hjelp med besetning av et kar på 600L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tattoos_82
    Användare
    • oktober 2008
    • 49

    hjelp med besetning av et kar på 600L

    hej. mit nya kar er 200*60*50. behöver lite tips om vilke fiskar jag sk ha i, jag har kjöpt 5 chokladciklider. men de blir vel lite glest er taksam for alle tips ock råd!!!!
    Senast redigerad av tattoos_82; 11 mars 2009, 22:01.
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Jag får slå ett slag för släktet Aequidens. De är generellt, stora, snälla, hyfsat lätta, gräver lite, äter inte växter och framförallt snygga. Kolla artregistret.

    http://www.ciklid.org/artregister/artreg_omrade.php?geo='Sydamerika'

    Det finns betydligt mer att välja på än blåcikliden och guldsömmen även om tillgängligheten kan vara sporadisk.

    Jordätare är ju också kul. Hantlar eller Uaru om du inte ska ha växter. Det finns förståss massor av ciklider att välja mellan.

    Nägra snygga pansarmalar, L-malar och någon stor tetra är ju inte heller fel.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Jag kör följande arter i mitt 720L nu och är jättenöjd.

      Geophagus Altifrons
      Geophagus Orange Head Tapajos
      Satanoperca Lecostictia
      Red Back Scalare
      Corydoras Schwartzi
      Blodfenstetror (Glastetra?)
      Ett par snygga L-malar

      Kan rekommendera dessa arter starkt! Dock är kanske inte jordätare en bra fisk att börja med om det är ditt första akvarium? Dom är ju lite kinkiga med vattenkvaliten..
      Senast redigerad av KuRtaN; 12 mars 2009, 09:27.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • tattoos_82
        Användare
        • oktober 2008
        • 49

        #4
        Ursprungligen postat av olof
        Jag får slå ett slag för släktet Aequidens. De är generellt, stora, snälla, hyfsat lätta, gräver lite, äter inte växter och framförallt snygga. Kolla artregistret.

        http://www.ciklid.org/artregister/artreg_omrade.php?geo='Sydamerika'

        Det finns betydligt mer att välja på än blåcikliden och guldsömmen även om tillgängligheten kan vara sporadisk.

        Jordätare är ju också kul. Hantlar eller Uaru om du inte ska ha växter. Det finns förståss massor av ciklider att välja mellan.

        Nägra snygga pansarmalar, L-malar och någon stor tetra är ju inte heller fel.

        Mvh

        olof
        tack så myke for svar ock bra input. har faktisk kolat lite på guldsöm, ock nogra jordetare, funkar de med pansar malar? dom blir inte for små i forholdane til dom "store" ciklidane??

        Kommentar

        • tattoos_82
          Användare
          • oktober 2008
          • 49

          #5
          Ursprungligen postat av KuRtaN
          Jag kör följande arter i mitt 720L nu och är jättenöjd.

          Geophagus Altifrons
          Geophagus Orange Head Tapajos
          Satanoperca Lecostictia
          Red Back Scalare
          Corydoras Schwartzi
          Blodfenstetror (Glastetra?)
          Ett par snygga L-malar

          Kan rekommendera dessa arter starkt! Dock är kanske inte jordätare en bra fisk att börja med om det är ditt första akvarium? Dom är ju lite kinkiga med vattenkvaliten..
          hei, har kolat upp lite vilke fiskar du kjör med i dit kar, veldig fina!!! tenkte jag skule pröva å skafa en grup "Geophagus Orange Head Tapajos" hur mangen bör dom var i en grup?? nei de er inte mit första kar. jag har et 375l malawi(mumbas) 1 540l med malawi mix ock 2 odlings/yngel kar på 240L/110L.
          så de er derfor jag var sugen på å prova lite störe ciklider der er ju så mangen som leger up fina bilder på sin firar her så men blir ju lagom sugen på skafa nytt!!!

          Kommentar

          • tattoos_82
            Användare
            • oktober 2008
            • 49

            #6
            karet inan start

            tenkte at jag kan lega ut et kort på hur karet såg ut när jag henta de, så kan jag lega ut lite bilder när de burjar å koma i ordning. så dete er hos föra egaren

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Ursprungligen postat av tattoos_82
              tack så myke for svar ock bra input. har faktisk kolat lite på guldsöm, ock nogra jordetare, funkar de med pansar malar? dom blir inte for små i forholdane til dom "store" ciklidane??
              Jag rekomenderar inte guldsömmar eftersom de är för agressiva för chokladcikliderna. Pansarmalar funkar bra om du väljer de medelstora eller stora arterna och fullvuxna exemplar. Det ska rätt mycket till för att en fisk ska lyckas svälja en pansarmal. Jag har sett det misslyckas oxch det var ingen vacker syn.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • tattoos_82
                Användare
                • oktober 2008
                • 49

                #8
                Ursprungligen postat av olof
                Jag rekomenderar inte guldsömmar eftersom de är för agressiva för chokladcikliderna. Pansarmalar funkar bra om du väljer de medelstora eller stora arterna och fullvuxna exemplar. Det ska rätt mycket till för att en fisk ska lyckas svälja en pansarmal. Jag har sett det misslyckas oxch det var ingen vacker syn.

                mvh

                olof
                ok! tackar for de. misforsto kansje lite

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Håller med, Guldsöm är hemska fiskar. Hade ett lekpar 15cm ca, dom tog över precis hela karet när det var dags för lek..

                  Men orange head är ju trevliga, jag hade rekommenderat en grupp om 6-8 djur. Dom bråkar en del inom gruppen och därför bör man ha en grupp på 6-8 så att aggresionerna blir bättre fördelade.
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...