placidochromis phenochilus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    placidochromis phenochilus

    Observerade häromdagen lekbeteende för första gången hos mina phenochilus. Jag hoppas verkligen att det ska bli någonting av det, eftersom det för närvarande är min ögonsten : )

    Är det någon som har erfarenhet av dessa fiskar? Om de leker i grotter, över sand, vill ha mycket utrymme under lek mm? Jag har för närvarande 1 stor hane som börjat färga ut med prickar, tre honor och en lite mindre hanne som hamnat längst ner i rangordningen.

    Det är verkligen kul att sitta och titta på alla mun-mot-mun fajter om rangordningen. De flesta passar även på att ge små tjuvnyp i sidan på fiskarna högre upp i rangordningen när de tittar åt ett annat håll : )



    /Mikael
    /Mikael
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Kom på en fråga tills om jag lika gärna kan ta direkt: Har sett att det finns både phenochilus tanzania och phenochilus lupingo. Är detta samma sort, eller två olika, och vad skiljer dem åt i så fall?

    tack igen!

    /Mikael
    /Mikael

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Placidochromis sp. "phenochilus tanzania" är hadelsnamnet på den fläckiga varianten av Placidochromis phenochilus. Den förekommer mellan Makonde och Lupingo i Tanzania.
      Den leker över sandbottnar.
      Det fanns en artikel om dessa fiskar i Ciklidbladet förra året.

      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        mmm, jag hörde att jag missat den artikeln. Jag mailade till Carl-Axel för någon månad sen för att höra om man kunde beställa det numret, men fick inget svar : (

        /Mikael
        /Mikael

        Kommentar

        Arbetssätt...