Frontosatråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre
    Användare
    • maj 2016
    • 234

    Tempen Liger på ca 26,5 grader. Ska göra vatten byte i mon o se om dom kommer igång. Ja jag tyckte också det var märkligt när alla slutar äta samtidigt för sjukdom uteslöt jag direkt när alla slutade äta.

    Kommentar

    • ThomasK
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 286

      Jag har märkt att mina Frontosor matvägrar ca: 1 -2 ggr/år, varför vet jag inte.
      När de gör det suger jag upp maten de vägrar äta, dagen efter får de ingen mat, men sen är de som vanligt igen och äter.
      Jag ger mina mat på kvällen 5-6 ggr/veckan.

      Hur länge har dina fiskar vägrat äta ?

      Matar du dom varje dag eller har du uppehåll någon/några dagar med jämna mellanrum ?
      Mvh Thomas

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        Ursprungligen postat av riktlinjer
        Ett eller två snabba vattenbyten kan ju även lösa en del 'problem'

        tex fel temperatur (om man fyller med rätt...)
        för mycket skit i vattnet
        Ja vattenbyte är en enkel första åtgärd, salta för att fisken ska slippa slösa energi på att hålla saltnivåerna i kroppen på rätt nivå är en annan enkel sak man kan göra. Och sluta mata under tiden man försöker förstå vad som är fel. Oftast brukar det gå bra utan medicinering om man provar med dessa saker först.

        Kommentar

        • Pierre
          Användare
          • maj 2016
          • 234

          Nja är lite nojig så jag matar varje dag morron och kväll men det går bra att göra lite uppehåll lite då och då lr? Trots med invånarna i karet?

          Hur mycket salt bör jag ha i i ett 600 liters kar.

          Dom här mat vägrat till och från i ca 4 dagar nu

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Fyra dagar för en frisk fisk är ingenting att oroa sig för. Däremot kan ju matvägran vara en signal om att ngt är galet som sagt..

            Min Channa åt inte mycket alls under ett års tid, nu har den kommit igång igen. Den blev kanske sur när jag stack iväg tre veckor till Thailand och det enda som fanns att äta var platy. Platy står tydligen inte på menyn..

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              Då jag hade frontosor matade jag normalt 1/ggr/dag samt hoppade över var 3:e eller 4:e dag. Tyckte jag fick i dom mer mat på det sättet, då är alla hungriga jämt och man får bra koll på om någon gömmer sig för att dom tuggar eller så.
              Mycket mat kräver stora vattenbyten.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Pierre
                Användare
                • maj 2016
                • 234

                Har gjort vatten byte nu och dom får inte nån kvälls mat och i mon blir det ett uppehåll så får vi se om dom börjar äta igen. Vet inte om dom också är mäta upptäckte idag att mitt ancistrus par inte har kvar sina yngel så kan kanske vara möjligt att dom kalasat på dom.

                Kommentar

                • Pierre
                  Användare
                  • maj 2016
                  • 234

                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Fyra dagar för en frisk fisk är ingenting att oroa sig för. Däremot kan ju matvägran vara en signal om att ngt är galet som sagt..

                  Min Channa åt inte mycket alls under ett års tid, nu har den kommit igång igen. Den blev kanske sur när jag stack iväg tre veckor till Thailand och det enda som fanns att äta var platy. Platy står tydligen inte på menyn..
                  Har en kompis som har channa han försökte me med platy men det värkade inte häller som nånting som dom ville ha han byte till guppy och det gick ner snappt

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    Ursprungligen postat av Pierre
                    Har en kompis som har channa han försökte me med platy men det värkade inte häller som nånting som dom ville ha han byte till guppy och det gick ner snappt
                    Jag tror platy är för snabba, i det vilda äter min Channa insekter och annat som trillar ned i vattnet så det är ingen fiskätare. Märks tydligt att den inte är skapad för att ta mat från botten, den fixar det men det brukar bli några försök innan det lyckas.

                    Hoppas att det löser sig med frontosorna nu, du får uppdatera om hur det går!

                    Kommentar

                    • Pierre
                      Användare
                      • maj 2016
                      • 234

                      Aha okej. Ja jag hoppas dom börjar äta snart vill ju inte att dom ska må dåligt lr dör

                      Kommentar

                      • Pierre
                        Användare
                        • maj 2016
                        • 234

                        Hur mycket ska jag salta i mitt 600 liter med frontosorna i?

                        Kommentar

                        • ThomasK
                          NCS Medlem
                          • januari 2013
                          • 286

                          Jag brukar ta en knapp dl/100 liter nytt vatten.
                          Mvh Thomas

                          Kommentar

                          • Pierre
                            Användare
                            • maj 2016
                            • 234

                            Okej tack för råd och tips uppdatering kommer

                            Kommentar

                            • Pierre
                              Användare
                              • maj 2016
                              • 234

                              Tack för alla råd och tips. Har gjort vatten byte och haft ett mat uppehåll i 1 dag och idag fick dom räkmix och dom åt upp allt på nån minut så nu äter dom igen. Så tack allihopa

                              Kommentar

                              • Pierre
                                Användare
                                • maj 2016
                                • 234

                                Nu har dom fått mat 1 gång om dagen i ett par dagar och dom äter och är piga så nu funkar det igen hoppas bara det fortsätter så.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...