Frontosatråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Undrar

    Ursprungligen postat av Barracudan
    Testat ett nytt foder som jag starkt rekomenderar. Hikari carnivor jumbo sticks.

    Frontoserna älskar det, och det verkar vara bra innehåll. De flyter, men är stora och lätta att pressa så de sjunker. Blir snabbt mjuka när de blötläggs.

    Priset är dock saftigt, mina Frontosor kan nog sätta i sig detta på en månad, över 300 kr.

    Köpte det på pwss.
    hur lång leveranstid pwss hade då du beställde?

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      Ursprungligen postat av doohan
      hur lång leveranstid pwss hade då du beställde?
      Några dagar, mindre än en vecka.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • Barracudan
        Användare
        • april 2005
        • 453

        Ny lek på gång just nu, de leker nära Eheimytterfiltretinsuget, så jag trog ner på utflödet/insuget, så att inte mölken sugs bort.

        Ni som läst min artickel i förrförra ciklidbladet. Jag hade vid tillfället för leken 2 Burundihannar i samma kar, och när ynglen växte upp (Zairehonans) så såg jag att bandet över ögat liknade Burundins. Jag avlivade alla utom ett, som jag sparat för skoj skull. Det är nu ca 10 cm.

        Nu var det så i somras att en Burundihane fick åter samsas i karet. En hona tömde jag efter tre veckor och fick 5 yngel. De ser dock ut att vara 100% Zaire, men ser jag att de inte är det så blir de fiskmat.

        Nu är i alla fall Burundihannen placerad i ett eget kar, med sina honor, och där blir det en hel del yngel. Har köpt i någon liten hanne utifrån, och föder upp ett gäng av mina egna yngel. Nästa stora akvarium som inköps ska bli burundinas egna.

        Om någon i närheten har Burundiyngel/eller stora och vill byta med mina yngel eller någon hona, för genbankens skull, så hör av er. Andra frontosasorter är också intressant.

        Burundin kan nog vara inavlad på sina håll, så jag vill ha en grupp som kommer från typ 5 olika ställen.
        Frontosamarkus

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Självklart har jag läst din jättebra artikel! Kul att höra att du håller isär arterna så det inte blir mischmasch på marknaden.

          Sent via tapatalk
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            Kanon!

            Positivt då jag har beställt slimline av dem som jag måste ha innan helgen helst...




            Ursprungligen postat av Barracudan
            Några dagar, mindre än en vecka.

            Kommentar

            • Barracudan
              Användare
              • april 2005
              • 453

              Ursprungligen postat av DaRe
              Självklart har jag läst din jättebra artikel! Kul att höra att du håller isär arterna så det inte blir mischmasch på marknaden.

              Sent via tapatalk
              Självklart, blir oerhört frustrerad när man ser olika frontoser blandat i affärer, eller på forum. Inne på Cyphos.com var det en som frågade vilken zairevariant han hade köpt (omöjligt att skilja zairevarianter åt) och hannen såg ut som en mpimbwe och honan var 100% burundi!!!

              Att jag från och till har hålt blandat beror bara på plattsbrist. Skulle aldrig sälja (eller ge bort) korsningar. Har sparat ett yngel för skoj skull för att se hur det blir, men det ska aldrig lämna min dörr.

              Burundi är jättelätt att skilja från andra redan vid några cm, pannbandet går rakt upp, på alla andra varianter viker det av över ögat.
              Frontosamarkus

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                Härligt med lite fart i denna tråden Får lyssna på andra när jag själv saknar arten ju.

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  Barracuda, har du några zaire-yngel? Eller nån blåare variant. Tänkte byta ut troffarna.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Jag är också nyfiken på "Blue Zaire"...

                    Vet inte riktigt vilken art som räknas som "Blue Zaire". Om det är Frontosa Kitumba eller Gibberosa Moba?

                    Sugen på att försöka få tag på arten och vill, precis som Johho...försöka få tag på en blåare variant.

                    Kommentar

                    • H.E.J.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 179

                      Mina nya C.G.Moba Blue
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                      Kommentar

                      • Barracudan
                        Användare
                        • april 2005
                        • 453

                        Ursprungligen postat av johho
                        Barracuda, har du några zaire-yngel? Eller nån blåare variant. Tänkte byta ut troffarna.
                        Jag har 5 st, men det gick en Burundihanne i karet samtidigt, så om ett halvår ser jag om det är korsning eller ej.
                        Frontosamarkus

                        Kommentar

                        • Barracudan
                          Användare
                          • april 2005
                          • 453

                          Ursprungligen postat av StefanL
                          Jag är också nyfiken på "Blue Zaire"...

                          Vet inte riktigt vilken art som räknas som "Blue Zaire". Om det är Frontosa Kitumba eller Gibberosa Moba?

                          Sugen på att försöka få tag på arten och vill, precis som Johho...försöka få tag på en blåare variant.
                          Blue zaire är Moba, Kitumba, Kapampa , mikula Är i princip samma fisk, men blanda ändå inte sorterna.
                          Frontosamarkus

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            Ursprungligen postat av Barracudan
                            Jag har 5 st, men det gick en Burundihanne i karet samtidigt, så om ett halvår ser jag om det är korsning eller ej.
                            Men skit också, hade velat ha några småttingar
                            Jag har egentligen ett akvarie som är lite för litet, men vill "känna" på arten innan jag skaffar mig ett jätteakvarie bara för dem.

                            Kommentar

                            • chas
                              Användare
                              • augusti 2009
                              • 304

                              Henrik: nu ser jag att du har bytt. Ser ju riktigt bra ut med dom i det stora karet. Får komma över snart igen o kolla!!
                              http://naistick.wix.com/photo

                              Kommentar

                              • Barracudan
                                Användare
                                • april 2005
                                • 453

                                Ursprungligen postat av johho
                                Men skit också, hade velat ha några småttingar
                                Jag har egentligen ett akvarie som är lite för litet, men vill "känna" på arten innan jag skaffar mig ett jätteakvarie bara för dem.
                                De ser mycket blåa ut, men jag säljer inga fören jag vet säkert.

                                Nol har ett gäng på ca 8 cm (för någon månad sedan i alla fall) Tror han tar 250 kr st, vilket är billigt, och de är fina!
                                Frontosamarkus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...