Arg Apistogramma Baenchi-hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Etsna
    Användare
    • januari 2009
    • 4

    Arg Apistogramma Baenchi-hane

    Hej!
    Jag har i januari i år införskaffat ett 54liters akvarium. Där bor två räkor, en liten algätare som mest gräver ned sig, samt två Apistogramma Baenchi. Mitt problem är att hanen är mycket arg (revirhävdande) mot honan. Hon får knappt vara i akvariumet känns det som. Finns det något tips? Jag har redan försökt med att ta ut honan under en natt, men det förvärrade snarare situationen. Jag funderar på att ta ut hanen istället men det är inget kul att ha honom i en hink, om än bara en natt.

    Funderar även på att skaffa fler fiskar, för att "sprida" agressionerna litet. Vill dock inte ha det trångt samt utsätta ytterliga fisk för hanens "vrede". Dessutom vill jag ha så litet fisk som möjligt för att inte riskera låg syrehalt samt för att slippa mata så mycket. Jag har nämligen ingen pump i akvariumet utan använder "aqua clay".

    Jag antar att det bara handlar om att vänta. Jag hoppas att han kan godkänna henne någon gång iaf (de är ju itne direkt gratis).

    Berätta gärna om ni har egna erfarenheter av arga apistogrammor.

    Tack på förhand

    Lina
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag vet ju inte hur du inrett akvariet men försök att ha tätt med växter och lite gömställen, typ krukor, stenrösen eller rötter. Det är ju inte helt lätt att fixa en massa gömställen i ett 54-liters men med lite fantasi så går det hyfsat även i ett litet akvarium. Du kanske kan inreda så att akvariet delas av i en liten och en större del med hjälp av till exempel en rot och ett växtsnår? Min tanke är att hanen i så fall kanske håller sig mest i den större delen så att honan får en tillflyktsort i den mindre.

    I värsta fall kan du kanske dela av akvariet med en glasskiva eller en bit filtermatta. Då kan honan hinna äta upp sig och bli lekmogen och så kanske de finner varandra när de återförenas.

    Men vem är jag att ge råd egentligen? Min Baenschihona har redan dött, dock var det inte på grund av en aggressiv hane.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Etsna
      Användare
      • januari 2009
      • 4

      #3
      Hej Per och tack för välkomnandet.

      Jag ska försöka få tag på en kamera så ska jag lägga upp en bild på mitt akvarium. Det är två rötter i det samt massor med växter. Så på den fronten är det svårt att förbättra något. Jag ska skaffa mig en kruka eller ett kokosnötsskal dock tror jag.

      Det är svårt med Apistogramma om de bestämmer sig för att vara aggressiva. Vi hade ett stort sällskapsakvarium förut och då tog herr och fru Apistogramma Cacatuoides nästan ihjäl vårat Apistogramma Agassizi par. Fick tillslut flytta Agassizi-hanen till ett eget akvarium (där han blev litet lyckligare).

      Jag tackar för dina ideér och ska överväga att dela upp akvariumet om det inte sker någon förändring inom den närmsta tiden. Baenschihonan är trots allt inte så stor än.

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej Etsna

        Jag tycker att du har ett alldeles för litet akvarium till en så relativt aggressiv apisto-art. Ett 100 liters (helst långt och lågt) är ett minimum.
        Lämpliga arter i ett så litet akvarium som 54 liter, är Apistogramma Borellii, Resticulosa eller Caetei. De är de fredligaste arterna jag har erfarenhet av.
        Naturligtvis kan du bara ha en apisto-art i akvariet!

        Du bör även ha några fiskar som avleder aggressioner hos Apistogrammorna. Idealiska arter är några kardinalfiskar eller varför inte några guppy.

        Mvh/

        Kommentar

        • Etsna
          Användare
          • januari 2009
          • 4

          #5
          Hej Pelle!

          Tack för ditt svar. Jag har försökt att läsa på om Apistogramma Baenchi men dessvärre verkar det gått mig förbi att de är särskilt agressiva. Du har inte något tips på var man kan finna information om Apistogramma-arter? Det skulle vara mycket intressant att kunna läsa mer om dessa vackra fiskar.

          Självklart skulle jag vilja ge dem ett större akvarium men det får bli en annan gång (när jag inte bor i korridorsrum längre ; )).

          Jag har tänkt på det där med att köpa fiskar som kan sprida ut agressionerna litet. Jag är väldigt förtjust i barber. Tror du att det skulle bli för mycket att ha ca 5-6 kopparbarber i akvariumet också? Jag har dragit mig för att köpa fler fiskar eftersom jag inte vill att det ska bli trångt samt så vill jag behöva byta vatten och "slamsuga" bottnen så sällan som möjligt (max en gång i veckan).

          Tack på förhand för alla svar.

          Etsna

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Ursprungligen postat av Etsna
            Hej Pelle!

            Tack för ditt svar. Jag har försökt att läsa på om Apistogramma Baenchi men dessvärre verkar det gått mig förbi att de är särskilt agressiva. Du har inte något tips på var man kan finna information om Apistogramma-arter? Det skulle vara mycket intressant att kunna läsa mer om dessa vackra fiskar.

            Självklart skulle jag vilja ge dem ett större akvarium men det får bli en annan gång (när jag inte bor i korridorsrum längre ; )).

            Jag har tänkt på det där med att köpa fiskar som kan sprida ut agressionerna litet. Jag är väldigt förtjust i barber. Tror du att det skulle bli för mycket att ha ca 5-6 kopparbarber i akvariumet också? Jag har dragit mig för att köpa fler fiskar eftersom jag inte vill att det ska bli trångt samt så vill jag behöva byta vatten och "slamsuga" bottnen så sällan som möjligt (max en gång i veckan).

            Tack på förhand för alla svar.

            Etsna



            Generellt brukar det vara så att barber inte är de bästa sällskapet för apistos.
            Barber brukar bli lite för närgångna och ibland blir de fenbitare. Dessutom är de ofta bottenorienterade, så de konkurrerar om livsutrymmet med apistos.
            Tetror brukar vara notoriska yngel rövare. Inte så kul om man råkar få en kull yngel. Några undantag finns, exempelvis smycketetra och stänktetra.

            Bäst är arter som är yt-orienterade, småväxta och inte äter yngel.
            Alltså är kardinal fiskar perfekta kandidater


            Mvh/

            Kommentar

            • Etsna
              Användare
              • januari 2009
              • 4

              #7
              Tack Pelle.

              Då ska jag kolla efter det när jag kommer iväg till affären nästa gång.
              För yngel är det jag hoppas på en vacker dag.

              vänligen/

              Kommentar

              Arbetssätt...