Frontosatråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    Den här gången tänkte jag ge upp hoppet på att fånga honan som tuggade. Jag har försökt både natt som dag utan ens ha varit i närheten. Men jag gav det en sista chans och lyckades till slut att jaga in honan i en stor sportfiske håv. Den här gången var de en mer normal storlek på kullen. 8st färdiga yngel blev det. Men det är bättre än inget
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Pettap; 13 mars 2017, 19:13.
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      Grattis till fångsten!

      Kommentar

      • Pierre
        Användare
        • maj 2016
        • 234

        Är det nåt fel på den här lr är det normalt att dom blir såna här?Klicka på bilden för större version

Namn: 20170322_224826.jpg
Visningar: 1
Storlek: 679,0 KB
ID: 695244

        Kommentar

        • ThomasK
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 286

          Ursprungligen postat av Pettap
          Den här gången tänkte jag ge upp hoppet på att fånga honan som tuggade. Jag har försökt både natt som dag utan ens ha varit i närheten. Men jag gav det en sista chans och lyckades till slut att jaga in honan i en stor sportfiske håv. Den här gången var de en mer normal storlek på kullen. 8st färdiga yngel blev det. Men det är bättre än inget
          Kul Peter att de fortsätter yngla av sig.
          Jag förstår att det måste vara näst intill omöjligt att få tag i fiskarna i de stora akvarier du har, du får väl agna en kräftbur nästa gång och ta det den vägen
          Mvh Thomas

          Kommentar

          • ThomasK
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 286

            Ursprungligen postat av Pierre
            Är det nåt fel på den här lr är det normalt att dom blir såna här?[ATTACH=CONFIG]59175[/ATTACH]
            Så där färglösa blir mina med emellanåt, vet inte anledningen men jag har fått för mig att de blir så vid tillfällen de vill smälta in lite i miljön och vara ifred. Men det är ju bara vad jag tror. De verkar ju åtminstone som de mår bra fastän de blir färglösa, har inte upplevt att de är hängiga eller sjuka på något sätt.
            Mvh Thomas

            Kommentar

            • Pierre
              Användare
              • maj 2016
              • 234

              Haha ja en kräftbur kan va en bra idé.

              Kommentar

              • Pierre
                Användare
                • maj 2016
                • 234

                Okej nja blev lite orolig bara ime att det bara blev så helt plötsligt han/hon har vat jätte färggran inan o hel plötsligt blev den färg lös och håller sig för det mesta i bakgrunden från dom andra. Men i övrigt äter den och värkar pig

                Kommentar

                • ThomasK
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 286

                  Ursprungligen postat av Pierre
                  Okej nja blev lite orolig bara ime att det bara blev så helt plötsligt han/hon har vat jätte färggran inan o hel plötsligt blev den färg lös och håller sig för det mesta i bakgrunden från dom andra. Men i övrigt äter den och värkar pig
                  Nä det är ett mysterium att de bleknar emellanåt, jag hade under en period mycket kolsten och mörk inredning i akvariet och då ändrade de färg till väldigt mörka, nästan helsvarta. Nu har jag lite mer ljus omgivning men ändå ibland kan någon bli väldigt mörk eller som på din bild färglös.
                  Jag har även sett på ynglen att någon enstaka blir färglös emellanåt, skulle vara intressant att få veta vad det beror på, kanske fler här med samma erfarenheter kan svara om det vet anledningen till det.
                  Mvh Thomas

                  Kommentar

                  • Pierre
                    Användare
                    • maj 2016
                    • 234

                    Ja jag håller med dig det hade varit jätte intresant och veta vad det mystiska fenomen kan komma ifrån är för övrigt en väldigt intressant och kul fisk och hålla på me

                    Kommentar

                    • Pierre
                      Användare
                      • maj 2016
                      • 234

                      Hjälp mina frontosor vägrar äta finns det nån bra teori om varför varken granulat lr räkmix,musselkött,mysis till talar dom vad händer?

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        Har dom slutat att äta eller har dom aldrig kommit igång med maten sen du fick hem dom? (jag har inte läst bakåt i tråden där det kanske framgår).

                        Kommentar

                        • Pierre
                          Användare
                          • maj 2016
                          • 234

                          Dom här ätit jätte bra och vuxit bra fram till nu.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Det låter ju märkligt.. Inget du har gjort i burken eller ny fisk som ställer till det?

                            Om alla slutar äta samtidigt verkar det ju inte vara någon sjukdom, det brukar ju märkas att individ efter individ insjuknar.

                            Jag har själv inte haft frontosor så jag vet inte riktigt hur dom funkar, någon annan kanske har bättre tankar och idéer.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              En tanke som slog mig..

                              Har du kollat tempen? Kan ju bli rätt varmt så här på "sommaren"

                              Ibland glömmer man dom här enkla lösningarna för att man blir så upptagen med att hitta en annan orsak för att lösa problemet.

                              Kommentar

                              • riktlinjer
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 335

                                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                                En tanke som slog mig..

                                Har du kollat tempen? Kan ju bli rätt varmt så här på "sommaren"

                                Ibland glömmer man dom här enkla lösningarna för att man blir så upptagen med att hitta en annan orsak för att lösa problemet.

                                Ett eller två snabba vattenbyten kan ju även lösa en del 'problem'

                                tex fel temperatur (om man fyller med rätt...)
                                för mycket skit i vattnet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...