Kreativa lösningar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Kreativa lösningar...

    Jag skulle gärna vilja få igång en tråd där vi alla ger tips på kreativa lösningar runt vår hobby. Att ha mycket samlat i en tråd skulle nog hjälpa en del och jag tänkte starta med ett litet tips som jag hittade på nätet.

    Det riktar sig till de som gjort akvarium eller tänker göra akvarium med moduler och som brukligt så använder man antingen solfilm till bilrutor eller så målar man akvarieglaset i svart eller blå färg med roller.

    www.kreatima.se så finns det ett stort urval av plastfilmer, självhäftande, som intresserar. Man sätter dit filmen på akvarieglaset på samma sätt som man gör med vanlig solfilm. Det som man oftast är ute efter är antingen svart eller blå...men jag kollade lite på svart marmor för att eventuellt kunna skapa en djuphetskänsla som i en grotta...eller den lite mer mörkblå marina plastfilmen som blir ett mellanting till de vanliga svarta eller det klarblå.

    Nu ska ju inte denna tråd bara handla om sådana lösningar utan alla tips och råd är ju välkomna. Gärna med bildillustrationer...

    Psst..självklart har jag egenintresse i detta då jag planerar inför nya akvarieprojekt..men säg inget.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Bra initiativ! Bra länk. Finns mycket nyttigt där, men dyrt!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Per P
      Användare
      • december 2012
      • 229

      #3
      Toppenbra länk
      http://www.facebook.com/home.php#!/p...?id=1606220994

      Mvh // Per

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        letade lite snabbt, skulle behövt en rulle med 200meter 3cm bred svart självhäftande plastfilm, men jag hittade ingen
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          letade lite snabbt, skulle behövt en rulle med 200meter 3cm bred svart självhäftande plastfilm, men jag hittade ingen
          Haha...men men...meningen med tråden var inte direkt att kommentera min länk utan att man själv delger en del tips och råd.

          Kommentar

          • jompa.h
            Användare
            • maj 2007
            • 63

            #6
            bra förslag stefan ! kör med biltemas bilfönster toning på mina 312liter,222 l, 200 l (baksidor och gavlar) altenativ uppskattas mvh jompa

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • februari 2003
              • 1156

              #7
              Jag köpte min "film" på Hornbach...en rulle på 200x70cm kostade runt 70:-
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • jompa.h
                Användare
                • maj 2007
                • 63

                #8
                glömde skriva det är den återanvändningsbara solfilmen, den är tjockare,bättre att montera kostade ca 40kr /rullen 50gånger 300 cm mvh jompa
                Senast redigerad av jompa.h; 27 februari 2009, 12:03.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Har pratat med Kreatima nu och den marmorfilmen som jag nämner fungerar inte på en akvarieruta då baksidan är helsvart. De blå är dock blå osv...men motiven har en svart bakgrund som då blir in mot akvariet.

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Om ni vill ha bra cirkulation som inte kostar mkt i energförbrukning kan jag tippsa om Korelia 3 och uppåt. 4an har jag och det är ett otroligt drag i den

                    Skippa ytterfilter och ha en fiterkammare samt ovan nämda.


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Om ni vill ha bra cirkulation som inte kostar mkt i energförbrukning kan jag tippsa om Korelia 3 och uppåt. 4an har jag och det är ett otroligt drag i den

                      Skippa ytterfilter och ha en fiterkammare samt ovan nämda.
                      Bra tips! Jag håller med dig om att det är bra drag i Hydor Koralia. Jag har haft en sådan och den är verkligen tystgående. Hur bygger man för att få den att fungera i en filterkammare?

                      Kommentar

                      • ParSve
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Har pratat med Kreatima nu och den marmorfilmen som jag nämner fungerar inte på en akvarieruta då baksidan är helsvart. De blå är dock blå osv...men motiven har en svart bakgrund som då blir in mot akvariet.
                        Ett alternativ då är att fästa filmen på en (eller flera ihopskarvade) bit kapaskiva/foamboard som man ställer direkt mot akvariets baksida. Jag skall prova detta till ett akvarium jag håller på att sätta upp, blir ju lätt att byta under drift också.

                        På Kreatimas sida kallas produkten "Cellplastkartong"
                        /Pär

                        399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Bra tips! Jag håller med dig om att det är bra drag i Hydor Koralia. Jag har haft en sådan och den är verkligen tystgående. Hur bygger man för att få den att fungera i en filterkammare?
                          Det finns en kille vid namn Roger J som brukar vara på ciklider.se. Han har byggt en sådan som funkade. Men jag har inte byggt en sådan filterkammare själv.
                          Senast redigerad av Mattias777; 27 februari 2009, 16:30.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av ParSve
                            Ett alternativ då är att fästa filmen på en (eller flera ihopskarvade) bit kapaskiva/foamboard som man ställer direkt mot akvariets baksida. Jag skall prova detta till ett akvarium jag håller på att sätta upp, blir ju lätt att byta under drift också.

                            På Kreatimas sida kallas produkten "Cellplastkartong"
                            Den varianten fungerar ju också...såvida man slipper den tråkiga speglingen som blir från glaset och som ofta avslöjar glaset för mycket.

                            Kommentar

                            • ParSve
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Den varianten fungerar ju också...såvida man slipper den tråkiga speglingen som blir från glaset och som ofta avslöjar glaset för mycket.
                              Ja, det gäller att verkligen ha bakgrunden dikt an mot bakrutan. Foamboarden är ju helt slät och styv så det kan nog gå, jag återkommer med en rapport efter mitt experminenterande!
                              /Pär

                              399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...