Nitritproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Nitritproblem!

    Jag köpte ett ny filtersvamp till mitt motorfilter i lördags...
    Tänkte att det skulle vara bättre med en modell större. Köpte den i svart med måtten 15x15x40.

    Jag trodde att sanden och lavasten skulle innehålla så mycket goda bakterier att jag inte skulle få problem med Nitrit men idag låg en mal och en golden döda på botten.

    Jag mätte Nitriten och den visade 1,5 vilket ju är helt vansinnigt högt!!! Bytte 50% vatten och tillsatte även 1 dl salt + 40 g bikarbonat (vilket kanske inte var riktigt genomtänkt...)

    Nu när jag mätte 2 timmar senare var Nitriten ca 0,75 vilket är halva värdet mot förrut men fortfarande inte bra!

    Vad rekommenderar ni att jag skall göra?
    Skall jag byta vatten imorgon också, hur mycket i så fall?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Ganska dåligt drag idag på forumet...

    Jag har varit lite orolig för nitrit de senaste dagarna pga av filterbytet och försökt få bra fart i ytvattnet och kört med diffusor för att maximera syrehalten i vattnet... har fått för mig att nedbrytningsprocessen av nitrit går snabbare då.

    Tacksam för råd på åtgärder den närmaste tiden.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Ganska dåligt drag idag på forumet...

      Jag har varit lite orolig för nitrit de senaste dagarna pga av filterbytet och försökt få bra fart i ytvattnet och kört med diffusor för att maximera syrehalten i vattnet... har fått för mig att nedbrytningsprocessen av nitrit går snabbare då.

      Tacksam för råd på åtgärder den närmaste tiden.
      Vattenbyte och åter vattenbyta samt vattenberednings medel .....
      Lycka till! den enda gången jag haft det kostade det mig en VF grupp Tropheus Murago... INTE så man garvade direkt
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Kastar in mitt vanliga tips. Förutom att byta en massa vatten som ju är det vanliga(som du måste göra i det här akutläget) så tycker jag att du ska öva i lite snabbväxande växter som kan ta upp en del nitrat. Vattenpest, ytväxter, Valle eller vad du nu kan få tag i. Det är bara att låta det växa och sen ösa ut överskottet på komposten.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Kastar in mitt vanliga tips. Förutom att byta en massa vatten som ju är det vanliga(som du måste göra i det här akutläget) så tycker jag att du ska öva i lite snabbväxande växter som kan ta upp en del nitrat. Vattenpest, ytväxter, Valle eller vad du nu kan få tag i. Det är bara att låta det växa och sen ösa ut överskottet på komposten.
          Jag har köpt växter två gånger... men de stendör nästan omedelbart...

          Det sitter två ynkliga rackare kvar som dog efter 1-2 veckor... nu några månader senare börjar det komma lite grönt på dem igen...

          Men får väl försöka igen... någon i närhet som har för mycket???
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Jag har köpt växter två gånger... men de stendör nästan omedelbart...

            Det sitter två ynkliga rackare kvar som dog efter 1-2 veckor... nu några månader senare börjar det komma lite grönt på dem igen...

            Men får väl försöka igen... någon i närhet som har för mycket???
            Hej Peter, jag har pumpar som är igång med filter, bara slå en signal så kan du komma hämta dom, det tycker jag är det bästa om man har nitritproblem, stoppa i ingångna pumpar med filter låt bli att mata, och det som olorin sa stoppa i växter när man har akutproblem med nitrit, nej det är inte min lösning utav problemet.Janne

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Hej Peter, jag har pumpar som är igång med filter, bara slå en signal så kan du komma hämta dom, det tycker jag är det bästa om man har nitritproblem, stoppa i ingångna pumpar med filter låt bli att mata, och det som olorin sa stoppa i växter när man har akutproblem med nitrit, nej det är inte min lösning utav problemet.Janne
              Jag tackar för erbjudandet! Ringer dig ifall det inte blir bättre under dagen.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Jag mätte nitritvärdet nu på morgonen och det hade under natten gått ner från ca 0,75 till ca 0,04. Det betyder att värdet halverats ytterligare efter vattenbytet.

                Tänkte göra ett 50% vattenbyte idag och kolla efter några timmar vad värdet är då... har det då gått ner till under 0,025 borde väl den största faran vara över. Får väl låta bli och mata nu under några dagar och fortsätta mäta nitritvärdet.

                Går det inte ner, får jag ringa Malawijanne som erbjudit sig att låna ut ett ingånget filter... vilket uppskattas!
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 563

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Jag mätte nitritvärdet nu på morgonen och det hade under natten gått ner från ca 0,75 till ca 0,04. Det betyder att värdet halverats ytterligare efter vattenbytet.

