Värsta ciklidlistan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Värsta ciklidlistan...

    Det skrivs ganska mycket om arter som man gillar och som man har bra erfarenhet av men desto mindre om arter som man av någon anledning inte gillat eller aldrig fått att fungera.

    Lista gärna upp era dåliga erfarenheter av arter som jag gör här med förklaring till era val...

    Min lista är:

    Labidochromis sp. "hongi", Kimpuma
    Copadichromis borleyi, Kadango
    Aulonocara (med undantag av Otter Point)
    Otopharynx lithobates, Zimbabwe Rock
    Neolamprologus leleupi

    Hongin var allmänt bökig och bråkig. Borleyi burdus och taskiga färger. Aulonocara fina en liten stund för att snabbt bli daskiga i färgerna och sedan tyna bort. Lithobates..rejält vacker när den trivs..men hua vad tråkig om man inte får den att trivas och färga ut. Leleupi ägnade sig bara åt att jaga ihjäl sig själva och hade inget speciellt beteende. För ovanlighetens skull en tråkig Tanganyika...
    Senast redigerad av StefanL; 27 februari 2009, 15:19.
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    #2
    Det är ju detta som är värdelöst med malawi...hongin kan ju vara så snygg..me men...osv men det gäller ju många arter samt givetvis sammansättning..menar på trivsel...hur många ggr har man inte försökt inbilla folk som kommer på besök att detta!minsann är den snyggaste fisk du skådat! ja när den färgar ut alltså!...vaddå?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Tror det mer hänger på svårigheten att ge alla arter som man har i sitt kar den perfekta miljön. Man vill oftast ha arter som färgmässigt går samman och ibland även beteendemässigt...men ändå missar man nog faktorn om arterna verkligen är kompatibla. Oftast är de inte det och därför får man de negativa effekterna. Därför är råden som ges att ta färre arter med fler i varje grupp ett bra tips/råd...men som sällan tas emot med glädje för "alla" vill ha fisksoppa för det finns så oerhört mycket att välja på...

      Fram med listan nu Larsa.

      Kommentar

      • larsa
        Banned
        • april 2006
        • 198

        #4
        Fram med listan nu Larsa.[/QUOTE]

        gav en snyggaste lista i elakaste tråden...alla fiskar var i sitt esse jämnt o ständigt...men som du säger väldigt svårt i en fisksoppa..men hongin har jag haft stora problem med...super ibland men bara skit för det mesta...alunocara av olika sorter håller jag också med dig om..så snygga ibland..men..många elongatus kan också vara besvärliga...

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #5
          En malawi som jag inte haft och heller aldrig vill ha är rost cikliden

          Sen är ju inte rödzebran nån hit. Stora bökiga mbunas med grisrosa färg Men har sett fina stammar ibland på dem. Astaxtantin matade då......

          Kandango Redfin är pluffsar som jag inte gillar.

          Fullvuxna Moorii ser inte roliga ut och far omkring som ånglok och härjar.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            #6
            Kandango Redfin är pluffsar som jag inte gillar.

            F

            haha dessa hade jag bara honor av ett tag för länge sedan..stora "suggor" som åt o grisade..hade inte koll på att det fanns hanar då,eller typ hade ingen aning om hur dessa såg ut...till mitt försvar fanns det inte böcker då det var på papyrusrullarnas tid

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Alla sorters troffar. Många av dem är snygga , men ingen av dom kommer någonsin att finnas i mina akvarier!
              Varför? För bökiga och man måste ha ett stort o ensamt gäng i ett stort akvarium! Nej fy bövelen!
              Inte ens om jag skulle få dem gratis!!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                #8
                1. Malawi ciklider
                2. Malawi ciklider
                3. Malawi ciklider
                4. Tanganyika ciklider
                5. Malawi ciklider

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Wilhelm och Leopoldi...ni får gärna ge lite mer detaljerad info om varför ni har dåliga erfarenheter av dessa arter. Leopoldi drar ju alla över en kam och med tanke på att jag inte har koll på vad du haft för ciklider så kan man ju nästan tro att det är en sorts negativ inställning till de cikliderna överlag..kanske inte ens praktisk erfarenhet?

