Cryptoheros cutteri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markus1984

    Cryptoheros cutteri

    Hej! Jag är ny här på ciklid.org men finns på zoopet och zoonen.

    Jag har blivit lite kär i en ciklid som kallas Cryptoheros cutteri.
    Har läst eran artbeskrivning, men skulle gärna få lite mer info om dessa.

    Artbeskrivningens bilder stämmer inte så bra överens med dom jag såg i affären. dom var c:a 5-6cm stora i affären.

    1. Hur skiljer man hane från hona?
    2. Hur många kan man hålla tillsammans?(hade tänkt ett akvarium med endast dessa i)


    Tar gärna emot lite tips information

    Mvh

    Markus
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av markus1984
    Hej! Jag är ny här på ciklid.org men finns på zoopet och zoonen.

    Jag har blivit lite kär i en ciklid som kallas Cryptoheros cutteri.
    Har läst eran artbeskrivning, men skulle gärna få lite mer info om dessa.

    Artbeskrivningens bilder stämmer inte så bra överens med dom jag såg i affären. dom var c:a 5-6cm stora i affären.

    1. Hur skiljer man hane från hona?
    2. Hur många kan man hålla tillsammans?(hade tänkt ett akvarium med endast dessa i)


    Tar gärna emot lite tips information

    Mvh

    Markus
    Hej! Välkommen till forumet.
    Anledningen till att bilderna i artregistret inte stämmer överens med hur fiskarna ser ut i affären kan bero på att de inte färgar ut i affären (vilket är vanligt) eller att de du sett i affären är en annan art. Hur stort akvarium har du? Normalt sett köper man in en grupp på 4-10 individer och låter dem para ut. Om man inte kan se skillnad på könen innan, så lär man göra det då.

    Kommentar

    • markus1984

      #3
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Hej! Välkommen till forumet.
      Anledningen till att bilderna i artregistret inte stämmer överens med hur fiskarna ser ut i affären kan bero på att de inte färgar ut i affären (vilket är vanligt) eller att de du sett i affären är en annan art. Hur stort akvarium har du? Normalt sett köper man in en grupp på 4-10 individer och låter dem para ut. Om man inte kan se skillnad på könen innan, så lär man göra det då.
      Hej, tack och tack...jo dom var ju ganska som sagt c:a 5-6cm max, och deras maxstorlek enligt artbesk. är 10cm.

      Men hur ser man skillnaden ?

      Akvariet blir anpassat efter fisken, ska ringa på ett 720L idag.

      Artbesk. sa ett par på 100L så jag kanske börjar med ett par.(har en 100L ledig)

      Är dessa firrar svåra att få tag i annars? Jag hade aldrig hört talas om dom, och aldrig sett dom i någon affär förut...

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av markus1984
        Hej, tack och tack...jo dom var ju ganska som sagt c:a 5-6cm max, och deras maxstorlek enligt artbesk. är 10cm.

        Men hur ser man skillnaden ?

        Akvariet blir anpassat efter fisken, ska ringa på ett 720L idag.

        Artbesk. sa ett par på 100L så jag kanske börjar med ett par.(har en 100L ledig)

        Är dessa firrar svåra att få tag i annars? Jag hade aldrig hört talas om dom, och aldrig sett dom i någon affär förut...
        Jag har aldrig själv haft arten, men i ett 720-kar kan du nog ha 10 st. utan större problem, givetvis med inredning (stenar, rötter, växter)

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Honan får en liten svart fläck på ryggfenan som inte hanen har, o hanen blir mycket större redan fort....
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • markus1984

            #6
            Ursprungligen postat av Beast
            Honan får en liten svart fläck på ryggfenan som inte hanen har, o hanen blir mycket större redan fort....

            okej tackar... tog hem 2st idag som såg väldigt olika ut, hoppas det vart en hona å en hane...

            Kommentar

            Arbetssätt...