Satanoperca Lecustictia YNGEL!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Satanoperca Lecustictia YNGEL!

    Hej tömde igår en lecustictia hona, äggen kom aldrig i kontakt med luft.
    Äggen ligger nu i ett 54L (ca 150st).
    Hur skall jag nu gå till väga?
    Vilket foder när/om dom kläcks?
    Funkar det med skalad artemia/fryst artemia som man finmaler ner med fingrarna?
    Hur stora bör dom bli innan dom kan gå tillbaks med föräldrarna, övriga invånare i karet är Siamesiska Algätare & Geophagus Orange Head (5-6cm)
    Karet är ett 720L
    Senast redigerad av KuRtaN; 18 februari 2009, 08:09.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Har tyvärr inga tips, men jag kan i a f gratulera till ynglen. Det är ju fina fiskar det där.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Grattis!!


      Först kommer de ha gulesäcken ett antal dagar, exakt hur längen vet jag inte men om du håller dem över uppsikt hela tiden så kommer du kunna se när den börjar ta slut.
      Jag drog upp mina Satanopercor på Liquifry i början, eller ganska längen faktiskt men de hade lätt klarat artemia efter några dagar/någon vecka.
      Till mina Orangehead Yngel jag drar upp nu använder jag skalad artemia som jag tycker funkar grymt bra.
      Har använt det till chokladciklider med med gott resultat.

      Så tipset på foder blir Liquifry och skalad artemia i början..

      Angående storlek innan de kan sättas tillbaka kan säkert vara lagom vid 5-6cm

      Lycka till!
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Hej tömde igår en lecustictia hona, äggen kom aldrig i kontakt med luft.
        Äggen ligger nu i ett 54L (ca 150st).
        Hur skall jag nu gå till väga?
        Vilket foder när/om dom kläcks?
        Funkar det med skalad artemia/fryst artemia som man finmaler ner med fingrarna?
        Hur stora bör dom bli innan dom kan gå tillbaks med föräldrarna, övriga invånare i karet är Siamesiska Algätare & Geophagus Orange Head (5-6cm)
        Karet är ett 720L
        Hej,
        hur länge hade hon gått med äggen? Leucosticta är ju en larvofil liksom tapajos, börjar ruva äggen senare efter läggning, till skillnad från jurupari som tar äggen direkt.
        Varför tömde du? Om möjligt brukar jag tycka att yngel som ruvats tiden ut brukar vara lättare att föda.
        Annars brukar mitt universalredskap mortel vara det jag finfördelar t.ex bra pellets eller flingfoder med till fint damm som blötläggs en stund innan utfodring. Då växer de snabbt till sig så de kan ta frysta cyclops eller annat.

        Om tillbakaflytt: mina vuxna tapajos ignorerar ungar från 2-3 cm.

        Pablo

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Jag tömde henne för att hon har svalt alla ggr dom lekt innan. Tänkte det kunde vara kul att få yngel ngn gång : )
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Jag tömde henne för att hon har svalt alla ggr dom lekt innan. Tänkte det kunde vara kul att få yngel ngn gång : )
            Förstår. Det brukar variera; ibland klarar ett par första leken medans andra behöver ett par försök. Hoppas du klarar äggen. Viktigt med konstant cirkulation när inte någon förälder sköter det. Var noga med temperaturen också. Åtminstone gällande tapajos verkar äggen inte kläckas lika säkert under 24-25 grader.
            Lycka till!
            Pablo

            Kommentar

            Arbetssätt...