Projekt 600 + 180+ 180 + 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Projekt 600 + 180+ 180 + 180

    Då har jag efter massor av våndor äntligendragit igång projektet att stuva unda mitt gamla 90 liters och 250liters(får se om jag kan få dispens för det, men just nu är dealen med frun att det måste bort).

    Istället ska de ersättas med 3 stycken 180 liters i mått 60x60x50. Allt står redo, problemet är att alla kar är fulla med fisk och jag inte ville blanda yngel med vuxen fisk. Lösningen har blivit att göra yngelburar av plastbyttor med hål i som jag har flytande i ytan på 600 literskaret. Sen åker all fisk även från 250 liters ner i 600 karet med resten. Det blir en tjock SA-soppa. Men planen är att det bara ska vara så ett par veckor tills jag hunnit lägga nytt golv och bygga en ställning där alla karen sen ska stå. De tre 180 på rad längst ner och 600 liters ovanför.

    Byttorna på plats, nu är jag igång med håven för att fånga fiskarna. Fy tusan va jobb det är att fånga fisk!
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Det låter ju onekligen som att du får se till att få upp lite bilder?
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Ok, här är lite bilder på hur det ser ut i mitt 600liters just nu. Ordningen på bilderna är från den första helhetsbilden.

      Till vänster en balja från ikea ca 20 liter(pris 25 spänn). Den här inga hål för jag vill ha ett slutet system där. I denna burken går det 17 diskusyngel och 8 halvvuxna C Corydoras Sterbai.

      Nästa burk en hammarplast på 5 liter(pris 40 spänn) med hål i så vattnet strömmar genom. Där går 32 styck Corydoras Melini yngel,

      Ochh sist ännu en hammarplastburk med några C Sterbai Yngel. Den har jag satt tesilsfilter på sidorna i(funkar sisådär faktisk).
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Måste tyvärr meddela att jag fick bakslag i diskuslådan. 25 liter och vattenbyten var inte gott nog, fick nitrit där så åtgärden fick bli att släppa ut dem i det stora karet. Undrar hur det går.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Måste tyvärr meddela att jag fick bakslag i diskuslådan. 25 liter och vattenbyten var inte gott nog, fick nitrit där så åtgärden fick bli att släppa ut dem i det stora karet. Undrar hur det går.
          Det var ju annars en kreativ lösning... varför borrade du inte hål i IKEA lådan då? Men en mindre pump skulle du kunna pumpat ur vatten ur lådan som då skulle ersatts av nytt via hålen.

          En annan fråga...
          Måtten på karen som skall stå under, vilken dimension är de 50 på?
          Senast redigerad av Peter_A_F; 10 mars 2009, 07:36. Anledning: En extra fråga...
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Det var ju annars en kreativ lösning... varför borrade du inte hål i IKEA lådan då? Men en mindre pump skulle du kunna pumpat ur vatten ur lådan som då skulle ersatts av nytt via hålen.

            En annan fråga...
            Måtten på karen som skall stå under, vilken dimension är de 50 på?
            Jag gjorde inte hål i den stora lådan för jag trodde jag skulle klara det med vattenbyte och inte ville blanda vatten. Nu sket det sig så det var fel.

            50 cm är höjden på karen.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            Arbetssätt...