Lite panik... akvariet läcker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #16
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Tråkigt med bakslag när allt flyter på bra i hobbyn.

    Du kan kan klara dig provisoriskt med en stor plast tunna under rep tiden.


    Här kommer några bilder på mitt reservakvarium som brukar stå ute i trädgården.

    Denna tunna rymmer 200L, Djup 90cm, Diameter 57cm.

    Den har en mycket stabil konstruktion, även om man sågar upp ena sidan.

    Har köpt den på PLS produkter i Skövde. Har varit handtvål i denna. Många anv dessa tunnor som regnvattentunnor i trädgårdarna.


    Mvh Göran

    där är den beryktade tunnan!!!!
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #17
      Ursprungligen postat av Oden70
      Skönt att det bara var det.. Själva hade jag rejält blött då mitt Eheim 2028 i förra veckan bestämde sig för att inte hålla tätt längre. Nya pakningar och oringar sedan var det ok. Tur att man skall lägga ny parkett snart
      Ja, det är jobbig när vattnet inte håller sig där det skall. Nu blev det inte så mycket vatten som rann ut, utan vi upptäckte det ganska tidigt. Stressen över att det droppade vatten ur karet var ändå hög.

      Vi behöver också byta parkettgolvet så även om det nu blivit skador som vi upptäcker när vi flyttar undan skivan som alu. stället står på är det inte hela värden. Får se om det inte blir golvbyte till sommaren... Eftersom jag då måste tömma karet tänkte jag passa på att silikona dit filterfack också samt slimline.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #18
        Skönt att det löste sig

        Förra veckan lämnade jag en bit luftslang i ett kar i källaren när jag gick upp för att äta middag. På nåt märkligt sätt trillade ena änden ur medans jag käkade... det blev blött... och det tog ett tag innan jag ens märkte slangen så jag trodde karet sprungit läck.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #19
          Jag lyckades med konststycket att vända täckglasen fel vid ett vattenbyte för något halvårsedan (precis när lokalen var igångsatt). Efter några timmar vände sig utblåset från min powerhead sig lite i karet av någon anledning och började pumpa vatten ut ur karet genom mathålet (som inte var på det ställe det skulle). Min dotter vaknade mitt i natten och skrek, det gjorde att sambon vaknade och hörde vattenljudet från källaren. Ungefär 300 liter hade hunnit hamna på golvet.... Det blev en jobbig natt kan jag säga.

          Jag har varit väldigt noga med dessa täckglas efter denna incident.

          /Jocke

          Kommentar

          Arbetssätt...