2 thorichthys meeki dog helt plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    2 thorichthys meeki dog helt plötsligt

    2 thorichthys meeki dog helt plötsligt

    av 7 eldbukar (drygt 5 cm) dog 2 under ett dygn, bägge med längre ryggfena (hanar?). jag kunde inte se någon skada på någon av dessa inte heller på någon av de andra 5. de kämpar med varandra men på ett ganska städat sätt, tycker jag, och definitivt utan synliga skador. vad kan ha hänt?

    220 liter kar
    pH ca. 6,3
    temp ca. 27°C
    ingen nitrit mätbar
    vattnet är ganska mjukt här i södra göteborg, jag har dock inga värden

    för en månad sedan la jag två fina rundslipade lavastenar från en strand på lanzarote i akvariet. jag har kokat och vattnat de en månad innan. kan de ha läckt ut ioner som är giftiga?

    efter den andre fiskens död tog jag bort stenarna igen och gjorde ett vattenbyte på drygt 30% samt hällde i ca 20 g upplöst ektozon.

    det är tre dagar sedan den andre fisken dog. fler dödsfall har inte varit att beklaga än.

    för övrigt finns det
    3 flaggciklider (8 - 10 cm, 1 hanne)
    6 praktbotior (6 - 9 cm)
    3 ancistrussar (två på 6 och en på 10 cm)
    4 ormskinnsguramissar (6 - 8 cm), dessa är de mest agressiva fiskarna dock stort sett enbart inom arten. de två minsta har strykit med (det var sex i början.
    och två sebrafiskar, danio rerio
    2 crinum lökar
    några anubias
    en del mangrovrötter
    och några stenar samt
    9 cm sand 2 - 6 mm

    ska jag göra mer vattenbyte?
    fler tips?
    vak skulle det kunna ha varit för orsak???
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    #2
    Rent spontant verkar du ha mycket fisk? och arter som kanske passar i ett större kar och ett alldeles för lågt ph ? allteftersom fisken växer så är karet för litet= instabilt för en massa otyg..Gör noga med vattenbyten och ett bra filter måste du ha..ph under 7? kommunalt?

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      Ursprungligen postat av larsa
      Rent spontant verkar du ha mycket fisk? och arter som kanske passar i ett större kar och ett alldeles för lågt ph ? allteftersom fisken växer så är karet för litet= instabilt för en massa otyg..Gör noga med vattenbyten och ett bra filter måste du ha..ph under 7? kommunalt?
      håller fullständigt med dig, att det ska vara ett större kar, det är dock på väg, hänger på renoveringen av köket/vardagsrummet, där ett större kar är inplanerad. fiskarna är dock inte vuxna än. hinner fiskarna växa fortare än karet, ska jag bli av med några, hade jag tänkt, fast inte just på det sättet. en koll på nätet visar mig att rekommenderad pH till eldbuken ligger mellan 6,2 och 8 mestadels dock över 7. men ska den dö under 6,5??? vattenbyte gör jag sedan i somras varannan vecka cirka 25 %. var fjärde vecka rensar jag filtret. är det för sällan?
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        inga fler tips? tacksam för hjälp!!
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • chippog
          Användare
          • augusti 2008
          • 251

          #5
          slut på ämnet!
          nu har jag blivit av med elbukarna, minsta flaggciklidshonan, cebrafiskarna, en praktbotia, största ancistrussen och två ormskinnsguramissarna, gjort vattenbyte igen (efter en vecka, 30%) och inte kunnat hålla mig att köpa fem fantastiska coridoras incolicana och ett par herotilapia multispinosa (jag som hade velat köpa enbart sydamerikanare...!) klart det blir spännande, om det är vattnet eller om det var eldbukarna som inte mådde bra. återkommer med en rapport om vad som händer härnäst. intressant är att jag hittade sju ägg varav ett verkar befruktat och sex sådär lagom misslyckade. gissningen är att ancistrussarna har varit framme. jag vet dock ej och hoppas på resultat för att veta.
          en kan bli beroende av att sitta framför karet

          Kommentar

          • Ravenskog
            Användare
            • mars 2007
            • 311

            #6
            Renovering? Du har väl inte bytt några rör, kopparförgiftning?
            Hur rengör du filtret? i gammalt akvarievatten, tempererat eller varmt?
            En del på forumet använder salt(mot bakterier och dyl.) samt bikarbonat(för ph-värdet), kan ju va värt att prova.

            Mvh Tony

            Kommentar

            Arbetssätt...