Vad håller golvet för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diveman68

    Vad håller golvet för?

    Någon som vet vilken storlek ett akvarium ska komma upp i innan
    man behöver fundera på vad golvet hemma håller för?

    I mitt fall rör det sig om vad man kan baxa in i en vanlig lägenhet utan att
    fundera över bärande balkar etc,

    Och rent hypotetiskt vad täcker hemförsäkringen om grannen under får
    sprickor i taket eller ännu värre 1 kubik vatten över sig en vacker dag?

    Man börjar bli gammal och feg eller vis kanske
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej o välkommen till det formidabla forumet!

    Kolla vad det är för golv. Förmodar att det är betonggolv om du inte bor i en villa eller äldre hus.

    Är det betonggolv, så pallar det absolut för ett 720, om inte ännu större.
    Förmodligen får du svar av någon som kan det där med tyngdlagen!
    Annars får man fördela tyngden så att det inte blir några skador i golvet (eller taket för grannen under)
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Fördela tygnden kan man göra genom att skippa alu ställning, jag har en bänkskiva i botten med ett påhäftat liggunderlag mot golvet.
      Med alu-ställning får du all tyngd på några få & väldigt små fötter.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Välkommen

        Jag har ett 720 med aluminumställning som står på en 25-30mm tjock träskiva för att fördela vikten.

        Men klart en skiva i botten, betongblock eller liknande ytterligare en träskiva och ett helglasakvarie borde väl vara det bästa när det gäller att få ett jämnt tryck.

        Utefter en yttervägg borde vara det absolut starkaste stället och det borde inte vara några problem. Tänk dig en fest med 10 glada personer som dansar till musik... det är inte ofta man hör att folk trillat igenom golvet... och då har ca 700-1200 kg rört sig i takt mitt på golvet.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Det handlar väl egentligen om dels vad själva grundkonstruktionen klarar av och sedan vad själva "ytskiktet" klarar av. Ett hus av trä med normal konstruktion håller för mycket mer än vad man tror, sen finns det ju så klart undantag (känner man att golvet sviktar när man går på det så....ja då är det ju självfallet inte bra att ställa tunga saker där) Men i en normal villa med träbjälklag, trossbotten osv så skulle jag inte tveka att ställa riktigt stora kar, speciellt inte om man kan ha det jämte en vägg där hållfastheten torde vara ännu större.

          Har man sedan parkett, plastmatta eller laminatgolv så får man ju kolla upp vad som gör minst märken i underlaget. I alla fall så tycker jag att man bör lägga ett underlag som fördelar ut tyngden över en större yta för att undvika djupa fula märken. Tänk också på att det material som du använder dig av för att lägga mellan ben och golv, lätt har en tendens att "fastna" i mattan, parketten. Har en polare som la laminatbitar mellan linoleummattan och akvarieställningen. Efter 1 år fick vi inte loss bitarna utan fick använda kofot och hammare för att bända/slå bort laminatbitarna...dock satt det kvar delar i mattan som inte gick bort helt så det kanske är på sin plats att även ha ett skikt med "mellanlägg" som inte fastnar så lätt (vad det är vet jag dock inte).

          I ett hus med betongkonstruktion så kan jag inte tänka mig att det finns några som helst begränsningar (inom rimliga gränser) på vad det kan hålla för vikt på akvariet.

          Sen när det kommer till vattenmängd som man får ha hemma och inte så är det nog olika från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Bra att veta är ju att bolagen oftast inte ersätter skador som uppstår inne i karet, dvs en doppvärmare får fnatt och kokar fisken, pumpen slutar funka och allt dör. Men om ett glas i akvariet spricker och allt vatten rinner ut så täcker försäkringen vanligtvis alla vattenskador till följd av sprickan, akvariet, pumpar, fiskar, doppvärmare osv.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Sacrium
            Användare
            • november 2005
            • 353

            #6
            Hade ett 900-literskar på översta våningen i en gammal villa som inte hade ordninggjorda golv på x-antal år. Så det håller mer än vad man tror.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Om inte huset är väldigt gammalt så ska det mycket till innan golvet påverkas av akvariets tyngd. 750kg per m2 är inga problem i ett någorlunda nytt hyreshus. Jag har för mig att någon nämnde 900kg per m2 vid bärande vägg och sedan minskar det ut i rummet så mitt i va siffran kanske 500kg per m2, men som sagt, det ska mycket till innan golvet brakar.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Diveman68

                #8
                Tack för alla svar!

