byte av sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smw

    byte av sand

    Hej igen startar en tråd paralellt med min om kopparförgiftning.

    Jag köpte ett nytt akvarie för ca en månad sedan och tänkte ända från början att jag skulle byta sand.

    Det blev aldrig så att det gjordes tillsamans med flytten för att jag ville ha lite skin på bena först ochville at uppstarten hemma hos mig skulle gå snabt och enkelt.

    Nu såhär i efterhand hur går man till väga???
    Sparar man det gamla vattnet i tex badkaret eller kör man på med nytt??
    Går det bra med narursand och vilken kornstorlek till malawiciklider??
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Vattnet innehåller i princip inget nyttigt utan det går bra att ersätta med nytt från kranen... eventuellt via ett kolfilter

    Det viktiga är att du håller filter igång i en balja av något slag... det är i filtret som dina bakteriekompisar sitter (en rejäl del i sanden också men den kan du ju inte spara av naturliga orsaker...

    Det du bör tänka på är att mata sparsamt två-tre veckor så att bakterierna hinner etablera sig i sanden.

    (Detta råd är jag inte helt säker på: Du kan väl passa på att mata lite extra några dagar innan och sedan ingen mat ett dyng innan du skall göra bytet. Så att de inte bajsar så mycket när de ligger i den tillfälliga förvaringen under tiden du pillar med akvariet)

    Sandkvaliteten vet jag inte riktigt men jag vet att många kör med blästersand vilket är ett billigt och bra alternativ. Vet inte om Biltema fortfarande har kvar sin blästersan. Den har annars varit väldigt populär vad jag försått.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • smw

      #3
      biltema

      Är inte blästersand för vass??
      Och hur långt kan man gå ner i kornstorlek jag hadde tänkt mig vanlig mursand eller gjutgrus isåfall!!!

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • maj 2004
        • 266

        #4
        Blästersand från Swedol rekommenderar en del. Ska tydligen vara "äkta" sjösand och inte kross.

        Kolla in dessa:

        Fick tips om sanden idag, men försäljaren i butiken visste inte var man kan köpa den. /Leif


        Biltema har dragit in försäljningen av sin bllästersand pga att de funnit orenheter i den.. Frågan är om det bara är ett parti som gått åt skogen eller vad. På Jula finns blästersand 49:- 25kg någon som testat denna?

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #5
          Försök ha filtren igång (om dte är möjligt) under den tid du byter ut sanden. Om det inte går köp en bakterikultur i akvarieaffär och häll ner det i filtret så går det snabbt att få igång bakterierna i det nya karet.
          //Robert

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av Johan W
            Blästersand från Swedol rekommenderar en del. Ska tydligen vara "äkta" sjösand och inte kross.

            Kolla in dessa:

            Fick tips om sanden idag, men försäljaren i butiken visste inte var man kan köpa den. /Leif


            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58974
            Länk från ovanstående inlägg...
            Sitter och funderar på vad som kan vara den bästa sanden till sk sandciklider.. till denna grupp hör för mig xenos och featherfins. Hur är rådas fina sand? Finns det någon sandsort som är extra bra/snäll (ej vass)?


            Där gör deelay ett seriöst försökt att visa hur baskarpsanden ser ut.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • smw

              #7
              Tack

              Nu käns det som jag har lite skin på bena gällande detta oxå!!

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Det låter bra!

                Du får väl rapportera om vad det blev... gärna med bilder!

                Bilder tycker vi om
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                Arbetssätt...