Bygger frigolitbakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • maj 2007
    • 180

    Bygger frigolitbakgrund..

    Tummen ur med ett plopp.
    Har länge tänkt ta tag i det och förvandla akvariet från något som mest liknar Smögenbryggans botten efter en blöt midsommar till ett kar som man man inte får ont i vare sig ögon eller själ av.

    Efter diger läsning av olika projekt på ciklid och zoopet mfl. samt nedladdning av X antal bilder på lyckade projekt skred jag till verket nu i fredags.

    Satte mig på golvet med diverse knivar men det tog runt 2 timmar för mig att lägga det första snittet.
    Jag måttade, skruvade på mig för att se bildspelet på datorn med bakgrunder flyga förbi och så startade jag.
    Höll på till och från hela helgen med utskärning och spackling, idag måndag är det vilodag men imorgon ska jag måla delarna

    Det märks att man är ny på detta, har inga större förväntningar även om jag lär bli lack om det inte blir som jag ser det i huvudet.

    Bilder finns på: http://www.pixbox.se/pic_show_id26414111.html

    (fattade ej hur man lägger in bilder direkt)
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Klart spännande... skall garanterat följas!

    Skall du bara köra puts/betong eller skall du måla och lacka?


    Ang. bilderna.
    De får inte vara större än 100kb... annars går det inte. Jag brukar förminska mina bilder till 1000px i bredd så brukar det bli lagom storlek på dem. Det är roligare att följa ifall du kan lägga upp bilderna i tråden!
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Slagskott
      Användare
      • maj 2007
      • 180

      #3
      Ska göra ett försök med bilderna om en liten stund

      Ska måla det vitt, blir kalkgrus och kalksten i resterande delen av akvariet.
      Man tager vad man haver så jag ska måla med samma vita väggfärg som vi har i vardagsrummet samt lacka allt.
      Blir ev. lite mellanrum mellan bakgrundsdelarna, kommer spraya hela bakre glaset svart så att det blir mörkare och laborera lite med hur jag gör för att belysa främre delen av karet och mörka ned bakgrunden...
      Så ligger iaf läget nu
      – Säger man Mark eller Marc?
      – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
      ---
      Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag gillar den första bilden, den som har jeansen i nederkanten. Man får en illusion av hur någon stackare krossats av den fruktansvärt tunga frigoliskivan.

        Hoppas det blir bra, det ser ut att kunna bli det men det är svårt att få känslan när man bara ser det på bild.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Slagskott
          Användare
          • maj 2007
          • 180

          #5
          Frigolitsmulor överallt, trots att jag lagt byggplast uner.
          så fort någon skulle röka på balkongen så blev det som en sandstorm.

          Ingen krossad under frigoliten, tjejen skulle väckas vid 20-tiden i fredags så jag var tvungen att strippa för att inte ta med mig all frigolit in i sovrummet och där få en utskällning
          Senast redigerad av Slagskott; 02 mars 2009, 19:15.
          – Säger man Mark eller Marc?
          – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
          ---
          Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

          Kommentar

          • Slagskott
            Användare
            • maj 2007
            • 180

            #6
            Här kom mer bilder, de blev väldigt små märkte jag nu...
            – Säger man Mark eller Marc?
            – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
            ---
            Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

            Kommentar

            • Slagskott
              Användare
              • maj 2007
              • 180

              #7
              ..Och den sista bilden för idag.

              Imorgon fortsätter byggandet, fortfarandde är filterkammaren ett dilemma för mig... en god natts sömn ska nog räcka för att jag ska pussla ihop den bten också.
              – Säger man Mark eller Marc?
              – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
              ---
              Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #8
                Ursprungligen postat av Slagskott
                ..Och den sista bilden för idag.

                Imorgon fortsätter byggandet, fortfarandde är filterkammaren ett dilemma för mig... en god natts sömn ska nog räcka för att jag ska pussla ihop den bten också.
                Ett tips är att göra betonglagert tjockt ca 1 cm. Det kommer ändå finnas områden med riktigt tunt lager (1-2 mm). Malar och fiskar "käkar" upp tunnare delar av betonglagret, vilket gör att frigoliten tittar fram - det är inte snyggt.
                //Robert

                Kommentar

                • Slagskott
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 180

                  #9
                  Jag kommer lacka det efteråt, fisken ska väl inte kunna bita igenom det?
                  Jag ska dock stryka på mer spackel, är bara nöjd med en av de tre plattorna jag gjort hitils.
                  hade för tjock blandning först, den sista blev ganska tunn men mycket lättrbetad men genom misstag lär man sig
                  – Säger man Mark eller Marc?
                  – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                  ---
                  Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                  Kommentar

                  • Slagskott
                    Användare
                    • maj 2007
                    • 180

                    #10
                    Så, första strykningen med färg är klar.
                    Antar att det får följas upp med nytt lager imorgon.
                    – Säger man Mark eller Marc?
                    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                    ---
                    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Stora framsteg, det går undan... kul att städa bort alla frigolitbollar som klistrar sig fast överallt!

