Köpa ett akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe45
    Användare
    • september 2008
    • 27

    Köpa ett akvarium.

    Hej!
    Jag har bestämt mig för att köpa ett akvarium. Tror det blir ett 310 liters med måtten 125x50x50. Men har svårt att hitta ett, billigast nytt jag hittar är 2485 på Pwss.se men då ingår ju inte heller någon lysramp vilket gör att det stiger till 3500 kr utan tillbehör. Finns det inget billigare? Hade hoppats på runt 2000 med lysramp, kanske snålt men men. Bänk tänkte jag köra svart målade lecablock. Bor i Östergötland så några vidare akvarieaffärer att kolla i finns ju knappt.

    Har kikat begagnat men det verkar tunt med just denna storlek. Hittade ett 250 liters 125x45x45 nära där jag bor till priset av 2000 med pump/lysramp och ställning. Är det stor skillnad på dessa storlekar? Tror ni jag ångrar mig senare om jag skulle köpa detta kar istället?

    Hade tänkt ha ett gäng soulosi och eventuelt en grupp hongi.

    Uppskattar all hjälp och tips!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej och välkommen till dtta formidabla forum.
    Ha is i magen, rätt som det är hittar du ett lämpligt akvarium i rätt prisklass.
    Du kan även annonsera här på köp & säljavdelningen.


    Att köpa ett mindre akvarium bara för att det inte finns ett större just nu är förkastligt. Du kommer bara att ångra dig dagen efter när du hittar ett som du velat ha haft.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Sebbe45
      Användare
      • september 2008
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Hej och välkommen till dtta formidabla forum.
      Ha is i magen, rätt som det är hittar du ett lämpligt akvarium i rätt prisklass.
      Du kan även annonsera här på köp & säljavdelningen.


      Att köpa ett mindre akvarium bara för att det inte finns ett större just nu är förkastligt. Du kommer bara att ångra dig dagen efter när du hittar ett som du velat ha haft.
      Tack

      Det ligger något i det du säger, blir väl att vänta antar jag. Skulle egentligen köpa ett 54 liters men det blev så dyrt så jag började leta efter ett Juwel 240 istället men det fanns inga här i närheten, sen senare tänkte jag att man kanske skulle kunna hitta billiga alu akvarier och då ville jag stiga lite till då till 310 l, men inte fan var det billigare och nu är jag fast på 310 liter. Dock är det väldigt svårt att hitta något då min far avskyr att jag ska skaffa akvarium så att åka utanför en radie på 10 mil är inte att tänka på...

      Förresten såg att du var från Östergötland, vet du var det finns bra akvarie affärer i detta län?
      Senast redigerad av Sebbe45; 11 mars 2009, 18:59.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Jag brukar aldrig åka runt i Östergötland för att titta i affärer.

        Fyra Tassar (Djurmagazinet) är väl den affären som jag känner mest för i Linköping när det gäller akvarier. Annars så finns Akvariekällaren i Norrköping.
        Du kan kolla med akvarielagret i Stockholm, har för mig att de åker neråt landet med akvarier lite då och då.
        Så finns ju begagnadmarknaden. Det brukar vimla av akvarier på blocket.
        Här på NCS´s köp&sälj avdelning finns ett 375 liters till salu, fast i Uddevalla
        Det är bara att leta lite , till slut så hittar man vad man vill ha!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Sebbe45
          Användare
          • september 2008
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Jag brukar aldrig åka runt i Östergötland för att titta i affärer.

          Fyra Tassar (Djurmagazinet) är väl den affären som jag känner mest för i Linköping när det gäller akvarier. Annars så finns Akvariekällaren i Norrköping.
          Du kan kolla med akvarielagret i Stockholm, har för mig att de åker neråt landet med akvarier lite då och då.
          Så finns ju begagnadmarknaden. Det brukar vimla av akvarier på blocket.
          Här på NCS´s köp&sälj avdelning finns ett 375 liters till salu, fast i Uddevalla
          Det är bara att leta lite , till slut så hittar man vad man vill ha!
          Okej, tycker nog också fyra tassar är den bästa i Linköping, dock har den blivit sämre på senare tid.
          Hade mer än gärna köpt mig ett 375 liters men tyvärr är det 10 cm för långt för mitt rum.
          Men jag tänker hålla mig uppdaterad på diverse annonssajter för någon gång lär det ju dyka upp. Har även funderat på ifall man ska slänga upp en köpes annons på blocket.

          Kommentar

          • ljung
            Användare
            • januari 2009
            • 42

            #6
            Jag tycker Djurmagazinet på ingelsta i norrköping har rätt många akvarier, både möbelkar och alukar i massa olika storlekar.

            Visst kostar det lite extra men då har man ju fabriksgaranti/reklamationsrätt med om nått skulle hända (om det nu inte är självförvållat).

            Men som Wilhelm skriver begagnat markanden är rätt stor brukar kolla dagligen och kommer oftast flera större(300+) kar i veckan inom östergötland.
            Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

            Kommentar

            • Sebbe45
              Användare
              • september 2008
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av ljung
              Jag tycker Djurmagazinet på ingelsta i norrköping har rätt många akvarier, både möbelkar och alukar i massa olika storlekar.

