hjälp! sjuk ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pontif
    Användare
    • januari 2003
    • 12

    hjälp! sjuk ciklid?

    Hej!

    En av mina malawiciklider verkar ha blivit sjuk, dess underläppär trasig och lite 'blodig', sitter lite vitt 'ludd' på den. Kan detta vara ett tecken på sjukdom eller kan det vara sår från ett slagsmål, och i vilket fall vad skall jag göra?

    /Fia



  • imported_n/a
    Användare
    • februari 2003
    • 27

    #2
    jag skulle kunna tro att det är svamp

    Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !
    Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det är förmodligen skador från slagsmål då de för det mesta gör upp genom att "brottas med munnen". Inga av mina ciklider har hittils fått några bestående men, men se till att ha lite salt i vattnet då det läker fortare.



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • Pontif
        Användare
        • januari 2003
        • 12

        #4
        Hej igen!

        Har nu tatt upp stackaren och behandlar med salt, men upptäckte att hans fenor ser för jäkliga ut, trasiga och liksom 'uppfrätta' kan det vara fenröta och i så fall vad skall man göra åt det?

        /Fia

        Kommentar

        • mattis
          Användare
          • februari 2003
          • 17

          #5
          Hallå Pontif,

          med all säkerhet sviterna efter en fight. Som tidigare sagts, dosera med salt! Vad gäller fenorna på den lille gynnaren så är det naturligt på en fisk i dålig kondition.

          Har själv haft fisk som i stort sett tappat större delen av fenorna baktill. Dessa har dock repat sig förvånansvärt fort(3-6v) då jag satt dem i ett eget kar.

          Lycka till o ge inte upp,

          mvh mattis

          malawitokig
          malawitokig

          Kommentar

          • spaceace
            Användare
            • februari 2003
            • 93

            #6
            Salt är aldrig fel. Jag brukar tillsätta 2-3 msk./100 l. Mina fiskar har aldrig fått varken svamp eller infektioner trots att vissa har varit illa tilltygade efter slagsmål. Din firre repar sig säkert bara den får vara i fred
            Lycka till!

            Spaceace
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

            Kommentar

            Arbetssätt...