                      Det kommer verkligen bli en ljus intredning! Ganska coolt med blå kväll/natt belysning till den intedningen!
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Slagskott
                        Användare
                        • maj 2007
                        • 180

                        #12
                        hade helst haft en mörk bakgrund men vill att gruset, bakgrunden och stenrösen ska vara enhetligt.

                        Ja det går väl hyffsat fort detta
                        – Säger man Mark eller Marc?
                        – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                        ---
                        Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                        Kommentar

                        • Slagskott
                          Användare
                          • maj 2007
                          • 180

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Stora framsteg, det går undan... kul att städa bort alla frigolitbollar som klistrar sig fast överallt!

                          Det kommer verkligen bli en ljus intredning! Ganska coolt med blå kväll/natt belysning till den intedningen!
                          Vad rekomenderar du för rör och vad kostar dem ?
                          – Säger man Mark eller Marc?
                          – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                          ---
                          Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Så som jag det så har jag blå LED belysning som kväll/natt belysning. Tänkte komplettera det med två-fyra spottar... för kvällsbelysningen. Jag har helt enkelt tagit en kabelkanal som jag borrat 5mm hål och satt lysdioder i dessa har jag kopplat ihop tre och tre i serie med motstånd (kommer inte ihåg värdet men kan kolla upp) och sedan alla grupper parallellt. Har en blandning av blåa och vita dioder. (kostanad ca 100-300 kr beroende på mängd lysdioder och ifall du har lämplig 12v trafo sedan innan). Alternativt skulle kunna vara ett eller två blåa kompaktlysrör... men vet inte riktigt vad det finns för fattningar till dessa som har bra IP.

                            Men jag förmodar att du syftade på lysrörskombon...
                            Jag har inte testat så många sorter men eftersom du ändå inte går på biotopexakt inredning så kanske du skall vara lite vild på belysningen också... Varför inte ett Reefwhite 10000K i bakkant mot bakgrunden och ett Aquarell i framkant för att framhäva färgerna på fiskarna.

                            Det kommer bli ett ganska kallt ljus men samtidigt framhäver det ju det vita i inredningen lite extra... hur som helt är det viktigt att inte få för gult ljus eftersom det vita i intredningen nog kommer att framhäva det gula ytterligare. Kostnad för dessa typer av lysrör är mellan 150-300 kr/st beroende på modell/storlek/affär...
                            Senast redigerad av Peter_A_F; 04 mars 2009, 07:26.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #15
                              Lite enklare och troligtvis bättre än att bygga själv...
                              Kjell.com - Vi erbjuder snabba leveranser och möjlighet till fri retur i butik. Trygg e-handel. 30 dagars ångerrätt. Brett utbud. Betala med Klarna. ✓ Snabba leveranser ✓ Shoppa live ✓ Hämta i butik inom 15 minuter


                              Eller om du vill gå helt vild... eftersom du kommer att ha ett akvarie där intredningen går helt i vitt så kan du ju få inredningen att lysa i vilken färg som helst... med denna diodlist kan du med fjärrkontroll välja intensitet och färg... (vet dock inte hur fiskarna skulle gilla att simma runt i rött, lila eller grönt ljus - någon som har en åsikt)
                              Kjell.com - Vi erbjuder snabba leveranser och möjlighet till fri retur i butik. Trygg e-handel. 30 dagars ångerrätt. Brett utbud. Betala med Klarna. ✓ Snabba leveranser ✓ Shoppa live ✓ Hämta i butik inom 15 minuter


                              Köper man den nedre eller liknande bör man stoppa in det i en transparant slang och försegla ändarna så att inte fukt kan komma åt. Jag hade förts en IKEA diodlist som ärjade sönder på några månader (som inte låg i slang).
                              Senast redigerad av Peter_A_F; 04 mars 2009, 07:42.
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...