Det dök upp en Snowball Pleco UNGE ?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • artbyryman

    Det dök upp en Snowball Pleco UNGE ?!?

    Hej, Jag är då en amatör men har haft fisk i 30år. Nu så för nåt år sedan köpte jag en Snowball och den levde och frodades. MEn så under hösten var jag ute på jobb mycket och min fiskmatare var väl inte bra nog. Snowballen försvann. Ca 9cm stor. Mitt kar e bara 200l. Och nu idag, ca 5mån senare dyker en NY snowball upp. Max 3cm lång. Jag har absolut inte köpt en ny i sömnen..så vad har hänt? Kan någon svara mig på det? Hur vanligt är det?
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    kan tyvärr inte svara, men det låter onekligen riktigt lurigt
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #3
      Ursprungligen postat av artbyryman
      Hej, Jag är då en amatör men har haft fisk i 30år. Nu så för nåt år sedan köpte jag en Snowball och den levde och frodades. MEn så under hösten var jag ute på jobb mycket och min fiskmatare var väl inte bra nog. Snowballen försvann. Ca 9cm stor. Mitt kar e bara 200l. Och nu idag, ca 5mån senare dyker en NY snowball upp. Max 3cm lång. Jag har absolut inte köpt en ny i sömnen..så vad har hänt? Kan någon svara mig på det? Hur vanligt är det?
      Ja du, det troliga är väl att Din fiskmatare hittade liket och för att inte fä "smisk" så skyndade han/hon sig till akvarieaffären med liket och köpte en ny. Tyvärr fanns det inte någon lika stor men av något skäl som vi inte vet så ansåg han/hon att det var bättre att Du fick tro att Din "snowball" smält ner till en liten "snowball" än att den bara var borta.

      Den andra förklaringen har paralleller till en icke bekräftad histora/händelse ca 2000 år tillbaka i tiden. Men den tror jag personligen inte lika mycket på.

      Med några få undan tag är vi alla amatörer här på forumet. Jag vill även passa på att hälsa Dig hjärtligt välkommen till vårt forum och hoppas at Du skall känna Dig hemma bland oss
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        #4
        Ursprungligen postat av artbyryman
        Hur vanligt är det?
        Den, av mig, förstnämnda förklaringen är mycket vanligt speciellt då mor- eller farföräldrar matar barnbarnens fisk.

        Den andra förklaringen är, vad jag vet, så ovanlig att den platsar i gruppen osannolika händelser och jag därför inte alls uttala mig om hur vanligt/ovanligt de är men...



        så osvuret är bäst.

        Kan inte låta bli att hädelsefullt fråga mig om hajbebisen döptes till Jesus?
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Köpte en gång en stor mängd java-mossa i en butik, efter en vecka ungefär fick jag syn på en banjomal i karet! Den kom helt säkert med mossan. Kan vara en förklaring kanske...
          Micke

          Kommentar

          • artbyryman

            #6
            Jo men.....det verkar vara ett mirakel!

            Det är nog dock på det sättet att mina föräldrar har inte inte en chans till att köpt en ny Snowball. Jag e 35..dom e 67 och fattar nada om sådant här..mer än att mata dom varannan dag. Men de glömde mygglarverna...så därför försvann fisk. Jag har ett väldigt naturtroget kar med javamossa/ormbunkar rötter och ett par storbladiga växter. 60x50x70. Halogenbelysning så allt växer bra osv..ca 27grader varmt. Killifisk och lite tetror..nätpansarmal.

            Är det ingen som vet mycket om hur dessa malar får yngel mm?? Eller tipsa om någon tidning som har experter lr något? Jag blev superöverraskad när jag hitta den..igår.

            Jag har inget köpt sedan den stora malen/snowballen dog/försvann.

            Eller jo, en annan mal. Gibbiceps Multiradius. Men inga växter lr så. Jag bor i Forshem/Götene om någon som bor i närheten kan komma å titta?? 0767/133888...

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              De lägger väl rom i en grotta som vaktas av hannen som de flesta andra L-malar antar jag, så det låter ganska otroligt att det har kunnat uppstå ett yngel om du inte har haft mer än en fisk innan. På www.goc.se har de bäst koll på malar.

              /Jocke

              Kommentar

              • HenkeP
                Användare
                • januari 2009
                • 61

                #8
                Har gåtan fått något svar än??

                Kommentar

                Arbetssätt...