Regnbåge som foder ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steken
    Användare
    • mars 2009
    • 9

    Regnbåge som foder ?

    Hej har browsat runt här ett par dagar nu.
    Och bland annat kollat en del på diverse räkmix blandningar nu är det som så att jag är ny på ciklider.
    köpte ett 540 liters kar och Fick en hink med ciklider till(var itne helt beredd på detta ). Mina planer var först på andra fiskar men iom att jag fick med dessa så tänkte jag testa och nu under 2 veckorna jag haft dom så har jag tyckt att det är underbara fiskar.
    Enl säljaren ska det finnas flera lekpar och 75% av dom skulle vara vildfångade och köpta av en känd handlare som finns i örebro!?.
    Efter lite identifikationsletande har jag nu identifierat en del av fisken och det är mest malawi men några tanganyika verkar han också ha släppt i(Cyphotilapia frontosa,Neolamprologus brichardi) ?

    Så den maten jag matat mest med är fryst artemia och svarta mygg som jag redan hade hemma till mina killis och lite OSI flingor som egentligen är till mitt marin akvarium.

    Så tänkte fixa mig en batch med Räkmix och kom då på att jag har ganska många kilo med regnbåge i frysen som tyvärr smakade lite sump.
    Skulle man kunna använda detta som bas typ:
    2kg regnbåge
    1kg räkor
    2kg ärtor
    och sen spirulina och Cyclopeeze för färgen.
    och antingen agar elelr gelating beroende på vad jag får tag på


    eller tror ni det skiter sig med för mycket Regnbåge i förhållande till räkor ?
    med tanke på ballast/protein ratio mm?
    hade vart bra om så mycket regnbåge som möjligt kunde komma till användning har 2st på ca 6kg tillsammans.

    MVH Joakim
    Killiot, Nybörjare på ciklider
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Jag hade inte använt så mycket regnbåge som bas, hade i stället kört med vitfisk av något slag och så blandat i några hekto regnbåge. Regnbågen är en fet fisk, därav min tvekan till det som grund. Däremot kanske en viss del gör nytta, pga just fettet. Mixen borde även bli dålig snabbare, så du får mata på så inget blir liggande.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Håwen
      Användare
      • februari 2009
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av steken
      Enl säljaren ska det finnas flera lekpar och 75% av dom skulle vara vildfångade och köpta av en känd handlare som finns i örebro!?.
      Förmodligen Aquarium Malawi på Hertig karls alle, absolut värt ett besök! Förövrigt håller jag nog med PatrikMalmo.
      Och välkommen till forumet!

      Kommentar

      • steken
        Användare
        • mars 2009
        • 9

        #4
        Ah ok jo jag misstänkte att det skulle bli lite för bra, så får ta och använda det som en liten tillsatts istället. Tackar för svaren
        Killiot, Nybörjare på ciklider

        Kommentar

        Arbetssätt...