Elförbrukning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Elförbrukning

    hej

    Är det någon som har koll på vad det kostar att driva en
    akvarieanläggning typ min.

    Behållare:knappt 700 l
    Pumpar:Eheim 1260, Eheim 2252.
    Värmare:Ca 300 w
    Ljus: Två vanliga dagsljusrör 150 cm.
    Rumstemperatur: ca 18 grader.

    Tacksam för lite tips kring detta

    Håkan
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    #2
    Det finns en tråd i forumet angående elförbrukning på olika pumpar. Det visades att Eheim drar mycket mer än vad tillverkaren anger. Ska försöka hitta länken igen...

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • mars 2005
      • 143

      #3
      Skriv: elförbrukning i sökfunktionen så hittar du massor där, bl.a. detta:
      Mätte effekten idag på elförbrukningen i lokalen med hjälp av Clas Olssons effektmätare. Tyckte dock att effekten var lite hög på vissa håll. Redovisar därför mina resultat Resun Innerfilter 1000 liter/h uppgiven effekt: 20 W uppmätt effekt: 50 W Eheim 2252 1200 liter/h uppgiven effekt: 28 W uppmätt effekt: 45 W

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Ursprungligen postat av Håknil
        hej

        Är det någon som har koll på vad det kostar att driva en
        akvarieanläggning typ min.

        Behållare:knappt 700 l
        Pumpar:Eheim 1260, Eheim 2252.
        Värmare:Ca 300 w
        Ljus: Två vanliga dagsljusrör 150 cm.
        Rumstemperatur: ca 18 grader.

        Tacksam för lite tips kring detta

        Håkan
        Koppla allt till samma grenkontakt, sätt en elmätare mellan grenkontakten och väggkontakten så ser du precis hur mycket el det drar. Det får du multiplicera med ditt elpris och elnätskostnad. Helst bör du dessutom mäta månadsvis under ett år och ta ett snitt på det så det skiljer sig lite vid olika temperaturer.

        Vattenbyten och lysrörsbyten är en liten kostnad också.

        Sedan kan du bli hur akademisk du vill och räkna på en massa saker som akvariets uppvärming av rummet osv osv. Men jag skulle säga att elförbrukningen är det stora kostnaden förutom fiskar osv
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Jag har en sådan mätare från Clasohlson som kostar 129 och fungerar utmärkt...

          Just nu står mätaren på 350W och då står lysrörsrampen för ca 250W med tre rör tända. Skulle jag använt T5 med HF-don istället för T8 skulle det gå åt ca 100W mindre med samma ljusmängd. Kan vara värt att tänka på när man köper ny ramp...

          Nu har jag tvingats till fyra 50% vattenbyten den senaste veckan men efter 38 dagar har mitt 720 snittat 4 kWh per dygn... vilket innebär ca 4-5 kr om dagen eller 1600 kr per år...

          Men nu på vintern fungerar ju akvariet som en stor accumulatortank för värme, vilket gör att all tillförd energi återgår till rummet som värme. Detta skulle jag ändå betalt för fast som elvärme från elementet (enligt energiprincipen). På sommaren är det varmare och värmaren behövs inte alls... vid vattenbyterna är kallvattnet snarare välkommen kyla.

          Det är därför knivit att beräkna den faktiskta elförbrukningen. Men en 100 lapp per månad från man nog allt räkna med.
          Senast redigerad av Peter_A_F; 18 mars 2009, 20:51.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Jag har en sådan mätare från Clasohlson som kostar 129 och fungerar utmärkt...
            En sådan mätare visar inte Watt utan Voltampere och kan därför visa väldigt fel.

            Kommentar

            • maaah
              Användare
              • augusti 2005
              • 89

              #7
              min mätare från clasohlson visar watt, iaf står det watt.

