Blandning i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenor
    Användare
    • mars 2009
    • 4

    Blandning i akvariet?

    En fråga:G.Altifrons,Fjärilar och ev några eldbukar samt corydoras är detta nåt som kan gå ihop eller blir det helt fel??
    Är lite nybörjare när det gäller sydamerikanska firrar
    Vet inte allt,,men väldigt lite!!
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Mycket välkommen till forumet Ravenor, kul med nya ansikten!

    Låter som en spännande blandning, hur stort är akvariet?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Ravenor
      Användare
      • mars 2009
      • 4

      #3
      Tack för att jag får vara här
      Karet är ett hörnkar på 325 liter,tanken är 6 Altifrons och kanske 2-4 eldbukar,fjärilarna är för tillfället 7 st..Tycker personligen det låter trångt så eldbukarna är så att säga bara att strunta i att ta med..men alltid trevligt att höra vad alla andra anser.
      Vet inte allt,,men väldigt lite!!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Mm, jag hade hoppat eldbukarna. Granna firrar men de har ett lite väl häftigt temperament för det övriga sällskapet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag tror tyvärr inte att den kombinationen är så lyckad.

          1. Fjärilen är lite för mesig för altifronsen.

          2. Altifronsen blir lite för stor för att göra sig bra i det karet.

          3. Eldbuken är alldeles för tuff för fjärilen, och altifronsen lär få tufft när meekin vallar runt yngel i karet.

          4. Altifronsen har ett ganska hetsigt ätbeteende som säkert kan stressa fjärilarna.

          5. Eldbuken kommer från Centralamerika. Det kan givetvis fungera med SA-fiskar, men personligen tycker jag det rimmar fel (men det är en smaksak).


          För att vara lite konstruktiv:

          Välj någon av arterna att basera karet på. Om du vill ha en jordätare skulle jag välja någon mindre (kanske orange head om du vill ha en Geophagus). Om du vill ha både fjärilar och jordätare skulle jag satsa på någon av arterna ur släktet Biotodoma. Om du vill ha eldbukar är det kanske inte så lyckat att blanda in de andra två.

          Detta är bara mina tankar och absolut inte någon manual. De mest märkliga sammansättningarna kan fungera, och de mest sannolika kollapsa. Så visst kan du prova, men jag tror inte de tre arterna fungerar så bra ihop.

          Lycka till!

          /Jocke

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Jag hade testat med Mikrogeophagus altispinosa istället för vanlig fjärill.
            Lite robustare (tål större medinnevånare), intressant beteende med sina munfajter och mycket bättre yngelvårdare.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Ravenor
              Användare
              • mars 2009
              • 4

              #7
              Härligt med alla förslag och tankar..vi får se vart det landar..kanske fjärilarna ryker ifall Altifrons blir för stor för dom..har kollat tapajos oxå..det att det blev altifrons är väl att en polare har 6 Vf han ska bli av med samt att jag tycker dom är snygga..Eldbuken är inte det viktigaste firren enligt min mening..men hade vart ett trevligt tillskott..Men som sagt...fram med tankar ang firrarna....såg en annons på Tapajos..kanske man skulle slå till där hahaha
              Vet inte allt,,men väldigt lite!!

              Kommentar

              Arbetssätt...