När blir Scalarer könsmogna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    När blir Scalarer könsmogna?

    Har en grupp på 4st VF Redbacks som i nu läget är ca 10cm höga, hor stora/gammal bör de vara före de når könsmognad?
    MVH

    Kristofer
  • T_K
    Användare
    • september 2005
    • 147

    #2
    10 cm. Då brukar de bli könsmogna. Bara att sköta vattenbyten så de kan para ut. Om du nu inte har otur med könsfördelningen. Har du bra lekplatser typ svärdsplanta? Redbacks brukar vara bra med yngelvård, men räkna med att få ha lite tålamod. Är de friska och trivs så kan du inte ens hindra dem från att leka. Vattenbyten och bra mat gör susen. Lycka till.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      tackar tackar för tippsen
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        de är alltså 10cm med fenor....
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          de är alltså 10cm med fenor....
          Hej!

          Du sitter på ungdjur så det kommer ta ett tag innan dessa är könsmogna.

          Eftersom det är VF så har dessa fångats under torrperioden. Lek sker oftast i regnperioden.
          Skalarer, diskus och många andra firrar blir könsmogna och redo att föröka sig till nästa regnperiod. (dvs könsmogna tidigast på 8 mån)
          Skulle tro att dina fiskar är könsmogna till hösten.
          Regnperioden startar i oktober-november för att sedan hålla på ett antal månader lite beroende på var i SA man befinner sig.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Tack för dit informativa svar! Frågan är hur regnperrioden påverkar dem i akvarium om de känner av det. Men å andra sidan så ändras väl barrometer tryck mm som djuren känner av och just då blir medvetna om lek.

            Att det är ungdjur jag sitter på är jag fullt medveten om och även av just den anledningen undrade jag.

            De blir ju ändå ordentligt stora så de är ju en bit kvar till könsmognad..


            Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Hej!

            Du sitter på ungdjur så det kommer ta ett tag innan dessa är könsmogna.

            Eftersom det är VF så har dessa fångats under torrperioden. Lek sker oftast i regnperioden.
            Skalarer, diskus och många andra firrar blir könsmogna och redo att föröka sig till nästa regnperiod. (dvs könsmogna tidigast på 8 mån)
            Skulle tro att dina fiskar är könsmogna till hösten.
            Regnperioden startar i oktober-november för att sedan hålla på ett antal månader lite beroende på var i SA man befinner sig.
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Crenicichla, du får gärna fläska upp en bild på dem om det är möjligt!
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Visst!

                Skall ta ett par bilder i helgen! så får vi se om mitt bildredigeringsprogramm funkar!
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Tack för dit informativa svar! Frågan är hur regnperrioden påverkar dem i akvarium om de känner av det. Men å andra sidan så ändras väl barrometer tryck mm som djuren känner av och just då blir medvetna om lek.

                  Att det är ungdjur jag sitter på är jag fullt medveten om och även av just den anledningen undrade jag.

                  De blir ju ändå ordentligt stora så de är ju en bit kvar till könsmognad..
                  Hej!

                  Fisken går igång på vattenförändringar.
                  Under torrperioden blir vattnet i det vilda sakta men säkert "sämre" (mindre mat , mindre syre , högre koncentrationer av alla vattenlösliga ämnen.
                  Men sen kommer regnperioden. Då är det full aktivitet under ytan.

                  Att simulera en torr/regnperiod under några månader under vinter är inte svårt. Svårigheten ligger i att vattenverken inte erbjuder regnskogsvatten i våra kranar.
                  Att byta mer vatten under perioder + att höja temp funkar nästa alltid och är väl värt att prova.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...