Vad motiverar högt pris på malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Vad motiverar högt pris på malar?

    Satt och funderade på att köpa in några nya Corydoras och insåg att det finns vildfångade corydorasmalar från 50 till 500 spänn stycket. Både billiga och dyra är hämtade från ungefär samma del av Amazonas och till samma butik. Vad motiverar den enorma prisskillnaden? Vilka som är vackrast är ju subjektivt. Så jag tänkte att det kanske hade att göra med vilka som var omöjliga att odla(kan man inte odla måste man ju köpa VF och det kan ju jacka upp priset). Men det stämmer inte heller. Så jag blev inte klok på det. Nån som vill kasta ljus över saken?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Tillgång och efterfrågan styr priset.
    Tillgång - Dels kan det ju finnas få exemplar av arten i naturen och då blir priset högt. Dels hänger det på tillgängligheten - ungefär samma del av Amazonas kan ju faktiskt betyda ytterligare 3-4 dagsresor bort. Allt detta påverkar i mycket hög grad priset.
    Efterfrågan - Sedan är det ju alltid som så att en vacker och efterfrågad art får ett högre pris. När jag var grossist/hade affär kunde jag ha samma inköpspris på 2 arter - men jag sålde dom till väldigt olika priser, eftersom jag visste att den ena arten kunde jag bli av med till ett högre pris, medan den andra omöjligt skulle kunna säljas med samma pålägg. Att man behöll den med lägre pålägg i sortimentet berodde främst på att man ville ha en bredd i utbudet.

    Om sedan en dyr art är relativt lättodlad (vilket de flesta Corydoras är) så sjunker så småningom priset (fast i början säljer odlarna av naturliga skäl också sina yngel till högre priser). Om det finns gott om yngel på marknaden och det höga priset på VF beror på dålig tillgång så importeras inte längre de vildfångade. Om det höga priset på VF beror på stor efterfrågan kommer också de VF att sjunka i pris.

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #3
      Jag kom att tänka på prissättningen av Malawikrabban när jag läste vad Kjell skrivit. De är extremt lätt att få tag i. Varje natt får de lokala fiskarna dem (tusentals) i sina nät och de krossar krabborna och kastar dom tillbaka i sjön. För 10 öre/st kan man få hur många som helst. De kan fraktas i en plastpåse med några droppar vatten i. Nästan ingen fraktkostnad alltså. Det är ju vattnet som kostar att skicka, ja i och för sig kostar även volymen men det är ingen större kostnad att skicka en krabba.

      Ändå kostar krabban flera hundringar att köpa. Det är alltså inget annat än det pris köparen är villig att betala som styr. Och handen på hjärtat, varför skulle någon sälja något billigare än vad som går att få ut för det. Handlaren (ja, alla handlare i försäljningsledet) som säljer har barn att försörja, huslån att betala och Thailandssemester att spara ihop till. (Förresten vem fan vill åka till Thailand och träffa grannen?)

      I detta fall är det alltså inte tillgången i naturen som styr utan tillgången på markanden som styr.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av Lars Andersson
        Jag kom att tänka på prissättningen av Malawikrabban när jag läste vad Kjell skrivit. De är extremt lätt att få tag i. Varje natt får de lokala fiskarna dem (tusentals) i sina nät och de krossar krabborna och kastar dom tillbaka i sjön. För 10 öre/st kan man få hur många som helst. De kan fraktas i en plastpåse med några droppar vatten i. Nästan ingen fraktkostnad alltså. Det är ju vattnet som kostar att skicka, ja i och för sig kostar även volymen men det är ingen större kostnad att skicka en krabba.

        Ändå kostar krabban flera hundringar att köpa. Det är alltså inget annat än det pris köparen är villig att betala som styr. Och handen på hjärtat, varför skulle någon sälja något billigare än vad som går att få ut för det. Handlaren (ja, alla handlare i försäljningsledet) som säljer har barn att försörja, huslån att betala och Thailandssemester att spara ihop till. (Förresten vem fan vill åka till Thailand och träffa grannen?)

        I detta fall är det alltså inte tillgången i naturen som styr utan tillgången på markanden som styr.
        Håller nog inte riktigt med utan menar nog att det är både tillgången i naturen såväl som efterfrågan som styr priset.
        Fast vad man än betalar för en krabba är det för dyrt - för de rymmer ändå alltid från akvariet och man hittar dom utorkade i något hörn

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Håller nog inte riktigt med utan menar nog att det är både tillgången i naturen såväl som efterfrågan som styr priset.
          Fast vad man än betalar för en krabba är det för dyrt - för de rymmer ändå alltid från akvariet och man hittar dom utorkade i något hörn
          Jag tror nog att vi tycker likadant. Beroende på hur man läser det jag skrev kan man tolka det jag skrev lite olika. Jag menade inte generellt att tillgången i naturen inte spelade någon roll utan avsåg endast Malawikrabban.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Om krabban rymmer har man för dåliga täckglas - fråga killifolket om täckglas om du har problem med rymmare. De vet hur man täpper till minsta hål, med ett undantag: Channa gachua. Det är ingen killifisk, så sant, men även rutinerat killifolk som hållt ett gäng yngel av den kan svära på att de är födda med glasborr. Har själv haft yngel på dem, med fullständigt tätslutande täckglas - och ändå hittat yngel på golvet. Fråga mig inte hur de bär sig åt, men ut kommer de.

