Frontosatråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    Ögnade igenom denna tråd för en tid sedan och lyckades inte hitta en enda bild på den 7-streckade, d.v.s. Cyphotilapia frontosa Kigoma. Ska jag tolka det som att den är ovanlig i Sverige? Eller alla lägger sina slantar på de blå frontosa/gibberosa? Nåväl, nu råkar jag ha ett litet gäng Kigoma i tonåren och häromdan fick kameran hänga med till lokalen ute i garaget. Resultatet ses nedan.

    Tänkte dessutom göra två flugor på smällen och passar på ställa en fråga: Vad ska man ha som sällskap till fyra 12-18cm Kigoma? Just nu simmar dom tillsammans med en trio VF O. nasuta i ett 390l-kar, men de ska snart få ett 720l-kar att sträcka ut i. Jag är inne på en grupp C. foae, men de är inte helt enkelt komma över i tillräcklig storlek. Samma problem om jag skulle komplettera med fler O. nasuta. Förslag?
    Bifogade filer
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      Vilken snygging!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        Ursprungligen postat av 56ovwal
        Ögnade igenom denna tråd för en tid sedan och lyckades inte hitta en enda bild på den 7-streckade, d.v.s. Cyphotilapia frontosa Kigoma. Ska jag tolka det som att den är ovanlig i Sverige? Eller alla lägger sina slantar på de blå frontosa/gibberosa? Nåväl, nu råkar jag ha ett litet gäng Kigoma i tonåren och häromdan fick kameran hänga med till lokalen ute i garaget. Resultatet ses nedan.

        Tänkte dessutom göra två flugor på smällen och passar på ställa en fråga: Vad ska man ha som sällskap till fyra 12-18cm Kigoma? Just nu simmar dom tillsammans med en trio VF O. nasuta i ett 390l-kar, men de ska snart få ett 720l-kar att sträcka ut i. Jag är inne på en grupp C. foae, men de är inte helt enkelt komma över i tillräcklig storlek. Samma problem om jag skulle komplettera med fler O. nasuta. Förslag?
        Vilken snygging!

        Altolamprologus är alltid ett bra alternativ. Det finns flera olika neolamprologus som fungerar med frontosa.

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          Väldigt vacker fisk, det finns en kille i Norrköpingstrakten som har några st, hade någon under "skänkes" på fejjan men ingen nappa o han fick tag på någon mer så han behöll dom.Som sällskap så vore det inte så dumt med "B tricoti" Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            Det självklara alternativet är ju naturligtvis att skaffa fler 7-streckare, men även om jag skulle få tag i några vill jag inte låsa ett 720 till enbart Frontosor. Mitt huvudintresse är Featherfins och därför hade jag gärna sett ett gäng sånna som den dominerande fisken i karet.
            Benthochromis tricoti har jag inte tänkt på, låter som ett vettigt alternativ. Ett dyrt alternativ...
            Har ett par A. calvus i en annan burk, men är tveksam om honan är tillräckligt stor. Finns ju att få tag i större VF ganska enkelt.
            Jag upplever Kigoma-varianten som betydligt glupskare än den vanliga Burundi-varianten. Några Lestradea perspicax 8-10cm har tyvärr fått sätta livet till. Har dock ett par J. ornatus i samma kar som ännu inte blivit mat. De har ju förstånd att gömma sig bland stenarna.

            Nä, det lutar i dagsläget åt att försöka få tag i några Cyathopharynx eller Ophthalmotilapia.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              Blir bra med dom då det är lite fart o storlek så inte "Frontosorna" får lyxmiddag.Om inte Leasing får tag på mina rätta fiskar o byter tillbaka dom "Nasutor" jag har,så kommer det finnas vuxna "nasutor" till salu hos mej, om intresse skulle finnas.Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                Ursprungligen postat av Repen1
                Blir bra med dom då det är lite fart o storlek så inte "Frontosorna" får lyxmiddag.Om inte Leasing får tag på mina rätta fiskar o byter tillbaka dom "Nasutor" jag har,så kommer det finnas vuxna "nasutor" till salu hos mej, om intresse skulle finnas.Mille
                Hrmmm, PM skickat... ;-)
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • Frasses
                  Användare
                  • september 2013
                  • 30

                  Är det en av mina gamla? Gud vad fin iallafall.
                  mvh

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    Japp, en av dina :-)
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Faliz
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 19

                      Var jag som hade 2 ensamma Kigomahonor som jag inte fått tag på en hane till som jag kunde skänka till en som redan hade en flock.
                      Sprang dock på en hane av en ren händelse, så nu hoppas jag på lite lek på dem så det blir lite fler.

                      Här 2 bilder på dem.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Frontosa20130108-2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 117,3 KB
ID: 689945Klicka på bilden för större version

Namn: frontosa20140112-1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,7 KB
ID: 689946

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        Var ju inte ute för långt med cyckeln det var inte så långt från Norrköping dom fans,då vet vi även hur dom kommer att se ut när det blir lite storlek på dom, Trevliga bilder.Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • ds
                          Användare
                          • maj 2014
                          • 17

                          Hej
                          Har tolv st Cyphotilapia*frontosa det är första gången jag har dessa fina firrar. Dom äter och trivs bra och jag har en tuggande hona för andra gången. Nu till min fråga
                          I början så avstår hon helt från mat men efter ett tag börjar hon lika in mat. Nyfiken om någon som haft dom längre än jag har sett det. Om det är kört eller om man kan hoppas på lite yngel ändå.

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            Svårt att säga hur det går, vissa munruvande honor äter när de har ungar i munnen. Min Gibberosa Moba hona har bara lyckats med att få ungar en gång av fyra, den gången åt hon inte. De gångerna som det skitit sig så har hon börjat äta lite smått efter tre dagar. Samtidigt så har jag Tropheus Mpimbwe red cheek som alltid äter när de ruvar. Hitils har det gått bra.
                            //Peter
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • ds
                              Användare
                              • maj 2014
                              • 17

                              Hej
                              Har precis förlösit mina första frontosa yngel, kanske inte så speciellt men mycket roligt!
                              Så lite tipps på mat vore kanon och om det är något annat man ska tänka på.
                              //Daniel

                              Kommentar

                              • ds
                                Användare
                                • maj 2014
                                • 17

                                En av mina firrar har fått en ögon skada eller så är det en sjukdom? vill veta om det är sjukdomKlicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1452364449449.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,3 KB
ID: 693981Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1452364449449.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,3 KB
ID: 693981

                                Kommentar

                                Arbetssätt...