                Kommer troligen inte upp i mer än max 500kg per m2 och så har jag en murstock ganska nära, känns stabilt

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Beror ju som sagt på vad det är för golv men är det lägenhet så är det ju till 99% armerad betong å då är det bara att bestämma hur mycket pengar du har å lägga på karet Men sen beror det ju lite på vart karet är placerat å om det är några väggar under dig. Annars är ju golvet starkare längst ytterväggen än om du skulle sätta karet mitt i rummet.. Jag har ett 1500l kar på leka block. Glaset till karet vägde ca 300kg + 150kg sand + ca 1350kg vatten + alla lekablocken va dom nu kan väga. Hela botten är leka oxå. Så det rör sig runt 2000kg på en yta av 255x75cm å jag har placerat det mot en bärande vägg i lägenheten. Jag har lagt en tunn massonitskiva under blocken för att inte skada trägolvet.
                  Senast redigerad av Gäst; 19 februari 2009, 00:32.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Ni har det varit uppe hur mycket man kan ha per kvadrat. Undrar om man bara kan summera de siffrorna om man fördelar det över flera kvadrat. Rimligtvis kan man väl bara göra det till en viss gräns, men när man tänker efter hur många kar som det går in i en akvariebutik så är det nog rätt mycket trots allt.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Så länge man har en bänk som håller så vore det väl fasen om inte golvet skulle hålla. Eller finns det någon som har en bänk som är kraftigare byggd än golvet hemma.
                      En alu-ställning med sina veka ben håller ju för ganska stora burkar. En del bygger ställningar i trä, oftast i så fall i betydligt vekare konstruktioner än ett träbjälklag i ett golv. Visst en del använder sig av lecablock och det är säkert den bänkkonstruktion som är hållbarast. (medveten om att många små pinnar ofta är starkare än få grova)
                      Själv har jag mina burkar med alu-ställningar på furugolv i ett sommarstugebygge, visst det blir små märken/gropar av benen i golvet, men hellre det än stora blekta solblaffor som det blir om man har underlägg under fötterna. Inte så snyggt om man byter plats på akvariet efter en tid. Kanske är mina akvarier inga jättestora burkar men ett antal 540 och 720 liters har jag och det funkar utan problem.
                      Sen vad hemförsäkringen tillåter det är nog olika beroende på vilket bolag man har, med andra ord är det nog bara ringa eller maila ditt försäkringsbolag och fråga.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Ni har det varit uppe hur mycket man kan ha per kvadrat. Undrar om man bara kan summera de siffrorna om man fördelar det över flera kvadrat. Rimligtvis kan man väl bara göra det till en viss gräns, men när man tänker efter hur många kar som det går in i en akvariebutik så är det nog rätt mycket trots allt.
                        Men jag har aldrig sett en butik på andra våningen eller så. Dom ligger ju alltid i markplan/källarplan så då kan man ju lasta på hur mycket som hellst innan du trycker ihop jordskorpan

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av tege
                          Så länge man har en bänk som håller så vore det väl fasen om inte golvet skulle hålla. Eller finns det någon som har en bänk som är kraftigare byggd än golvet hemma.
                          En alu-ställning med sina veka ben håller ju för ganska stora burkar. En del bygger ställningar i trä, oftast i så fall i betydligt vekare konstruktioner än ett träbjälklag i ett golv. Visst en del använder sig av lecablock och det är säkert den bänkkonstruktion som är hållbarast. (medveten om att många små pinnar ofta är starkare än få grova)
                          Själv har jag mina burkar med alu-ställningar på furugolv i ett sommarstugebygge, visst det blir små märken/gropar av benen i golvet, men hellre det än stora blekta solblaffor som det blir om man har underlägg under fötterna. Inte så snyggt om man byter plats på akvariet efter en tid. Kanske är mina akvarier inga jättestora burkar men ett antal 540 och 720 liters har jag och det funkar utan problem.
                          Sen vad hemförsäkringen tillåter det är nog olika beroende på vilket bolag man har, med andra ord är det nog bara ringa eller maila ditt försäkringsbolag och fråga.
                          folksam har inga extra krav ang akvarium varken storlek eller vem som har satt ihop det. Dock så tog jag ändå en extra försäkring bara för att det skulle täcka ett högre värde av inventarier i lägenheten ifall det skulle gå läck. Det va inte många kronor per år extra som den kostade så det är gött å va på den säkra sidan ifall man har 1500l på golvet när man kommer hem

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Ursprungligen postat av Freke
                            Men jag har aldrig sett en butik på andra våningen eller så. Dom ligger ju alltid i markplan/källarplan så då kan man ju lasta på hur mycket som hellst innan du trycker ihop jordskorpan
                            Åleds har två plan så där finns det kar på övervåningen.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Åleds har två plan så där finns det kar på övervåningen.
                              har iofs aldrig vart där men räknar med att det är betonggolv där oxå. Sen är ju karen utspridda över en stor yta så vikten per m3 är inte så hög..

                              Men slutsatsen i denna tråden är nog att bor han i lägenhet med betonggolv är risken liten att grannen behöver köpa gevalia pga oväntat besök minimal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...