Akvarievägg med dörr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akrell

    Akvarievägg med dörr

    Hej allihopa

    Jag höll på lite med akvarier när jag var liten, men nu tänkte jag starta igång igen och tänkte ha ett par stycken.

    Är dethära tekniskt genomförbart?
    Denna webbplats är till salu! move.to är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, move.to har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


    Bild 1, där har jag mina riktiga mått.
    Bild 2, där har jag anpassat dem till vettigare mått.
    Bild 3, ger en uppfattning om resultatet, man ska kunna stå i dörröppningen och kolla in i alla akvarier.

    Enligt Bild 3 borde akvarierna:
    På vänster sida ha 64 liter (4 st)
    På höger sida ha 128 liter (4 st)
    Akvariet högst upp ha 320 liter (1 st)

    Totalt 1088 liter

    Jag har skickat in det till ett företag för att få ett kostnadsförslag,

    men tänkte kolla med er som verkar ha erfarenhet av byggnationer.

    Jag har för avsikt att genomföra det i slutet på året, alternativt i början på nästa år.

    Mvh akrell

    (jag har postat detta inlägg på annat forum (hoppas jag inte bröt mot någon regel nu))
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Intressant. Vad är det för företag som du bett ge offert? Ska det svetsas en ställning?

    Det bör väl kunna gå om du ha bra golv under. hur stora mellanrum är det räknat på mellan karen? Det kan ju bli riktigt tajt och svårt att komma i det översta eftersom du slår skallen i taket.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Tekniskt bör det inte vara några problem om ställningen är stabil. Två saker slår mig - dels tror jag det blir svårjobbat i övre akvariet och dels får du tänka på att ingen slår i dörren. Du får förmodligen också rätt stora temperaturvariationer mellan karen längst ned och det längst upp. Det kan du dock utnyttja genom att köra fisk/djur som trivs kallare/varmare på respektive höjd (eller så tar du upp plånkan och betalar elen för doppvärmare).

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Välkommen till forumet! Ingen dålig tråd i första inlägget. Verkligen kul projekt!
        Som redan nämnts; tänk på avståndet över akvarierna så att det går att komma ner i karen smidigt. Du behöver minst 15cm fritt utrymme om inte karen är för djupa/breda. Tror inte du kommer få plats med 5 kar i höjd om de inte är väldigt låga. Tänk också på att botten på understa karen bör stå min. 30cm från golvet för att du skall få vettigt sug i slangen vid vattenbyte.
        En svetsad ställning på ömse sidor om dörren med en lös svetsad ram för översta karet tror jag vore den bästa lösningen. Aluminiumställningar skulle förmodligen också fungera, men se då till att förankra den mot väggen så att det inte blir svajigt. Gäller förövrigt oavsett vilken typ av material du gör ställningen av, men framförallt varianten av aluminium. Träställning går säkert också, men reglarna blir så mycket större (45x70) än om du väljer stål eller aluminium (25x25) och då måste karen göras motsvarande lägre.
        Ett tips är att hänga/skruva upp ljusramperna över karen och inte ha dom liggande direkt på. Mer lättjobbat och du får ett bättre ljus med mer spridning.
        Bara några funderingar. Och du, många mer än jag vill garanterat se bilder hur arbetet fortskrider. Lycka till!
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Jätte fräkt,verkligen något anorlunda,men som någon skrev så skippa det nedersta karet och dra isär dom övriga något.Varför,jo det blir lättare att arbeta med dom nedersta karen samt att det nog inte finns några fiskar som ser en massa fötter som ger skuggor,gör ett par snygga dörrar istället.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Hmm, kunde inte släppa den här idén och var tvungen räkna lite.

            Jag har utgått från dina mått på bild 1 och förutsatt aluminiumställning med 30x30 profiler, 150mm fritt utrymme över karen, 300mm från golv till botten understa karen och bredd 400mm.

            Resultatet blev 4st 34l 310x400x275 (LxBxH) till vänster, 3st 146l 850x400x430 till höger och 1st 183l 2175x400x210 överst. Totalt alltså ungefär 750l. Tror inte du behöver bekymra dig över belastningen på golvet.