            Angående priser på fisken så kan det dels handla om vad ovanstående skriver, men även om hur transportkänsliga de är. Just Corys kan avge ett gift vid stress, som i en liten påse kan döda dem. Misstänker att de som är transporkänsliga (avger mycket gift) är dyrare än de andra.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 februari 2009, 01:23.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Om krabban rymmer har man för dåliga täckglas - fråga killifolket om täckglas om du har problem med rymmare. De vet hur man täpper till minsta hål, med ett undantag: Channa gachua. Det är ingen killifisk, så sant, men även rutinerat killifolk som hållt ett gäng yngel av den kan svära på att de är födda med glasborr. Har själv haft yngel på dem, med fullständigt tätslutande täckglas - och ändå hittat yngel på golvet. Fråga mig inte hur de bär sig åt, men ut kommer de.

              Angående priser på fisken så kan det dels handla om vad ovanstående skriver, men även om hur transportkänsliga de är. Just Corys kan avge ett gift vid stress, som i en liten påse kan döda dem. Misstänker att de som är transporkänsliga (avger mycket gift) är dyrare än de andra.

              Hilsen,

              P
              Fast en killi klarar väl knappast att lyfta ett täckglas eller det gör en krabba. Så du kanske har anabola killis En 40 cm frontosa kan ju för övrigt lyfta både täckglas och ramp och hamna på golvet.

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Giftig firrar. Just det. Det hade jag glömt. Men enligt vad jag har förstått är Corydoras Sterbai den giftigaste och de är numera rätt billiga(hos mig extra billiga för de "odlar" sig själva så att säga).

                Avstånd. Hmm, jag det är ju möjligt Kjell att det är ett jädra besvär att traska en extra mil i djungeln, men jag har svårt att tro på att lokalbefolkningen får 300 extra per fisk för det arbetet.

                Så då återstår det helt enkelt Kjells analys om dumma akvariester som är villiga att betala extra för just vissa fiskar. Den är jag beredd att tro på tyvärr
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Fast en killi klarar väl knappast att lyfta ett täckglas eller det gör en krabba. Så du kanske har anabola killis En 40 cm frontosa kan ju för övrigt lyfta både täckglas och ramp och hamna på golvet.
                  Krabban kan lyfta glaset, det är rätt. Med tegelsten ovanpå blir det svårare. C. gachua-ynglen är dock inte stora när de lyckas rymma, vid ca 5 cm brukar "emigrationen" vara som störst. De vuxna slår i täckglasen om jag inte matar dem allra först när jag kommer in i lokalen, så det ligger sten ovanpå de karen.

                  Olorin,
                  har också för mig att sterbai hör till de giftigare, men även alla sandfärgade utan prickar är tydligen rätt giftiga (concolor, davidsandsi, similis etc). Jag tror dock som du att en närmare analys kommer att visa att det inte finns något direkt samband mellan giftighet/transportkänslig och pris. Ligger nog mest i det du tror själv, Corys har alltid varit hyfsat dyra och folk köper dem ändå.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Angående priser på fisken så kan det dels handla om vad ovanstående skriver, men även om hur transportkänsliga de är. Just Corys kan avge ett gift vid stress, som i en liten påse kan döda dem. Misstänker att de som är transporkänsliga (avger mycket gift) är dyrare än de andra.

                    Hilsen,

                    P
                    Jodå, men en exportör vet hur man skall packa dom så det skall knappast inte påverka priset. På den "gamla goda tiden" importerade jag rätt mycket Corydoras och de var packade rejält tätt utan problem.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Avstånd. Hmm, jag det är ju möjligt Kjell att det är ett jädra besvär att traska en extra mil i djungeln, men jag har svårt att tro på att lokalbefolkningen får 300 extra per fisk för det arbetet.

                      Så då återstår det helt enkelt Kjells analys om dumma akvariester som är villiga att betala extra för just vissa fiskar. Den är jag beredd att tro på tyvärr
                      Nu handlar det ju inte bara om att traska utan även om bensinkostnader etc.. Dessutom så kan de inte få med sig så många fiskar som om de hade funnits i närområdet, svinnet blir högre vid längre transporter, det kan behövas en extra inrikes flygning etc. etc.
                      Det handlar ju inte heller om 300 extra per fisk, eftersom bara några kronor i det första ledet växer till många kronor innan de finns hos konsumenten.

                      Jag har aldrig påstått att konsumenten är dum - i så fall vore ju förövrigt samtliga ciklidägare dumma eftersom ju guppy i så fall är oerhört mycket billigare än dessa.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Tack ska ni ha kamrater. Då verkar det bara som att vi har "går de att sälja dyrt så gör man det" faktorn kvar.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Priset styrs av återförsäljarens girighet!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lundensis
                            Priset styrs av återförsäljarens girighet!
                            Det är därför man alltid hittar akvarieaffärsinnehavare i toppen i taxeringskalendern (OBS ironi - om nu någon inte fattade det).

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det är därför man alltid hittar akvarieaffärsinnehavare i toppen i taxeringskalendern (OBS ironi - om nu någon inte fattade det).
                              Ja, det kan man ju slå upp om man har råd att skaffa taxeringskalendern, men det gör ju inte vi som är kunder till ockerbutikerna
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...