Vad är så svårt med att odla Apistogramma agassizi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Vad är så svårt med att odla Apistogramma agassizi?

    Titta i SARFs odlingsmärken och konstaterade att de rankade Apistogramma agassizi väldigt svårodlad. Var i består problemet? Jag har haft lek på mina, men inte brytt mig om att flytta ynglen till ett eget kar så de har blivit mums i samlingskaret.


    Nån som vet hur de räknar?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Sarf´s hemsida är en mardröm!
    Men detta kanske kan ge dig svaret. Klippt från Sarf´s hemsida.

    För många arter är svårighetsgraden okänd eller osäker. Många sådana arter har satts till valören guld för att uppmuntra odling av dessa arter. Chansen att få en guldodling genom att få tag på en ovanlig art och odla den är därför större än tidigare. Eftersom det kommer in en ström av nya arter för närvarande är det rimligt att erbjuda guld för att få ökad kunskap om arten. Odling av arter av valörerna brons och silver där det framkommer uppgifter som tyder på att valören är satt för lågt kan komma att höjas under pågående omgång och påverka även andra odlare (med omgång avses årsvis från första juli till sista juni).

    Du har helt enkelt gynnsamma förhållanden (rätta vattenvärden) i ditt kar för att det ska bli en lyckad lek dvs att det blir yngel och att de överlever. Att de blir uppätna hör ju inte dit (Det blir ju de i naturen också!). Det är bara att gratulera!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Vet inte hur SARF räknar, men aggassizi har jag konsekvent misslyckats med. Tycker det är en lurig Apisto att få yngel av, men misstänker att slumpen styr rätt mycket i hur Apisto funkar hos olika folk. Giter inte trixa med odlingsanmälningar till SARF, men ser till att odlade arter kommer MAF tillgodo i odlingstävlingen (måste ju klippa Bollmora...)

      Hos mig funkar däremot Inkan klockrent. Blev tvungen att avbryta odlingen där, det blev för många yngel för att jag skulle kunna ta hand om dem. Var en tråd tidigare om aggro Inka-hanne - ett av mina par fungerar perfekt i ett 20-liters kar, medan andra verkar ha problem med den arten även i större kar. Blev själv förvånad när det funkade i ett så litet kar, men paret är uppenbarligen harmoniskt. Det är vad jag menar med slumpen, att få ihop/hitta ett harmoniskt par. Som vanligt verkar det funka allra bäst om man inte anstränger sig...

      Efter att man "fixat" ett harmoniskt par uppfattar jag ingen Apisto som direkt svårodlad, om man ger dem rätt vattenvärden. Kruxet sedan är att få till en vettig könsfördelning, men det en annan fråga än att "bara" få yngel av dem. Utöver det är väl ingen Apisto direkt långlivad, så det gäller att passa på med odlingen direkt efter inköp.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 14 mars 2009, 12:35.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Man tycker att det skulle ha lite mer substans än rena slumpen. Ingenting är väl speciellt svårt när man känner till vilka vattenvärden man ska ha och hur fiskarna beteer sig. Känns vettigare att sätta guld på en art typ Otocinclus där ingen ens vet hur de ynglar av sig. Då är det ju svårt.

        Fast jag förbryllades lite över varför Agassizi skulle vara svårare än typ Borelli eller nån annan det leker ju under samma förutsättningar.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Men det kan ju vara så att om många har odlat och redovisat resultat till SARF, då är den arten lättodlad. Men om ingen hade redovisat resultat av samma art till Sarf då hade arten varit svårodlad, även om nu många hade odlat den.

          Jag kanske snackar i nattmössan, men det kanske finns någon inom Sarf som läser detta och kan förtydliga hur detta fungerar.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Men det kan ju vara så att om många har odlat och redovisat resultat till SARF, då är den arten lättodlad. Men om ingen hade redovisat resultat av samma art till Sarf då hade arten varit svårodlad, även om nu många hade odlat den.