                  Samma med Wilhelm...ogillar du sättet att hålla Tropheus rent allmänt eller har du haft Tropheus?

                  Det finns ju massor av ciklider...från alla världsdelar...ingen som har dåliga erfarenheter av Västafrikaner? Victoriaciklider?

                  Tyck till nu och dela med er av de arter som ni tyckt varit svåra och som ni absolut inte skulle skaffa igen. Motivera gärna era svar så att man får reda på VARFÖR...det vore synd om en art blev svartmålad utan rimlig anledning.

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Leopoldi har hädat


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Är förvånad att du, Malawe har dåliga erfarenheter av Aulonocara. Det gäller väl oftast bara att anpassa sällskapet för att dom skall färga och trivas.

                      En av mina favorit arter i Malawisjön


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        1. Neolamprologus leleupi (apelsinciklid): endast en individ funkar bra.
                        2. Thorichthys meek (eldbuk)i: Försökte få ett par under hela min barndom men misslyckades! Hade som mest 10 stycken.
                        3. Thorichthys ellioti: samma som avan fast höj siffran till 16 + att jag var vuxen.

                        Helmut Pinter påstod att han aldrig lyckats med Pelvicachromis pulcher (palettciklid)!
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Geophagus brasiliensis
                          Helt klart den elakaste ja haft.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Är förvånad att du, Malawe har dåliga erfarenheter av Aulonocara. Det gäller väl oftast bara att anpassa sällskapet för att dom skall färga och trivas.

                            En av mina favorit arter i Malawisjön
                            Aulonocaras har varit riktigt fina under en period hemma hos mig, men sedan har de falnat rejält och tynat bort. Jag har inte en aning om varför förutom att det kan vara sällskapet som tog överhanden och att arten inte fått utrymme för sina beteenden.

                            Däremot så gillar jag verkligen Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point. En art som är hård för att vara en Aulonocara och som inte alls på samma känsliga sätt faller bort om något inte står rätt till.

                            En annan faktor som troligen har spelat in är vattenkvalitet. Där kan det ha varit varierande bra vatten och genom detta har arten reagerat negativt för att sedan ha svårt att komma tillbaka till sitt fina humör och färgprakt innan.
                            Senast redigerad av StefanL; 27 februari 2009, 13:57.

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Ok jag ska säga vilka jag har haft sämst erfarenhet med(eller är tråkiga):

                              Påfåglar: Är nog den tråkigaste fisken jag har haft, står helt stilla tills det är dags för matning. Då blir det istället ett jäkla liv på dem och man har ett par liter vatten på golvet.

                              Geo. brasilensis: Väldigt vacker men den var väldigt hatisk mot vissa fiskar, en del fiskar tålde den inte att se överhuvudtaget.

                              Ctenochromis horei: Folk säger att de ska vara aggressiva mitt största problem med dem var att de underminerade stenar och då fastnade och hade ihjäl sig själva.

                              De som är extremt aggressiva därimot tycker jag mest är en utmaning.
                              De två mest aggro jag haft är:

                              Paratilapia polleni "Large spot": Har man runt 28 grader i karet är dessa helt hopplösa. Man får sänka tempen lite så lugnar de ner sig lite. Detta är enda fisken som jag sett suga tag i en 30 cm pleco och dra iväg med den, för att plecon låg på fel ställe. Aggressiva men charmiga och dessutom den överlägset intelligentaste fisken jag haft.

                              Sedan har vi victoriaciklidernas absoluta värsting Mbipia mbipi, Makobe island:
                              Dessa börjar attackera varandra när de är runt 3 cm och biter av varandra fenorna. Dessutom måste man ha dem packade som sillar tillsammans med någon "ditherfish" I ett 200 liters behövs typ 50 fiskar för att de ska hålla sig lugna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...