Vildfångade stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Vildfångade stenar

    Hur noga är det med kolla av kalk mm. om man skall ha stenarna i ett Tanganyika kar?

    Måste man koka stenarna eller går det bra att skölja dem och borsta av dem ordntligt?
    MVH

    Kristofer
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Jag har aldrig kokat ngn sten, enbart sköljt / skrubbat av. Har plockat all min sten ute vid havet där är oftast stenarna helt rena från mossa, jord o.s.v
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Jag har aldrig kokat någon sten, Det enda jag gör att tvätta och skrubba av allt skit som sitter fast på stenen. Har man en högtryckstvätt, så går det på nolltid!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • steken
        Användare
        • mars 2009
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av Crenicichla
        Hur noga är det med kolla av kalk mm. om man skall ha stenarna i ett Tanganyika kar?

        Måste man koka stenarna eller går det bra att skölja dem och borsta av dem ordntligt?

        jag brukar kolla med lite ättika på stenarna då jag har många kar med surt vatten med. Men egentligen i ett kar med högt ph så kan det kanske till och med vara positivt att om ph sjunker så börjar stenarna läcka. dock borde aldrig ph komma ner i den nivån så att stenarna avger nåt!?.

        Men om man vill ha full kontroll vid sina egna fingertoppar så bör man nog undvika stenar med kalk.

        Jag brukar bara borsta om det räcker e det skit som sitter fast typ lavar o sånt som kan sitta som berget () så har jag använt mig av kokande vatten och för att lösa det har använt nån syra och så med för att ta bort beläggningar men kom inte ihåg vad det var jag använde. saltsyra möjligen.

        Men jag är nybörjare på just ciklider så kanske ska ta mina råd med viss försiktighet
        Killiot, Nybörjare på ciklider

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Jag brukar vara något mer noggrann, men koker dem gör jag inte. Efter att jag har skrubbat stenen häller jag över kokande vatten på dem. Jag inbillar mig att bakterier och så dör då.

          /Jocke

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Jag har försökt undvika stenar med konstiga missfärgningar och glitter... utan letat efter helt vanliga stenar.

            Behandlingen har varit högtryckstvätt och faktiskt kokning eller ungsbakning (för de lite större rackarna)... troligtvis helt onödigt men det lär ju inte skada stenarna så jag tyckte det kändes bra att göra det.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • mantis777
              Användare
              • oktober 2008
              • 204

              #7
              Håller på och inreder ett 300+ l. Var ute i helgen och plockade stenar modell större. (bra att ha nära till marmorbruket i Kolmården) Har bara borstat av det värsta och nu placerat dem i akvariet som jag vill ha dem. Eftersom jag känner mig lat så kommer jag (som jag hade tänkt) inte ta upp dem igen och rengöra. Kommer istället fylla och tömma akvariet några extra ggr nu innan fisken ska i. Får väl återkomma och berätta om fiskarna dör oförklarligt.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
              Inget akvarium för tillfället...

              Kommentar

              • mico
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 32

                #8
                Hej
                Ursäkta Crenicichla att jag lånar din tråd, tyckte det var onödigt att lägga upp en ny på en liknande fråga.
                Hur bör man göra med stenar som tvättats i klorin, alltså dom luktar ej klorin längre men behöver dom tvättas eller kokas eller vad innan dom läggs i akvariet.
                Tacksam för svar // Mikael

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av mico
                  Hej
                  Ursäkta Crenicichla att jag lånar din tråd, tyckte det var onödigt att lägga upp en ny på en liknande fråga.
                  Hur bör man göra med stenar som tvättats i klorin, alltså dom luktar ej klorin längre men behöver dom tvättas eller kokas eller vad innan dom läggs i akvariet.
                  Tacksam för svar // Mikael
                  Låt dom ligga ett par dagar i rent vatten ev byt vatten varje dag
                  sedan är dom skinande rena
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • mico
                    NCS Medlem
                    • januari 2007
                    • 32

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Låt dom ligga ett par dagar i rent vatten ev byt vatten varje dag
                    sedan är dom skinande rena
                    Tackar för snabbt svar christer,
                    Jo dom är redan skinande rena, undrade mest om det behövdes göra nått mer
                    utöver det, vet bara att jag lagt dom i klorinbad och att dom sedan togs upp, men ej om jag sedan sköljde dom // Mikael

                    Kommentar

                    Arbetssätt...