Frontosatråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimpa
    Användare
    • februari 2009
    • 33

    #61
    Tack för svaren!

    Ok, jag ska kika om jag hittar artikeln. Annars kanske du kollar upp det efter jobbet

    Kommentar

    • Kimpa
      Användare
      • februari 2009
      • 33

      #62
      Läste på nätet att Frontosor "absolut" inte skulle gå ihop med Xenotilapia flavipinnis. Nu har jag kommit över en grupp av Xenotilapia flavipinnis och hade tänkt ha dem med just Frontosor. Är det nån som vet något angående detta??

      Tacksam för svar

      /Kim

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #63
        Ursprungligen postat av Kimpa
        Läste på nätet att Frontosor "absolut" inte skulle gå ihop med Xenotilapia flavipinnis. Nu har jag kommit över en grupp av Xenotilapia flavipinnis och hade tänkt ha dem med just Frontosor. Är det nån som vet något angående detta??

        Tacksam för svar

        /Kim
        Gör det inget att det försvinner en Xenotilapia ibland, står du ut att se en Xeno som precis har klarat sig från att bli mat ibland. Då går det bra att ha dom tillsammans.

        Givetvis ska du inte stoppa i fisk som du är rädd om tillsammans med frontosor, bara för att jag är oerhört korkad och har en massa leptosomer tillsammans med mina, vill jag absolut inte rekomendera det.
        Men bra skoj är det, att det funkar så pass bra som det gör.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #64
          Ursprungligen postat av Kimpa
          Öppnar upp för diskussion ang blandning av Delfinciklider med Frontosor. Jag personligen föredrar ej att blanda fiskar från olika sjöar men jag kan inte motstå dessa två otroligt vackra fiskar. Skulle vilja ha lite synpunkter på dessa två, är det kanske nån där ute som rent av håller dessa arter tillsammans?
          För tillfället håller jag en grupp på 2+3 Frontosor och är intresserad av nån till art i karet. Va ett tag inne på snäcklekare men jag vet inte..

          Får se vad detta ger, kanske dyker det upp nått förslag som är intressant

          Mvh Kim
          Lugna sävliga frontosor, föredrar att leva utan konkurens från stirriga Malawiciklider.
          Varför blanda ihop dom i samma, tycker dom tar ut varandra.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #65
            Det var jag som skrev artickeln "en ciklid ska ha puckel".

            Jag tog för ett tag sedan bort Delfinerna. Dom blev för röjjiga, hade flera hanar, och dom slogs så att täckglasen höll på att flyga av.

            Frontoserna blev livligare, och stod inte och tryckte i ett hörn, när delfinerna försvann. Det fungerar, men kanske inte är optimalt.

            Nu har jag compressiseps och firefish. Det fungerar bra. Firefishen har jag för färgens skull, annars en urtrökig fisk (förlåt Malawijanne)

            Har tillfälligt ett gäng Tropheus chaitika. När dom kom i så blev frontosan mer tillbakadragen plus att ett års fenspettstillväxt snaggades av.

            Om man köper små Frontoser, och inte orkar vänta tills det händer något, typ efter 2,5 år (små frontoser är rätt tråkiga) så passar Delfiner bra. Mina blev dock en aning övergödda, var lite hetare på maten än Frontoderna.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Kimpa
              Användare
              • februari 2009
              • 33

              #66
              Ok, men mina frontosor är inte helt fullvuxna än, största hanen är ca 20 cm. Om Xenotilapian är kring 10 cm borde det väl inte vara någon fara, men det klart säker kan man ju aldrig vara med rovfiskar

              Tack för alla svar, när man är lite ny i branchen så uppskattar man hjälp från kunnigt håll.

              Kim

              Kommentar

              • Kimpa
                Användare
                • februari 2009
                • 33

                #67
                Jag har för övrigt lagt ner planerna på Delfinciklider. Det känns mera rätt att inte blanda.

                Kommentar

                • AndyH
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 69

                  #68
                  Ursprungligen postat av Kimpa
                  Ok, men mina frontosor är inte helt fullvuxna än, största hanen är ca 20 cm. Om Xenotilapian är kring 10 cm borde det väl inte vara någon fara, men det klart säker kan man ju aldrig vara med rovfiskar

                  Kim
                  Jag skulle säga att risken är överhängande att de blir mat. Störst risk är det nog när du släpper i dom, de kommer att se dom som mat. Men faran är inte över efter det. Som tidigare har sagts så kommer det troligen att att försvinna någon då och då. Har blivit av med vuxna N. pulcher och en Placidochromis phenochilus-hona som gått över ett år med frontosorna. Det luriga är att de håller inte på att jaga de andra invånarna. Det bara sker helt plötslig att de ser de andra som mat och "smack" så är halva firren i gapet på dom. Om det skiljer ca 10 cm i längd så är ju frontosan flera gånger större totalt sätt. De får säkerligen plats i gapet på frontosorna. Jag hade inte chansat då jag anser att risken är alldeles för stor.

