Försäkringsbolag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Försäkringsbolag?

    Hej akvarister.

    När det gäller försäkringsbolag, verkar det som om många akvarister kör med Länsförsäkringar. Vi har själva bytt till dem vid vårat husköp 2004, och besiktningsmannen sade tom att de ställer upp o ersätter om ngn akvarierelaterad vattenskada inträffar (hoppas detsamma gäller idag...).

    När jag skulle binda om våra lån i Nordea (i okt/nov i fjol), frågade jag om rabatt. Bankmannen sade att förutsättningen för rabatt, är att jag flyttar mina försäkringar till Vesta (ganska fräckt tycker jag).

    Någon akvarist som har Vesta som försäkringsbolag? Erfarenheter? Har inga planer på att byta fn, men kan ändå vara intressant att veta....
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Alternativet är ju att flytta över lånen på Länsförsäkringar Bank och få rabatten där istället. Ett utmärkt läge att förhandla fram bra lånevillkor.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Mja. När det gäller lånevillkoren, är det inte mycket man kan påverka som lånetagare vad jag upplevt (om man inte är storkund med stort lån).

      Gjorde ett försök att fixa bättre villkor på HB i höstas. De lovade bättre ränta, men när de väl presenterade villkoren var dessa alltför liten förbättring (fel tider för "hot"/förhandlingar nu känns det som).

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #4
        Nu blir jag nyfiken, är det så att försäkringsbolag hanterar "akvarieskador" olika? Och att då länsförsäkringar är särdeles generösa i sin reglering och därmed förbunden kompensation?

        Själv har jag hemförsäkring via folksam, en föreningsbunden gruppförsäkring kompletterad med, det obligatoriska vid boende i bostadsrätt, bostadsrättstillägget.

        Jag har läst deras villkor och kan inte se att de har undantag eller dylikt för vattenskada orsakad av trasigt akvarium.

        Men har någon här erfarenheter av "dåliga" försäkringsbolag, i så fall är det på sin plats att samtliga här på forumet delger varandra den infon.
        Det är ju livsviktigt (ekonomiskt iaf) att man kan försäkra sig om att ens hobby inte blir ens ekonomiska undergång!

        Nej -jag har aldrig drabbats av vattenskada, och jag är mycket noggrann med att undvika att ta risker med akvarier, och det är nog en förutsättning för att någon försäkring skall gälla. Om inte så hamnar man i träsket med "aktsamhet", "oförutsedd" och andra försäkringsgrundbultar.

        Kommentar

        • Per P
          Användare
          • december 2012
          • 229

          #5
          Ursprungligen postat av algskraparn
          Nu blir jag nyfiken, är det så att försäkringsbolag hanterar "akvarieskador" olika? Och att då länsförsäkringar är särdeles generösa i sin reglering och därmed förbunden kompensation?

          Själv har jag hemförsäkring via folksam, en föreningsbunden gruppförsäkring kompletterad med, det obligatoriska vid boende i bostadsrätt, bostadsrättstillägget.

          Jag har läst deras villkor och kan inte se att de har undantag eller dylikt för vattenskada orsakad av trasigt akvarium.

          Men har någon här erfarenheter av "dåliga" försäkringsbolag, i så fall är det på sin plats att samtliga här på forumet delger varandra den infon.
          Det är ju livsviktigt (ekonomiskt iaf) att man kan försäkra sig om att ens hobby inte blir ens ekonomiska undergång!

          )

          Nej -jag har aldrig drabbats av vattenskada, och jag är mycket noggrann med att undvika att ta risker med akvarier, och det är nog en förutsättning för att någon försäkring skall gälla. Om inte så hamnar man i träsket med "aktsamhet", "oförutsedd" och andra försäkringsgrundbultar.
          Pratat med Folksam för 10 min sen angående tilläggsförsäkringen Allrisk(Drulle) om akvarie och eventuella skador och ersättningar.
          Svaret blev Allrisk täcker fiskar och växter men INTE själva akvariet!!! Någon som vet något annat???
          Har idag hemförsäkring via jobbet och villan försäkrad i Tre kronor(swedbank
          http://www.facebook.com/home.php#!/p...?id=1606220994

          Mvh // Per

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Jag har oxå fått besked av LF att akvarieskador ingår utan tilläggsvillkor. Dessutom flyttade jag allt(lönekonto+pensionsspar+färsäkring=helkund) och fick då förutom rabatt på ingående komponenter i parentesen ovan 0,2 procent rabatt på räntan. Deras rörliga tremånaders ligger nu på 1,55%, vilket alltså ger mig 1,35%.

            Kommentar

            Arbetssätt...