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                En sådan mätare visar inte Watt utan Voltampere och kan därför visa väldigt fel.
                Den visar visserligen Volt, Ampere eller Watt men jag förstår vad du merar... Vid rent resistiva belastningar får du ett värde som väl överenstämmer med verkligheten, men vid reaktiva belastningar som ett lösrör kan det nog fela en del... Men man får nog ändå fram ett bra riktvärde.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Den visar visserligen Volt, Ampere eller Watt men jag förstår vad du merar... Vid rent resistiva belastningar får du ett värde som väl överenstämmer med verkligheten, men vid reaktiva belastningar som ett lösrör kan det nog fela en del... Men man får nog ändå fram ett bra riktvärde.
                  Om du anser att värde som är upp till 250 % högre än det verkliga är ett bra riktvärde är det upp till dig. Jag anser att det är ett dåligt värde.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Men nu på vintern fungerar ju akvariet som en stor accumulatortank för värme, vilket gör att all tillförd energi återgår till rummet som värme. Detta skulle jag ändå betalt för fast som elvärme från elementet (enligt energiprincipen). På sommaren är det varmare och värmaren behövs inte alls... vid vattenbyterna är kallvattnet snarare välkommen kyla.
                    Det har varit uppe tidigare men jag hävdar fortfarande att värmer man huset med direktverkande el finns det betydligt större pengar och mer el att spara genom att byta uppvärmningsystem än att räkna watt på akvariet.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Ursprungligen postat av olof
                      Det har varit uppe tidigare men jag hävdar fortfarande att värmer man huset med direktverkande el finns det betydligt större pengar och mer el att spara genom att byta uppvärmningsystem än att räkna watt på akvariet.
                      Det hävdar jag inte... att använda el till uppvärmning är slöseri på energikvalitet. Skall man använda el så skall det ske via en värmepump där man får ut 2-300% mer energi ur elen.

                      Men man kan ändå inte bortse från att energi inte försvinner utan endast sprids, så den energi som vi stoppar in i akvariet kommer att spridas som värme. Denna värme kommer under den del av året som vi har ett uppvärmningsbehov att ge ett tillskott av energi (med undantag på den energi som släpps ur akvariet vid vattenbyte).
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Om du anser att värde som är upp till 250 % högre än det verkliga är ett bra riktvärde är det upp till dig. Jag anser att det är ett dåligt värde.
                        Nu överdriver du allt lite...

                        Om jag skulle slå ihop angiven effekt på inkopplade apparater (pumpar+lysrör)får jag ihop strax över 250W plus det som reaktorerna drar vilket borde vara ca 100W så blir det ganska nära 350W...
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Det hävdar jag inte... att använda el till uppvärmning är slöseri på energikvalitet. Skall man använda el så skall det ske via en värmepump där man får ut 2-300% mer energi ur elen.

                          Men man kan ändå inte bortse från att energi inte försvinner utan endast sprids, så den energi som vi stoppar in i akvariet kommer att spridas som värme. Denna värme kommer under den del av året som vi har ett uppvärmningsbehov att ge ett tillskott av energi (med undantag på den energi som släpps ur akvariet vid vattenbyte).
                          Jag håller fullt ut med.

                          Om man då tex värmer huset med värmepump som ovan
                          är värdet av akvariet som värme källa bara 33-50% av elförbrukningen under den period man behöver värma huset. Säg att man värmer huset under hälften av året, då är akvariets värde som värmekälla bara 17-25% av dess elförbrukning på årsbasis.

                          Det finns ju också mycket effektivare uppvärmningssystem än luftvärmepump. Jag har för mig att modern bergvärme ger upp till 7 ggr mer energi än insatt el. I så fall är man nere på en relativ effektivitet för akvariet som värmekälla på 7% av insatt el förbrukning. Fjärrvärme, pelletsbrännare etc är lite svårare att räkna på men resultaten blir liknande.


                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Att räkna akvarierna hemma som värmekälla i huset hur menar ni då?
                            Inte kan väl uppvärmningen av huset effektiviseras av ett akvarium? Då tror jag alla skulle fylla sina hus med akvarier.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              Att räkna akvarierna hemma som värmekälla i huset hur menar ni då?
                              Inte kan väl uppvärmningen av huset effektiviseras av ett akvarium? Då tror jag alla skulle fylla sina hus med akvarier.
                              Akvarium kan inte räknas som en effektiv värmekälla, men likväl så blir den energi som förbrukas i akvariet från belysning, pumpar och eventuell värmekälla till värme. Denna värme kommer under den del av året som vi är behov av värme tillföra motsvarande värmemängd som den energi som åtgår för att driva akvariet. Detta gör att akvariet fungerar precis som ett eldrivet vattenfyllt element (bortsett från den energi som försvinner vid vattenbyte).

                              Men att värma med el är inte effektivt oavsett det sker i akvariet eller i ett element. Däremot kan olika form av värmepumpar kan ge så mycket som sju gånger den tillförda effekten i värme (enligt olof). Detta gör att bland annat bergvärme räknas som förnyelsbar energi.
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...