Kommer detta att hålla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    Användare
    • september 2008
    • 26

    Kommer detta att hålla?

    Ska beställa glas genom jobbet!

    140x55x50 (längd,höjd,bred)

    Framrutan ska vara ENDAST i OPTIWHITE resten i vanligt floatglas.

    Vilken glas tjocklek är att rekommendera, 10mm på sidorna resp. 12mm i botten?
    Eller 12mm sidorna resp 15mm i botten?
    Rent prismässigt blir det inte något stor prisskillnad?

    Vad säger försäkring?

    OBS! Uppskattar snabba svar, ska beställa imorr!

    Mvh Anders
    Senast redigerad av Slajf; 12 mars 2009, 22:32.
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Jag kan inget om detta men puffar tråden lite...

    Om man kollar tråden dagens blocketfynd så finns det ett akvarie på 2500 liter som är byggt i 10 eller 12 mm glas... så det lär nog räcka med 10mm.

    Men varför inte 10 mm på sidorna och 15 i botten... då vill det ju till att man spräcker den i första taget...
    Senast redigerad av Peter_A_F; 12 mars 2009, 20:16. Anledning: Tog bort citatet
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Slajf
      Användare
      • september 2008
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Jag kan inget om detta men puffar tråden lite...

      Om man kollar tråden dagens blocketfynd så finns det ett akvarie på 2500 liter som är byggt i 10 eller 12 mm glas... så det lär nog räcka med 10mm.

      Men varför inte 10 mm på sidorna och 15 i botten... då vill det ju till att man spräcker den i första taget...
      Jag har kanske formulerat mig dåligt, det är planerat att ha 10mm sidorna och 12mm i bottnet eller 12 mm sidorna och 15mm till bottnet.

      Kommentar

      • poujac
        Användare
        • maj 2006
        • 170

        #4
        Ursprungligen postat av Slajf
        Ska beställa glas genom jobbet!

        140x55x50 (längd,höjd,bred)

        Framrutan ska vara ENDAST i OPTIWHITE resten i vanligt floatglas.

        Vilken glas tjocklek är att rekommendera, 10mm på sidorna resp. 12mm i botten?
        Eller 12mm sidorna resp 15mm i botten?
        Rent prismässigt blir det inte något stor prisskillnad?

        Vad säger försäkring?

        OBS! Uppskattar snabba svar, ska beställa imorr!

        Mvh Anders

        Om du kollar här: http://web.telia.com/~u41302747/ciklid/akvarie.htm


        Då blir det 12 och 15 mm du ska ha
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Hade jag byggd karet, så hade det blivit 8mm runt om!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • RobbanG
            Användare
            • januari 2004
            • 563

            #6
            Limmar man inte idag akvarier med sidoskrivorna runt bottenskivan (istället för sidoskivorna stående på bottenskivan). Om det är så, är det bra med tjockt bottenglas. Ökar tjockleken från 12 till 15 mm så har limfogytan ökat 25%. det är ganska mycket...

            Men det känns ändå som overkill... 10 mm (alla glasskivor) tror jag rekommenderas enligt glasmästare.
            //Robert

            Kommentar

            • Slajf
              Användare
              • september 2008
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av RobbanG
              Limmar man inte idag akvarier med sidoskrivorna runt bottenskivan (istället för sidoskivorna stående på bottenskivan). Om det är så, är det bra med tjockt bottenglas. Ökar tjockleken från 12 till 15 mm så har limfogytan ökat 25%. det är ganska mycket...

              Men det känns ändå som overkill... 10 mm (alla glasskivor) tror jag rekommenderas enligt glasmästare.
              vad bra att du tog upp det med sidoskivor och bottenskivan!!!!

              Sitter och ritar akvarium och skriver mått som ska beställas.

              Jag MÅSTE få reda på tekniken hur man lägger sidorutor på bottenglaset så at jag beställer RÄTT MÅTT.

              Någom som känner sig hemma på akvarium-bygg-teknik?

              Kommentar

              • maaah
                Användare
                • augusti 2005
                • 89

                #8
                Riktigt hemma på akvariebygg teknik är man väll inte då man aldrig byggt något, men ett o annat har man snappat upp då man läst i diverse forum.

                Sidoskivorna brukar vara runt bottenskivan, iallafall på dom akvarium som jag har. sen ska du även tänka på att du ska en nån mm mellan glasen, tror dom brukar lägga tändstickor som distanser. så glöm inte o räkna med dom då du räknar på glasen.