                  Tänkte göra ett 50% vattenbyte idag och kolla efter några timmar vad värdet är då... har det då gått ner till under 0,025 borde väl den största faran vara över. Får väl låta bli och mata nu under några dagar och fortsätta mäta nitritvärdet.

                  Går det inte ner, får jag ringa Malawijanne som erbjudit sig att låna ut ett ingånget filter... vilket uppskattas!
                  Jag tror det akuta problemet är över, men jag skulle ta det lugnt med matningen iaf någon vecka.

                  Växter tror jag inte är en akut lösningsmetod, snarare en förebyggande om man kan få de att överleva (vilket jag aldrig lyckas med). Ett tips för framtiden är att ha två filter igång, om du nu inte redan har det (förstod ej av första inlägget), och bara byta/tvätta ett i taget vid behov.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobbanG
                    Jag tror det akuta problemet är över, men jag skulle ta det lugnt med matningen iaf någon vecka.

                    Växter tror jag inte är en akut lösningsmetod, snarare en förebyggande om man kan få de att överleva (vilket jag aldrig lyckas med). Ett tips för framtiden är att ha två filter igång, om du nu inte redan har det (förstod ej av första inlägget), och bara byta/tvätta ett i taget vid behov.
                    Jag hade två fluval4or i andra ändaen varav en som hade ingånget filter.

                    Tanken är att ersätta dessa med en Aquaclear 70 (1500 l/h) med ett svampfilter på 10x10x40 vilket jag hoppas kunna ge en tillräckligt filtrering.

                    Vatten omsättningen blir då 3600+1500=5000 l/h vilket innebär att akvarievolymen passerar 7 gånger varje timma igenom filtren.

                    Växter ja... det skulle vara kul att ha ett hörn i akvariet med lite växtlighet men det verkar svårt att få något att klara sig...
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • Ulf M.
                      Användare
                      • december 2006
                      • 53

                      #11
                      Ursprungligen postat av RobbanG

                      Växter tror jag inte är en akut lösningsmetod, snarare en förebyggande om man kan få de att överleva (vilket jag aldrig lyckas med). Ett tips för framtiden är att ha två filter igång, om du nu inte redan har det (förstod ej av första inlägget), och bara byta/tvätta ett i taget vid behov.
                      Jag läste någonstans att hornsärv till stor del tar upp kväve i form av ammonium så denna växt skulle ju kunna ha en viss effekt. I så fall skulle ju mindre ammonium finnas kvar och kunna omvandlas till nitrit. Denna växt är ju dessutom rätt tålig och billig och behöver inte planteras (driver fritt i vattnet).

                      Mvh Ulf

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Bytte 50% vatten idag med och nu efter två timmar ligger nitritvärdet något lägre än förrut men fortfarande på något över 0,025.

                        Det känns om att den biologiska processen har kommit igång hyfsat eftersom halten nitrit hade sjunkit under natten. Åtgärd nu blir fortsatt övervakning av nitritvärdet samt ingen mat på några dagar. Försöker få till så bra syresättning som möjligt för att bakterierna skall kunna växa till sig på bästa möjliga sätt.

                        Frågan är ifall jag skall byta 10-20% vatten rutinmässigt de närmaste dagarna eller bara hålla koll på värdet och byta ifall halten inte minskar?
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • kilova
                          Användare
                          • april 2002
                          • 327

                          #13
                          Varför inte röra om i bottenmatrialet så du får upp bakterierna i filtret. då kommer det igång snabbt.
                          Tropheus moori golden kazumba F1
                          Tropheus dubosi F1
                          Tropheus Chaitica F1
                          Tropheus red chimba F1
                          Tropheus black pemba F1
                          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                          Tropheus moori bärnsten F1
                          Tropheus moori kejsare
                          Mvh Kim

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Ursprungligen postat av kilova
                            Varför inte röra om i bottenmatrialet så du får upp bakterierna i filtret. då kommer det igång snabbt.
                            Ja, varför inte det... har bara inte tänkt på det!

                            Tack för tipset... det låter som en strålande idé! Det skall jag göra det borde ju inte bli sämre av det iallafall.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Ja, varför inte det... har bara inte tänkt på det!

                              Tack för tipset... det låter som en strålande idé! Det skall jag göra det borde ju inte bli sämre av det iallafall.
                              Nja nu tror jag att det kan gå bra i detta fallet, men om du har haft en balja i några år och kanske har sand som har varit orörd i några år, så skulle jag inte rekommendera att röra upp i sanden, del skulle nog innebära mer problem än fördelar.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...