            Jag kanske snackar i nattmössan, men det kanske finns någon inom Sarf som läser detta och kan förtydliga hur detta fungerar.
            Ja, så kan det ju vara och jag kan ju inte rapportera nåt som inte har nån förening att gå med i
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Att vara med i en förening går bra men det kan vara svårt att gå på möten om resvägen är lång.Har medl.som åker 20 mil i Uddevalla Akvarieförening.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Man snubblar ju lite vid Grouchos gamla dänga "jag vet inte om jag skulle vilja vara med i en förening som accepterar sådana medlemmar som jag". D.v.s. folk som aldrig kan gå på ett enda möte
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Bättre att komma ibland än inte alls.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats
                    Hej.
                    Bättre att komma ibland än inte alls.
                    mvh Mats
                    Ähum...vänta nu...jo...hehe.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats
                      Hej.
                      Bättre att komma ibland än inte alls.
                      mvh Mats
                      Men är det bättre att aldrig komma än inte alls? :/
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Ja, så kan det ju vara och jag kan ju inte rapportera nåt som inte har nån förening att gå med i
                        Det är väl SARFs huvudvärk att skicka en kontrollant till dig om du nu rapporterar en odling? Månne skickar man ingen om det handlar om guppy, men klipper du Otos så kommer det nog någon.

                        Finns för övrigt en artikel i gamla tidskriften Akvariet om odling av "vanliga" Otos (vittatus eller affinis). De lägger rommen på ett blad och hannen vaktar fram tills kläckning. Har ett stort kar som nästan är tomt på fisk, men har mycket växter och en del alger. Lurar på att dra i femton Otos och se vad som händer. Om inte annat lär algerna försvinna.

                        Körde nyligen ner två Otos i ett 700-liters, där det redan går fyra siameser (stora). Två Otos klarar att hålla karet i hyfsat skick, det gör inte siameserna. Fin förbättring på bara någon vecka - min absoluta algätarfavvo!!

                        Edit: googlade lite mer och hittar ingen info om att hannen vaktar rommen. Har däremot bestämt för mig att det står om det i artikeln, ska kolla upp det.

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 mars 2009, 10:09.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Det är väl SARFs huvudvärk att skicka en kontrollant till dig om du nu rapporterar en odling? Månne skickar man ingen om det handlar om guppy, men klipper du Otos så kommer det nog någon.

                          Finns för övrigt en artikel i gamla tidskriften Akvariet om odling av "vanliga" Otos (vittatus eller affinis). De lägger rommen på ett blad och hannen vaktar fram tills kläckning. Har ett stort kar som nästan är tomt på fisk, men har mycket växter och en del alger. Lurar på att dra i femton Otos och se vad som händer. Om inte annat lär algerna försvinna.

                          Körde nyligen ner två Otos i ett 700-liters, där det redan går fyra siameser (stora). Två Otos klarar att hålla karet i hyfsat skick, det gör inte siameserna. Fin förbättring på bara någon vecka - min absoluta algätarfavvo!!

                          Edit: googlade lite mer och hittar ingen info om att hannen vaktar rommen. Har däremot bestämt för mig att det står om det i artikeln, ska kolla upp det.

                          Hilsen,

                          P

                          Hittade nåt på nätet om någon som hade fått ägg under ett blad, men inte hade en susning om hur det gått till.

                          Frågan är om de vill ha riktigt ström vatten, regnperiod eller vad som gäller? Får man bara till det så borde det ju funka, men just nu verkar det vara blinda gissningar som gäller.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Nja, blinda gissningar är det nog inte längre, finns en del info på nätet (om man nu kan lita på den). Hannen vaktar inte, läste om artikeln i afton och det står inget om det. Verkligt strömt vatten verkar inte vara något krav, däremot rätt foder (inte förvånande, så är det med all fisk man vill odla). Rätt färg på bladen verkar dock vara viktigt. Vad jag läst så kräver de inte regnperiod, finns en hel del rapporter om spontanlek, men vill man vara hundra på att få igång dem skadar det nog inte att testa regnperiodstricket. Fast jag hade testat med bra foder allra först.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • wofflan
                              NCS Medlem
                              • september 2003
                              • 660

                              #15
                              Skrev du inte i en gammal tråd att du hade spontanlek på dina Patrik?
                              Mvh Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...