                  De är väl dessutom sandciklider vilket gör att deras försvar är att fly och kanske inte gömma sig i första hand. Det triggar dom ännu mer. Har dock aldrig haft flavipinnis så jag är kanske inte rätt person att uttala mig. Skaffa ett kar till så får du garanterat mer glädje av flavipinnisarna.

                  Mvh Andreas

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • september 2002
                    • 183

                    #69
                    Predator

                    Ursprungligen postat av AndyH
                    Jag skulle säga att risken är överhängande att de blir mat. Störst risk är det nog när du släpper i dom, de kommer att se dom som mat. Men faran är inte över efter det. Som tidigare har sagts så kommer det troligen att att försvinna någon då och då. Har blivit av med vuxna N. pulcher och en Placidochromis phenochilus-hona som gått över ett år med frontosorna. Det luriga är att de håller inte på att jaga de andra invånarna. Det bara sker helt plötslig att de ser de andra som mat och "smack" så är halva firren i gapet på dom. Om det skiljer ca 10 cm i längd så är ju frontosan flera gånger större totalt sätt. De får säkerligen plats i gapet på frontosorna. Jag hade inte chansat då jag anser att risken är alldeles för stor.

                    De är väl dessutom sandciklider vilket gör att deras försvar är att fly och kanske inte gömma sig i första hand. Det triggar dom ännu mer. Har dock aldrig haft flavipinnis så jag är kanske inte rätt person att uttala mig. Skaffa ett kar till så får du garanterat mer glädje av flavipinnisarna.

                    Mvh Andreas
                    Skulle väl bara vilja förtydliga att Frontosan är en predator.
                    Gjorde en dyrköpt tabbe för ett par år sedan genom att jag pga akut platsbrist släppte ihop en grupp T.Kasakalawe med mina Blue Mpimbwe.
                    Det som till en början såg ut att kunna funka tillfälligt, förbyttes så snart ljuset släcktes till en fullständig katastrof. Resultat! en grupp om 15 st Kasakalawe utplånad!
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • Kimpa
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 33

                      #70
                      Ok, ja det låter inge vidare. Jag får nog avstyra detta inköp. För tilfället har jag bara dessa fem frontosor, vad kan jag komplettera med för att få lite mer "aktivitet" i karet?
                      Givetvis så avgudar jag mina frontosor så om det inte finns nått optimalt sällskapå får de gå själva

                      Kommentar

                      • Patric
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 189

                        #71
                        jag har också fastnat rätt rejält för frontosor ,det är nåt speciellt med dom,har lite funderingar på att tom lägga ner mitt troffe kar och köra nån frontosa variant där också

                        Kommentar

                        • Kimpa
                          Användare
                          • februari 2009
                          • 33

                          #72
                          Kul och höra Patric
                          Jag är rätt ny på det här med frontosor men jag har fastnat rejält. Jag har en grupp på 2 hanar och 3 honor för tillfället. Vet inte om det är vanligt men mina honor tillbringar väldigt mycket tid i grottor. Hannarna spenderar all sin tid i det öppna vattnet eller över grottorna. Är det så att honorna är revirbenägna?? Tycker mig se detta beteende mellan honorna.

                          Kommentar

                          • AndyH
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 69

                            #73
                            Visst är där lite internt gruff mellan honorna om rangordning och bästa grottorna men framför allt står de i grottorna för att slippa undan hanarnas uppvaktning.

                            Kommentar

                            • Kimpa
                              Användare
                              • februari 2009
                              • 33

                              #74
                              Skulle bli otroligt glad om ni med erfarenhet gav mig tips på sällskap, till just frontosor. Akvariet är bara på 400 L och de två största (båda hanar) är ca 18-20 cm. För dagen går de två tillsammans med tre honor. Kan jag överhuvudtaget ha nått mer eller är det för litet?

                              Tacksam för svar

                              Kommentar

                              • AndyH
                                Användare
                                • juni 2005
                                • 69

                                #75
                                Visst skulle man kunna pressa ner någon annan art, tex någon princess-art. Gör man ett litet stenröse så kan man till och med få lite lek, har själv gjort detta och de försvarar sinna grottor med stor framgång även om ett par har fått sätta livet till. Men så länge det finns gömslen så kommer yngelskaran att växa. Problemet som jag ser det är att du minskar möjligheterna att skapa tillräckligt många grottor till honorna och din icke dominanta hane vilka behövs om du inte ska råka ut för missöden. Eftersom karet endast är 400 liter så kommer du att behöva uppgradera dig till ett större inom inte allt för avlägsen tid. Skulle då rekommendera ett 2m för att de ska komma till sin rätt. Då skulle ev du oxå kunna ha N. sexfasciatus, har detta själv med mina medium-size frontosor och det funkar ok. Det kan dock bero på att det är två honor.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...