Hur snabbt växer blå ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aussen
    Användare
    • januari 2009
    • 19

    Hur snabbt växer blå ciklider

    Jag har köpt fyra blåciklider och det jag undrar är hur snabbt växer dom?
    Jag har bara haft dom i 3 dagar. hur stora måste dom bli för att få yngel?
    just nu är en 5cm ungefär och en 2cm och dom andra två 3cm dom är ju ganska små så när kommer dom bli stora ungefär 9cm eller så?

    bara kul att veta
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Jag är väl långt ifrån expert... men som jag förstått det beror hastigheten på hur mycket man matar, vattenkvalitet, storlek på akvarium i förhållande till mängden fisk och hur varmt vattnet är samt säkert ännu fler variabler.

    Men mina Cyntilapia Afra tog nog bara två/tre månader innan de började yngla av sig. Nu efter ungeför ett år tror jag att de är ganska fullvuxna kan kanske bli lite större...

    Fram för svar från lite mer erfarna akvarister!
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Aussen
      Användare
      • januari 2009
      • 19

      #3
      Okej,
      En fråga till hur ska jag inreda akvariet

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        När de börjar föröka sig beror mer på åldern än storleken. Du kommer att märka ganska tydligt när ett par bildas. De kommer då bilda revir och jaga bort eventuella inkräktare. Om karet är litet kan det då bli tufft för övriga blåciklider att överleva. Du kommer även märka på fiskarnas färg när det börjar närma sig lek. Lekande blåciklider är sanslöst vackra. Om jag hade varit du hade jag inrett karet med en massa rötter och stenar så att fiskarna har mycket gömställen (detta gör också att det kommer att kunnas bilas flera revir i karet). Om du märker att blåcikliderna blir för skygga är det bara att köpa någon fisk som rör sig mycket vid ytan (typ någon tetra eller levandefödare). Detta brukar locka fram cikliderna. Jag antar at det är Aequidens pulcher du har och i så fall hör den snarare hemma bland Sydamerikanska ciklider än centralare (är iof inte säker om den även finns norr om SA, men det huvudsakliga utbredningsområdet är i SA). Grattis till en vacker och intressant ciklid.

        /Jocke

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ja, just det. Om du väljer att skaffa någon tetra kan det vara bra att köpa någon av de lite större. Annars kan blåcikliden få för sig att det är levandefoder som rör sig vid ytan istället för kompisar.

          /Jocke

          Kommentar

          • Aussen
            Användare
            • januari 2009
            • 19

            #6
            Tack för svaren men skulle uppskatta mer tyckande....

            Kommentar

            • Aussen
              Användare
              • januari 2009
              • 19

              #7
              Nu har en av dom mellan stora blåcikliderna börjat jaga två av dom andra. Sen följer han efter den stora och spänner upp sig framför den och dom håller till i en grotta ibland och sen så kommer den mellan stora ut och jagar dom andra?? han som jagar dom andra och den stora har mycket mer färg en dom andra två. dom andra två blänker knappt blå alls meddans dom andra blänker mycket mer. Fast det är ju inte så att dom är i den där grottan hela tiden men kanske en minut och sen komme dom ut och simmar igen. idag jagade dom till och med bort malen därifrån. den stora har också börjat bli nästan lite rund om magen`??
              Vad händer dom är ju bara 6 och 4 cm så dom kan väl inte få yngel än

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                De behöver inte vara stora för att få yngel. I butiken leker blåcikliderna när de är mellan 3-4 cm. Tror mycket väl att dina kan få yngel redan nu. Vacker och rolig fisk, grattis till den.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Aussen
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 19

                  #9
                  oK, tack så mycket
                  märker man tydligt när det är dags för lek??

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Jepp. När den större av de två börjar vakta en speciell plats i karet, och paret spärrar upp sig för varandra (utan att den mindre blir bortjagad), så brukar det vara dags. Om den större och en mindre börjar försvara ett gemensamt område ska du kolla efter rom. Inte helt lätt att se, om man inte sett det förut. Den mindre brukar normalt sett hålla sig rätt nära rommen, den större jagar bort andra fiskar en bit bort. Den stora bör vara hannen och den mindre bör vara honan.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Aussen
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 19

                      #11
                      Ok,
                      Tror ni att jag kan ta sand till mitt akvarie från beachen där jag bor ni vet jag bor i australien så det skulle ju vara häftigt med lite sand från södra oceanien i akvariet.

                      Kommentar

                      • Aussen
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 19

                        #12
                        Nu har den som jag tror är honan fått ett rör under sig kommer det rom snart??

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Om genitalpapillen är framme så är det rom på G. Honans "rör" är rundat, hannens är spetsigt. Sand från beachen kan funka, men tvätta den noga så det inte kommer med för mycket salt ned i karet. Kolla även sandens kalkhalt (saltsyra), jag misstänker att den innehåller en hel del kalk. För blåciklider borde den ändå funka bra, men har du sand med kalk i kan du glömma att sänka pH (om du nu vill göra det någon dag).

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Aussen
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 19

                            #14
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            När de börjar föröka sig beror mer på åldern än storleken. Du kommer att märka ganska tydligt när ett par bildas. De kommer då bilda revir och jaga bort eventuella inkräktare. Om karet är litet kan det då bli tufft för övriga blåciklider att överleva. Du kommer även märka på fiskarnas färg när det börjar närma sig lek. Lekande blåciklider är sanslöst vackra. Om jag hade varit du hade jag inrett karet med en massa rötter och stenar så att fiskarna har mycket gömställen (detta gör också att det kommer att kunnas bilas flera revir i karet). Om du märker att blåcikliderna blir för skygga är det bara att köpa någon fisk som rör sig mycket vid ytan (typ någon tetra eller levandefödare). Detta brukar locka fram cikliderna. Jag antar at det är Aequidens pulcher du har och i så fall hör den snarare hemma bland Sydamerikanska ciklider än centralare (är iof inte säker om den även finns norr om SA, men det huvudsakliga utbredningsområdet är i SA). Grattis till en vacker och intressant ciklid.

                            /Jocke
                            Vilken sorts tetra menar du då. det skulle vara häftigt med ett stim av kanske citron tetror

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Citrontetran är en underskattad fisk enligt mig, men den rör sig mest mot botten och kommer att "bli i vägen" för blåcikliderna. Nättetran och vinkeltetran går högre upp i karet och stör inte cikliderna lika mycket. De blir dessutom hyfsat stora och kommer förmodligen att klara sig bra även när cikliderna blir större.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...