jordätare hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mr_alex

    jordätare hjälp...

    Jag har 3 stycken geophagus sp."orange head" tapajos..
    de har lagt ägg några gånger men misslyckats..
    För en vecka sedan la de ägg igen..men det är bara en som vaktar äggen och det är den som jag tror är hanen..idag så såg jag när de två andra attackera han och åt upp äggen..är de alla honor och en som är dominatare som lägger ägg eller hur är detta?
    mvh alexander
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Svårt att säga om du har tre honor eller inte. Prova att utöka gruppen med en säker hane. Det ska inte vara omöjligt att få tag på då de flesta vill ha något fler honor än hanar.

    Annars tror jag att det är något som stör den så att de inte känner sig trygga nog att fullfölja leken. Jag vet inte hur ditt akvarium ser ut men ett stort välplanterat akvarium utan stora störande fiskar brukar vara en bra förutsättning för lyckad lek.
    Ge inte upp för detta, övning ger färdighet även bland fiskar.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av mr_alex
      Jag har 3 stycken geophagus sp."orange head" tapajos..
      de har lagt ägg några gånger men misslyckats..
      För en vecka sedan la de ägg igen..men det är bara en som vaktar äggen och det är den som jag tror är hanen..idag så såg jag när de två andra attackera han och åt upp äggen..är de alla honor och en som är dominatare som lägger ägg eller hur är detta?
      mvh alexander
      Hej

      Det är väldigt svårt att säga om alla tre är honor, det enda sättat att ta reda på det är att du lyckas se alla tre:s genitalpapill.
      På honor är den rundare och mer som en tub/rör och hanar har en smalare och vassare.
      Om det är deras första lekar kan detta vara orsaken till misslyckandet, jag gissar också att det är en hona som vaktar rommen och att hanen flirtar in sig hos din andra orangehead som skulle kunna vara en hona.
      Om det är så att du har 1+2 så skulle det kunna förklara varför den romvaktande blir av med rommen och blir attackerad av de andra.
      Testa att skaffa 1-3st orangehead till.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Hej,
        jag har fem tapajos. Haft några lyckade lekar. Min bild är att de är ganska lättstörda. Både hona och hanne hjälps åt med avkomman. Har sett att det par som jag uppfattat som stabilast kan vid en lek bete sig på ett sätt och annorlunda vid nästa. Ibland har en av dem tagit hand om alla ägg för att nästa gång dela på kakan. De är inte heller så trofasta; mitt stabila par har efter en flytt gått isär. Det är honan som nu ratar hannen som nu söker upp en annan hona.
        Detta att de delar på ägg och yngelvård tycks ibland vara grund till osämja mellan paren.
        Min uppfattning är att de därför bör gå i grupper med fler än tre. Jag har fem nu men har ytterligare fyra på tillväxt som jag ska komplettera med.

        Pablo

        Kommentar

        Arbetssätt...