i pellets utan att blötlägga först så finns risken att fiskens magsäck sväller så mycket att fisken dör.

    Nu har jag aldrig varit med om detta, men om du inte blötlägger så bör du nog vara moderat med mängden pellets du lägger i åt fiskarna. Jag lägger i lite och på olika platser vilket gör att nästan alla får varsin istället för att ett fåtal får jättemånga.

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Du kan alltid lägga dem i blöt och kolla hur mycket de sväller. Rådet var viktigare för i värden när peletts kunde svälla mycket. Om det inte står på påsen att de ska blötläggas så är det inte så viktigt så länge du inte kollar hur mycket fisken orkar äta.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        tackar!

        Testade att blötlägga dem idag, och de svällde inte särskilt mycket, men ska nog göra det i fortsättningen. Skadar ju aldrig : )

        /Mikael
        /Mikael

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          hmm, blev lite förvirrat där. Var för snabb på skicka-knappen igen. Menade att jag nog kommer blötlägga dem i fortsättningen ... inte att de kommer svälla i fortsättning : )

          /Mikael
          /Mikael

          Kommentar

          Arbetssätt...