rotor till ytterfilter "trasig"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonslusk
    Användare
    • oktober 2008
    • 18

    rotor till ytterfilter "trasig"...

    Nu har den mänskliga faktorn varit här igen...


    Skulle smörja upp motorn i ytterfiltret, plockade loss kåpan och plockade ut rotorn, blablabla. Tappade rotorn i golvet och ett av bladen gick av, så nu har den tre blad istället för 4.

    bild på trasig rotor.


    Det går ju att köra filtret såhär, men undrar om jag ska pröva mig på att limma på bladet som gått av med epoxy (jb weld, kallsvetsning som tål vatten och klarar nog mer tryck än plasten i sig), eller köra med 3 blad, eller bryta av det mitt emot så det bara är två, men blir jämnvikt...

    Kanske inte direkt någon akvariefråga utan mer fysik, men akvarister brukar vara nördiga på andra områden likaså.


    Tacksam för svar

    MHV
  • endymion

    #2
    Köp en ny

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Ett annat inte helt vansinnigt förslag är att köpa en ny rotor

      Kostar inte många kronor.
      Tony Englund

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Finns det så gamla Eheimpumpar kvar trodde alla hade gått i graven
        efter din bild så finns ingen mer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • simonslusk
          Användare
          • oktober 2008
          • 18

          #5
          haha, ja. det finns! pumpen funkar ju fortfarande... får väl köra den med 3 blad då.

          om det hade gått att köpa ny rotor hade jag gjort det. jag är absolut inte lika dum som det verkar.


          funderar dock på om det blir obalans med 3 och om 2 skulle vara bättre. vill ha den så tyst som möjligt... hmm. tänker ju bara använda den för filtrering då jag har innerfilter som spruttar runt ytan ordentligt...


          MVH

          Kommentar

          • Ravenskog
            Användare
            • mars 2007
            • 311

            #6
            Risken är att de blir obalans med 3 blad, vilket slutar med att rotorn kommer att ta i statorn till slut. Då är det bara ny pump som gäller....

            Mvh Tony

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Ursprungligen postat av simonslusk
              haha, ja. det finns! pumpen funkar ju fortfarande... får väl köra den med 3 blad då.

              om det hade gått att köpa ny rotor hade jag gjort det. jag är absolut inte lika dum som det verkar.


              funderar dock på om det blir obalans med 3 och om 2 skulle vara bättre. vill ha den så tyst som möjligt... hmm. tänker ju bara använda den för filtrering då jag har innerfilter som spruttar runt ytan ordentligt...


              MVH
              Om jag varit i din situation hade jag kontaktat Eheim i Tyskland och förklarat situationen.
              Är helt övertygad att det finns delar att få tag på, frågan är bara var...

              Kommentar

              Arbetssätt...