sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    sand

    Jag har sett på vissa bilder på akvarium. där dom har en ljus sand som jag tycker e jävligt snygg, e det någon som vet va den heter.
    E det någon annan som har tips på nån snygg sand

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348
  • mattis
    Användare
    • februari 2003
    • 17

    #2
    Hallå Boffe,

    har själv en vit korall-sand i ett av mina 540-kar. Funkar utmärkt trots att jag på många ställen läst att ljus sand hämmar både leklust samt utfärgning. Mina mbunas lekar å e i de ståtligaste kulörer!

    Tycker att denna vita sand i kontrast till en mörk bakgrund samt lavasten blir sagolikt vacker...

    Upplever också att detta kar inte kräver så stark belysning då sanden reflekterar ljuset( dubbelramp m aguastar+grolux endast!).

    Ska kolla upp vad min sand heter,

    mvh mattis

    malawitokig
    malawitokig

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Hallå!

      Jag använder en sand som kallas silversand och köps hos bläster-företag. Funkar kanon och är hyffsat lätt att göra rent (första gången alltså).



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Åk till Stoby akvarieaffär utanför Hässleholm där finns det sand som påminner den som finns i Tangayika och Malawisjön. Jag använder den sanden. Kolla in mitt kar (längst ner). http://hem.passagen.se/mipcom/cichli...malawiakv.html


        M.v.h.
        Rickard
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • -Anton-
          Användare
          • januari 2003
          • 66

          #5
          Jag kan rekomender slip sand som är väldigt fint. Men jag måste också rekommendera att du åker till stoby och snackar med Lasse-Guppy som vi kallar honom.

          MVH:///Anton

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Har man inga problem alls med alger på den korallvita sanden?

            Jag vill egentligen också ha just denna sand som sökes men varit lite orolig över att man efter en stunds användande har grön sand istället.

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 100L
            Malawi

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Algerna lägger sig över sanden och det är bara till att dammsuga sanden med en upponervänd 1,5 lit PET-flaska (i samband med vattenbytena). Funka kanon


              M.v.h.
              Rickard
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Kenneth
                Användare
                • april 2002
                • 277

                #8
                Jag hade mycket stora problem med min vita sand "ciklidgrus" kallade Kent i Nol den. Jag fick stora mängder cyanobakterier överallt i karet till en början och det gick inte att suga upp eftersom sanden låg inbäddad i bakterierna. Det var bara att mörklägga tills det försvann. Numera är akvariet stabilt och jag slipper sånt äckel.

                MVH
                /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                MVH
                /Kenneth Johansson,

                ordförande
                Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:Jag använder en sand som kallas silversand och köps hos bläster-företag.
                  Jag har försökt hitta just bläster sand - var köper du din sand? Är den finkornig? Färg?


                  Lite andra tips om man vill ha vit sand:

                  * finkrossad marmor används för att krita linjer på grus på idrottsanläggningar, så jag har beställt 50 kilo gnistrande bländvit marmorkross med 1-2mm kornstorlek för 100:- hos killen som sköter vår lokala idrottsanläggning.

                  * zoovaruhuset i Arninge säljer finkrossad faksekalk (inte bländvit - snarast mycket ljusbeige, ungefär som korallsand) för 150:-/25 kilo.

                  Jag har fortfarande dock inte hittat nån bra källa för vare sig riktigt finkornig (som socker) vit sand. Det bästa jag hittat är Beckers Strukturmedel, som är finkrossad vit marmor med cirka 0.5mm kornstorlek (ser exakt ut som strösocker) men den kostar 200:-/6kg.

                  Jag har inte heller hittat nån bra källa alls för sten. Jag har pratat med ett helt stim trädgårdsfirmor, men ingen för ohuggen kalksten, kalktuff, eller lavasten. Det verkar som om vi i Sverige inte inreder trädgårdar med sten.

                  Kommentar

                  • cosmo

                    #10
                    Har inrett med blästersand, den är lite gråvit mycket snygg. Inhandlades hos Mows (nånting) zoologiska i Eslöv, 90:- för 22 kg. Det gick åt ca 40 kg till mitt 222 liters och då blev det rejält mycket (5-7 cm överallt). Har tyvärr ingen bild men tillverkaren (förädlaren) heter Askania. Den ska komma från Skanör, kallas iaf skanörsand.

                    /Henrik

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Jag har korallsand mycket vit med korn storlek 3-5mm.
                      Den sanden finns inte att få tag i längre men den är mycket snygg.
                      Det är äkta korallsand inget mellanting.
                      Men jag tänkte jag skulle ha råda sand i ett annat kar

                      Den som har flets prylar när han dör vinner

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Glömde nämna det finns en grus som heter filipin sand som har rött och svart i sig mycket snygg till malawi

                        Den som har flets prylar när han dör vinner

                        Kommentar

                        Arbetssätt...