Cichlasoma festae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andersson87
    Användare
    • november 2008
    • 72

    Cichlasoma festae

    hur stor akvarium bör man ha till Cichlasoma festae?
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Det beror på. Läste i en ciklidtidning (Cichlid News tror jag den hette) om en som födde upp en hane till 40 cm i ett 165-literskar, men den gick ensam. Generellt anses arten mycket aggressiv, men skillnader förekommer mellan individer. De 5 jag hade gjorde allt de kunde för att slå ihjäl varandra och då räckte inte 540 liter, sen finns det de som har fått arten att fungera bra. Jag rekommenderar stora kar och att man har en avdelare som endast honan kan passera i beredskap. Ska du ha andra fiskar än festae i karet? Kolla även i artregistret.

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      tjena tror åxo det finns olika individer ang deras aggresivitet men under 720kar är bara dumt tror jag,, iaf om du ska annan fisk upptill mina erfarenheter är att det är ganska lugna när dom inte leker men har de frisimmande yngel som börjar utforska ett kar ja då är inget kar förstort tror jag .då är de vassa på att försvara. Men ack så vackra bland de finaste som finns utan tvekan
      Senast redigerad av Micke Jarhl; 17 februari 2009, 06:59.
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Andersson87
        Användare
        • november 2008
        • 72

        #4
        okej jag har en hane på 30cm å den går i ett 375, med en dovii å Jack Dempsey. å de funkar bra men visst de försvinner en å annan Jack Dempsey i mellan åt, men den verkar ju inte må dåligt av å va i ett 375, med tanke på att den gick i ett 150 på djuraffären jag köpte han, å sen är de den enda fisken min dovii hane inte har haft ihjäl, har provat att ha jaguar i men den vart slaktad på en timme lika så en flower horn, å dom va i samma storlek som doviin ca 20cm

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Ursprungligen postat av Andersson87
          okej jag har en hane på 30cm å den går i ett 375, med en dovii å Jack Dempsey. å de funkar bra men visst de försvinner en å annan Jack Dempsey i mellan åt, men den verkar ju inte må dåligt av å va i ett 375, med tanke på att den gick i ett 150 på djuraffären jag köpte han, å sen är de den enda fisken min dovii hane inte har haft ihjäl, har provat att ha jaguar i men den vart slaktad på en timme lika så en flower horn, å dom va i samma storlek som doviin ca 20cm
          Du kan inte jämföra med ett akvarium där fisken går i en affär då den väntar på att säljas är ju förhoppningsvis en tillfällig miljö,, att hålla dovii och festae i en 375l balja är på gränsen till djurplågeri du får ingen naturligt beteende på fisken där dom kämpar för att överleva,Jag ryser när du berättar att dom avlivade en managuense och en FH på mindre en 1tim snacka om panik för den stackars nykomlingen utdraget plågeri ca 1tim
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          • algebrant
            Användare
            • oktober 2002
            • 107

            #6
            Jag håller med Micke här! Ser också det som djurplågeri när den utsatta inte kan fly/gömma sig...
            MvH


            Algebrant

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              #7
              Instämmer jag med, helt fel att hålla dom fiskarna i ett 375L.
              djurplågeri!
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • Andersson87
                Användare
                • november 2008
                • 72

                #8
                jaguaren å fh va när jag inte hade Cichlasoma festae utan bara dovii å några JD

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Ursprungligen postat av Andersson87
                  jaguaren å fh va när jag inte hade Cichlasoma festae utan bara dovii å några JD
                  Spelar inte så stor roll tyvärr, 1 Dovii i det karet kan jag köpa, men inget mera!! Doviin blir ju bara den STOR och väldigt aggressiv så han kommer nog avliva allt vartefter i det lilla karet..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Micke Jarhl
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2277

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andersson87
                    jaguaren å fh va när jag inte hade Cichlasoma festae utan bara dovii å några JD
                    Jag blir så jäkla irreterad på sånt här så du menar att om dovii avlivar de andra fiskarna själv så är det ok??!! Du måste väl förstå att tack vare Festaens storlek som gör att den överlever och kan försvara sig mot doviins attacker iaf en tid...drar mig ur denna diskussionen nu annars så skriver jag något som jag får ångra senare och det är det verkligen inte värt sån här skit gör mig riktigt ledsen,, hur folk inte förstår eller läser på fiskarnas behov ett skit usch!!
                    Micke Jarhl Med akvarium!

                    Kommentar

                    • Jaggan
                      Användare
                      • november 2006
                      • 61

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                      Jag blir så jäkla irreterad på sånt här så du menar att om dovii avlivar de andra fiskarna själv så är det ok??!! Du måste väl förstå att tack vare Festaens storlek som gör att den överlever och kan försvara sig mot doviins attacker iaf en tid...drar mig ur denna diskussionen nu annars så skriver jag något som jag får ångra senare och det är det verkligen inte värt sån här skit gör mig riktigt ledsen,, hur folk inte förstår eller läser på fiskarnas behov ett skit usch!!
                      Håller med dej Micke, väl talat! Tummen upp!
                      /Uffe

                      Kommentar

                      Arbetssätt...