            Du kan som alternativ till de 3st 146l till höger ha 4st 93l 850x400x275.

            Ett järvt drag hade varit två seperata ställningar med översta karet utan underliggande ram över dörren. Det är inga problem med hållfastheten, översta karet ska klara det utan att svettas.

            Min skepsis i förra inlägget om 5 akvarier i höjd var alltså helt galet.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av 56ovwal
              Ett järvt drag hade varit två seperata ställningar med översta karet utan underliggande ram över dörren. Det är inga problem med hållfastheten, översta karet ska klara det utan att svettas.
              Kollar man på skissen verkar det faktiskt vara så som trådskaparen tänkt... klart läckert att kunna kolla in underifrån!
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • akrell

                #8
                Tack för alla svaren

                Jag har fått svar nu från akvarielagret

                "Stativet förstärkt kostar 4500kr
                Och dom små akvarierna görs i 8mm
                Det stora i 12mm
                Akvarierna kostar 7000kr"

                Projektet är ekonomiskt sett helt klart genomförbart.
                Så det kommer ju att bli av

                Men som jag sa tidigare att projektet kommer att genomföras i
                slutet på året pga att jag kommer att ha ett stort projekt
                på jobbet, vilket kommer att resultera att det är ovisst
                när jag kommer ha möjligheten att jobba med akvariet.

                (Jag har skrivit ungefär samma inlägg på Zoopet, bara för att få så mycket tipps som möjligt)

                Men jag tänkte försöka svara på de hittills inkomna inläggen som är riktade till mig.


                Olorin: Jo bild 3 är bara en målbild , men är gärna öppen för andra förslag.
                Jag funderar en hel del på det översta akvariet, endligt beräkningarna har jag använt mig utav 100 mm till tak,
                men efter att ha läst endel i svaren, upptäcker jag att det kanske inte räcker, så jag är jätte tacksam för alla
                tipps jag får.

                PatrikMalmo: Jag är ledsen att jag inte nämnde det i mitt första inlägg, men jag har tagit bort dörren, men ville
                bara att alla skulle ha bilden att akvariet skulle byggas runt en dörrpost. Jätte bra att du påpekar temperatur
                skillnaderna, då jag endast i mina beräkningar bara räknat med måtten, jag har ju endel tid att fundera
                på vad det är för arter jag ska ha i akvarierna, men är jätte tacksam för förslag och tips.
                Angående ställningen, så tänkte jag överlåta det till akvarielagret då jag tycker att priset verkar vara överkomligt,
                men jag bör ju förankra det i alla fall.


                56ovwal: Tackar , det är väll lika bra att slå på stort på en gång. Jag trodde att ställningen och akvarierna
                skulle ha en högre prislapp, men nu kan man ju göra det ordentligt från början.
                Bra förslag det där med 15 cm mellan akvarierna, jag hade som jag skrev tidigare räknat på 10. Men om jag ökar avståndet,
                måste jag ta bort akvariet längst ner, alternativt minska höjden på akvarierna.
                Men det är konceptet som är det viktigaste och inte antalet akvariet.
                Vattenbytet skulle man i värsta fall kunna klara med en liten vattenpump. Jag lovar att visa bilder sen, när projektet
                kommer att gå igång. (läste ditt andra inlägg nu), tack för beräkningarna det låter väldigt bra, men det enda jag funderar
                på är det som Mats nämde med skuggorna.


                Mats: Jo tänkte det jag med , jo jag måste nog ta mig en funderare på akvariet längst ner. Dörrar är ju ett alternativ
                men jag vill inte tappa för mycket av konceptet. Om fiskarna lider av skuggorna, så borde jag nog ha ett par dörrar
                eller motsvarande längst ner.

                Peter_A_F: Tackar . Det är ju jättebra med forum, där man kan reflektera och få tipps och inspiration från andra.
                Det enda med det stora akvariet är fiskarnas avföring över glaset, på båda sidorna, så löser ju bottenfiltret det problemet
                men i värsta fall får man väll gå och slam suga lite ibland.


                Jag vill inte göra er besvikna, men som sagt det kommer ju dröja till december/Januari innan jag börjar beställa. Men bilder kommer att komma.

                Kommentar

                Arbetssätt...