              Visst kostar det lite extra men då har man ju fabriksgaranti/reklamationsrätt med om nått skulle hända (om det nu inte är självförvållat).

              Men som Wilhelm skriver begagnat markanden är rätt stor brukar kolla dagligen och kommer oftast flera större(300+) kar i veckan inom östergötland.
              Vad ligger dessa nya kar på i ca pris? Skulle själv hellre köpa nytt.

              Kommentar

              • ljung
                Användare
                • januari 2009
                • 42

                #8
                Minnet är bra men kort, nästan säker på att det näst största alu-karet låg en bit under 3000 i alla fall men utan ramp då den låg ovanpå och kostade under 1000 kr... Det största låg över 3000 men ingen prislapp på rampen så antar att den ingick.

                Men värt ett besök om du bor i trakterna tycker de har bra akvarieavdelning där. Rätt stor.
                Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                Kommentar

                • Sebbe45
                  Användare
                  • september 2008
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av ljung
                  Minnet är bra men kort, nästan säker på att det näst största alu-karet låg en bit under 3000 i alla fall men utan ramp då den låg ovanpå och kostade under 1000 kr... Det största låg över 3000 men ingen prislapp på rampen så antar att den ingick.

                  Men värt ett besök om du bor i trakterna tycker de har bra akvarieavdelning där. Rätt stor.
                  Okej, inte direkt billigt, vet att Pwss.se har nya 310 liters med ramp och ställning för 3600 kr.
                  Ska defenetivt kika in när jag kommer till Norrköping nästa gång!

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Här finns visst billiga akvarium, men vet inget om kvalitén på dessa.
                    Dessutom utan täckglas och ramp
                    (Såg detta i ett annat forum)
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • salo
                      Användare
                      • april 2002
                      • 314

                      #11
                      Om nu priset är en stor grej, köp begagnat, akvarieprylar tappar hälften av nypriset så fort man fyllt i vatten en gång. Noterar också att akvarier och tillbehör gått upp i pris sedan en tid tillbaka.

                      Själv köpte jag ett 375 med ramp och aluställning för under 1000:- för ett par veckor sedan. Nu ska det vara odlingskar så skicket är inte så viktigt för min del även om detta var bra.

                      Själv har jag för ett par år sedan sålt just ett 310 med heltäckande aluramp utan ställning i nyskick för 1800:- så det gäller att ha lite tålamod och hitta rätt säljare.

                      Be att få se det fyllt med vatten och med belysning, det är bästa sättet att se hur repor mm kommer att te sig.

                      Lycka till.

                      Tillägg, även om det är ont om kar i just din närhet så lönar det ofta sig att åka en bit. Kolla blocket och ofta finns det ju en prutmån.

                      Tillägg 2, ser nu att din far inte är så sugen på att åka långt för att köpa, håhåjaja, då blir det väl till att bita ihop och öppna plånboken då
                      Senast redigerad av salo; 14 mars 2009, 08:47.
                      540 (180x60x50) under uppbyggnad
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Detta verkar vara ett trevligt kar... ovanför prisbilden kanske, kanske kan få det hemkört eller billigare hon verkar vara prutbar.



                        Du får ta ett snack med farsan... jag menar du verkar seriöst vilja ha ett akvarium så kan jag tycka att det är en hobby som inte borde uppröra en förälder!
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Sebbe45
                          Användare
                          • september 2008
                          • 27

                          #13
                          Här var det livat. Ska in till Linköping idag och kolla på lite akvarieaffärer. Kan berätta att pappa gett med sig och hjälper mig att leta akvarium nu också så att åka en bit är möjligt.

                          Kommentar

                          • Martin Jansson
                            Användare
                            • september 2006
                            • 58

                            #14
                            Kul!!

                            Hoppas ni får tag på något akvarium som du vill ha!

                            Var inte för snabb med att sätta i fiskarna, utan låt akvariet stå och gå i en vecka innan du sätter i fiskar.

                            Denna vecka är ganska bra för då hinner man även att möblera i akvariet och få det som man vill.

                            LYCKA TILL!

                            MVH
                            Martin

                            Kommentar

                            • Sebbe45
                              Användare
                              • september 2008
                              • 27

                              #15
                              Ursprungligen postat av Martin Jansson
                              Kul!!

                              Hoppas ni får tag på något akvarium som du vill ha!

                              Var inte för snabb med att sätta i fiskarna, utan låt akvariet stå och gå i en vecka innan du sätter i fiskar.

                              Denna vecka är ganska bra för då hinner man även att möblera i akvariet och få det som man vill.

                              LYCKA TILL!

                              MVH
                              Martin
                              Tack

                              Japp kommer låta det gå i en vecka ca innan jag skaffar fisk.

                              Håller på och letar förfullt. Men har funderat på om jag verkligen vill ha ett 300 liter, kanske är det för stort blir lite trångt i mitt rum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...