Ät så mycket du orkar - cyanobakteriefest!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Ät så mycket du orkar - cyanobakteriefest!

    Har börjat få problem med cyanobakterier i några småburkar (växtakvarier, låg cirkulation). Växterna växer så det knakar, men jag får jobba en del för att ta bort de mörkgröna slemlagren av cyano från bladen. Tröttsamt. Då känns det gôtt att veta att man har en alldeles utmärkt artikel i Ciklidbladet 2/2006 som behandlar ämnet. Har börjat dosera kaliumnitrat vid vattenbytena - får se om det hjälper.

    Jag skulle vilja få hjälp med att lista de arter av fisk och "skaldjur" som kan tänkas äta cyano, samt om de funkar bra i bekämpningssyfte. De som brukar nämnas är:

    * Posthornssnäckor
    * Ampullariasnäckor
    * Molly

    Finns det några fler? Hur är det med ancistrus egentligen? Räkor? Fyll på och kommentera gärna. Effektiva? Fick du bukt med problemet? Känsliga?
    Senast redigerad av Johan W; 25 februari 2009, 09:09.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det är väl knappast något djur som käkar upp all cyanon som finns i ett kar.
    Betydligt enklare att behandla med General Tonic, obs ej att förväxlas med Gin o Tonic!

    Sen kanske att inte mata för mycket.

    Läs även här!

    Hej, Har haft problem med mörkgröna slajm alger ett bra tag nu. Desätter sig precis överrallt. Har fått rensa bort alla mina flytväxter då de satt sig fast på dem så inget ljus kom igenom... Har ett ytterfilter på 1200L/H som ska räcka till ett 500l kar. Har inte överdrivet mkt fisk så tänkte att det kanske räcker ändå.

    Jag har i mitt ena kar en oljig grönaktig hinna på ytan, ser inte ut som den "vanliga" fett hinna man kan få i akvariet. Någon som har några tipps om va det kan vara och hur man blir av med det?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #3
      Är lite skeptisk mot att avdöda cyanon med något medel utan att veta exakt hur det fungerar - hur är det med nitrifikationsbakterierna? Växterna? Men om många har haft positiva erfarenheter, kanske det är värt ett försök.


      Hur exakt fungerar General Tonic, aktiv substans? Någon som vet?

      Har googlat runt lite, men inte funnit något.

      Även om det blir Gin o Tonic i karen, kan det vara intressant vilka djur som kan tänkas käka cyano. Lutt snackade t ex om Physa (snäckor) samt några malar (undrar vilka) i en av GT-trådarna.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        Användare
        • december 2007
        • 41

        #4
        På zoopet finns långa diskussioner om vad det innehåller m m. Vad jag kan se har ingen några dåliga erfarenheter. För egen del verkande halvdos fungera bra. Skulle jag få igen går jag ned till 1/4-dels för att se, sedan öka om det inte löser problemet.

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • maj 2004
          • 266

          #5
          Ahh. Tack. Hittade det på Zoopet:

          General Tonic

          ethacridine lactate 836 mg/100 ml


          acriflavin 160.2 mg/100 ml


          9-amino acridine HCl 28.23 mg/100 ml



          methylene blue 28.2 mg/100 ml


          Känns ju som det slår rätt hårt mot de flesta bakterier. Inga snälla kemikalier, direkt. Kanske testar med endast metylenblått först, om cyanoangreppen inte går att rätta till genom att ändra N : P-ratiot.
          Senast redigerad av Johan W; 26 februari 2009, 07:20.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Intressant!
            Du kanske kan berätta vart du får tag i dessa kemikalier och vad de kostar, samt hur stor mängd man måste köpa.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            Arbetssätt...