                Kommentar

                • Slajf
                  Användare
                  • september 2008
                  • 26

                  #9
                  Ursprungligen postat av maaah
                  Riktigt hemma på akvariebygg teknik är man väll inte då man aldrig byggt något, men ett o annat har man snappat upp då man läst i diverse forum.

                  Sidoskivorna brukar vara runt bottenskivan, iallafall på dom akvarium som jag har. sen ska du även tänka på att du ska en nån mm mellan glasen, tror dom brukar lägga tändstickor som distanser. så glöm inte o räkna med dom då du räknar på glasen.
                  Var idag och pratade med min akvariebyggare. En erfaren akvarist (enligt honom). Han ville ha alla rutor PÅ bottenglaset. Han påstod att det är svårare samt att det finns risk att det spricker om man la alla glasytor runt bottenglaset. Om man fela 1mm upp eller ner på glaset så blir det spänning vilket leder till att det spricker.

                  Som det ser ut nu så kommer alla glas att vila på bottenglaset. Då drar jag av 2mm för fogen på varje sida.

                  Kommentar

                  • Slajf
                    Användare
                    • september 2008
                    • 26

                    #10
                    Tabellen säger jag ska 12mm och 15mm på botten.
                    Folket säger det är OVERKILL!!!!

                    jag vill inte ha tjockare glas en som behövs, vill ej ha extra tyngden samt priset på glaset.

                    Vad säger försäkring?
                    Eller bör jag satsa verkligen på 12mm resp 15mm?

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Slajf
                      Var idag och pratade med min akvariebyggare. En erfaren akvarist (enligt honom). Han ville ha alla rutor PÅ bottenglaset. Han påstod att det är svårare samt att det finns risk att det spricker om man la alla glasytor runt bottenglaset. Om man fela 1mm upp eller ner på glaset så blir det spänning vilket leder till att det spricker.
                      Nej, det stämmer inte. Det är enklast och säkrast att ha rutorna runt botten glaset. Gör man rätt utan att det blir spänningar, så håller karet hur länge som helst.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Slajf
                        Var idag och pratade med min akvariebyggare. En erfaren akvarist (enligt honom). Han ville ha alla rutor PÅ bottenglaset. Han påstod att det är svårare samt att det finns risk att det spricker om man la alla glasytor runt bottenglaset. Om man fela 1mm upp eller ner på glaset så blir det spänning vilket leder till att det spricker.

                        Som det ser ut nu så kommer alla glas att vila på bottenglaset. Då drar jag av 2mm för fogen på varje sida.
                        Det finns många anledningar varför man ska ha rutorna utanför bottenglaset men inte en enda anledninga ha dom ovanpå botten

                        1. Akvariet blir mer elastiskt
                        2. om man går upp i tjocklek med bottenglaset ökar glasanläggningsytan
                        3. om man har rutorna utanför botten pressas inte siliconet bort av glasvikten
                        4. man får vinklarna gratis
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Slajf
                          Användare
                          • september 2008
                          • 26

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Det finns många anledningar varför man ska ha rutorna utanför bottenglaset men inte en enda anledninga ha dom ovanpå botten

                          1. Akvariet blir mer elastiskt
                          2. om man går upp i tjocklek med bottenglaset ökar glasanläggningsytan
                          3. om man har rutorna utanför botten pressas inte siliconet bort av glasvikten
                          4. man får vinklarna gratis
                          4. man får vinklarna gratis = du syftar på att man slipper dra av 2mm för fogarna då eller ?

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Slajf
                            4. man får vinklarna gratis = du syftar på att man slipper dra av 2mm för fogarna då eller ?
                            Nej men man får bottenvinklarna gratis
                            dvs rutorna halkar inte runt på bottenglaset
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 869

                              #15
                              Ursprungligen postat av Slajf
                              Var idag och pratade med min akvariebyggare. En erfaren akvarist (enligt honom). Han ville ha alla rutor PÅ bottenglaset. Han påstod att det är svårare samt att det finns risk att det spricker om man la alla glasytor runt bottenglaset. Om man fela 1mm upp eller ner på glaset så blir det spänning vilket leder till att det spricker.

                              Som det ser ut nu så kommer alla glas att vila på bottenglaset. Då drar jag av 2mm för fogen på varje sida.
                              Tycker du skall lysna på "din akvariebyggarer"... Eftersom han e en "erfaren" akvarist har han säkert sett MASSOR av kar byggda på det sättet ....Och bygg det i 6mm glas när han ändå e igång, och lycka till med försäkringen....
                              Tycker du skall lysna på cf.akvarielagret/Christer som bla. lever av just akvariebygge och inte på din erfarna vän...
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...