Stor ruta!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenskog
    Användare
    • mars 2007
    • 311

    Stor ruta!?

    Har ett blivande projekt, ett fyra meters kar (4x1x1m).
    Någon som har koll på om det finns och isåfall, hur tjock behöver en framruta till ett sådant kar vara?
    Hur mycket går en sådan på prismässigt och vad blir vikten på en sådan?

    Mvh Tony
  • ljung
    Användare
    • januari 2009
    • 42

    #2
    17-18mm borde räcka, men 20mm+ är väll att rekomendera.
    Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Det räcker inte med 17-18mm.. mellan 20-25 skulle jag säga iaf.. Jag har 255*75 & 15mm tänkte gör det 95först men skulle behöva 19mm isof å det blev för dyrt.. Skall karet då va 1.5m längre så blir det en bit över 20mm. Skall det va i helglas så lär du hamna på runt 25k skulle jag tro

      Kommentar

      • ljung
        Användare
        • januari 2009
        • 42

        #4
        Ursprungligen postat av Freke
        Det räcker inte med 17-18mm.. mellan 20-25 skulle jag säga iaf.. Jag har 255*75 & 15mm tänkte gör det 95först men skulle behöva 19mm isof å det blev för dyrt.. Skall karet då va 1.5m längre så blir det en bit över 20mm. Skall det va i helglas så lär du hamna på runt 25k skulle jag tro
        Har sett byggen på 3000x1000x1000mm i 15mm glas och med två mittstag funkar bra så har man 1000mm längre kar och 5+ millimeter tjockare glas så.
        Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av ljung
          Har sett byggen på 3000x1000x1000mm i 15mm glas och med två mittstag funkar bra så har man 1000mm längre kar och 5+ millimeter tjockare glas så.
          jag har 12mm sarg runt mitt kar å med 2 stag.. Skulle aldrig köra ett 4x1m kar i 15mm inte ens om jag bara hade räkor å neon tetror i karet. Hade ett sånt diagram innan från 2 olika glas tillverkare där man såg vilket gods dom rekomderade. Men det är ju upp till var & en att göra som man vill. Men få 4kubik me vatten pga man snålade in några mm på glaset är inget kul

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Varför planera så stora byggen om man inte har råd? Ska man köra ska man göra det ordentligt från början. Nu har jag inte sagt att du inte har råd det vet jag ej men varför inte göra det ordentligt. Roligt kar med de måtten ialf
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Ravenskog
              Användare
              • mars 2007
              • 311

              #7
              Det kommer att bli inbyggt i vägg, så det är bara framrutan som kommer att synas.
              Då tycker jag det känns meningslöst att göra ett komplett kar. Baljan kommer att muras upp och glasfiber-armeras, samtidigt som husutbygget.

              Kommentar

              • ljung
                Användare
                • januari 2009
                • 42

                #8
                Ursprungligen postat av Freke
                jag har 12mm sarg runt mitt kar å med 2 stag.. Skulle aldrig köra ett 4x1m kar i 15mm inte ens om jag bara hade räkor å neon tetror i karet. Hade ett sånt diagram innan från 2 olika glas tillverkare där man såg vilket gods dom rekomderade. Men det är ju upp till var & en att göra som man vill. Men få 4kubik me vatten pga man snålade in några mm på glaset är inget kul
                Nej jag skulle absolut inte heller bygga med 15mm, och sarg är det väll runt alla större helglasade kar.

                Här har du en lista och som du ser så efter ca 2000mm längd blir kurvorna nästan raka och kräver inte mycket mer tjocklek. det är höjden som är det väsentliga. http://www.arosglas.se/akvarium.htm
                Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                Kommentar

                • Ravenskog
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 311

                  #9
                  Det blir te å köra med 20mm:s glas... Får ta och kolla pris och vikt på en sådan ruta, kanske någon som kan rekommendera nån glasmästare el.dyl.?

                  Kommentar

                  • Ravenskog
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 311

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                    Varför planera så stora byggen om man inte har råd? Ska man köra ska man göra det ordentligt från början. Nu har jag inte sagt att du inte har råd det vet jag ej men varför inte göra det ordentligt. Roligt kar med de måtten ialf
                    Vad menar du med ordentligt från början??

                    Innehållet kommer nog att passa dig i varje fall, de kommer att bli rovmalawi av något slag

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av snarten
                      Det blir te å köra med 20mm:s glas... Får ta och kolla pris och vikt på en sådan ruta, kanske någon som kan rekommendera nån glasmästare el.dyl.?

                      japp men det är i småland, lite långt för dig kanske, men iof så brukar priserna vara kanon
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • djenan
                        Användare
                        • juli 2006
                        • 78

                        #12
                        Själv har jag en burk 280x100x60 gjord i 12mm som håller och har gjort det nu i flera år(hos den förra ägaren).
                        Iofs så är bottenskiva delat på mitten,silikonerat och "tejpad" med en tjock gummi bit.Funkar hur bra som helst.
                        20mm på enbart frammrutan borde räcka gott och väl.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av djenan
                          Själv har jag en burk 280x100x60 gjord i 12mm som håller och har gjort det nu i flera år(hos den förra ägaren).
                          Iofs så är bottenskiva delat på mitten,silikonerat och "tejpad" med en tjock gummi bit.Funkar hur bra som helst.
                          20mm på enbart frammrutan borde räcka gott och väl.

                          Men 60 hög är inte så mycket. Jävla skilnad på 60cm & 1m. Sen är hans kar 120cm längre oxå. Mitt kar är 75högt & 255cm långt å det va 15mm på alla diagram jag kollade på från olika glas tillverkare

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Jag rekommenderar 2x12mm laminat gärna Optivit
                            vikten på rutan blir ca 250kg
                            och priset blir ungefär 15000kr och med optivit kanske ytterligare 10000kr
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Ravenskog
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 311

                              #15
                              250 kg!!! Då måste man ju va minst två man för och få den på plats
                              15- eller 25000:-. Är Optivit såpass bättre att det motiverar skillnaden??
                              Har du kar med bägge sorterna Christer? I så fall kommer jag in för visning nästa lördag(7/3)
                              Mvh Tony

                              Kommentar

                              Arbetssätt...