Odlingsformer av CA-ciklider ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Odlingsformer av CA-ciklider ?

    Komt änka på att det inte finns så många odlingsformer av Ca-ciklider. Kom
    bara på 4 st, Elfenbenciklider ( albino sebra) som funnits sen 60-talet tror jag.
    Electric blue dempsey, flower horn + papegojciklid . Känner ni till några fler ?
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    Flowerhorn har ju blivit mer eller mindre ett samlingsnamn på olika CA-korsningar och varianter.

    Golden Trimac
    King Kamfa
    Red Texas

    Midas finns ju i olika morpher också.

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Är Electric Blue Dempsey en odlingsform?

      Kommentar

      • Sebastian
        Användare
        • januari 2009
        • 204

        #4
        Ursprungligen postat av Lundensis
        Är Electric Blue Dempsey en odlingsform?
        jag tror det.

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Ursprungligen postat av Sebastian
          jag tror det.
          Har hört att det är en naturlig mutation, som inte överlever i naturen pga att den är svagare än den vanliga dempseyn.

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Har hört att det är en naturlig mutation, som inte överlever i naturen pga att den är svagare än den vanliga dempseyn.
            Det är väl en odlingsform i den bemärkelsen att den ej finns i naturen. Utan endast existerar i akvariets skyddade miljö.

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Har hört att det är en naturlig mutation, som inte överlever i naturen pga att den är svagare än den vanliga dempseyn.
              Stämmer att dom som finns idag härstammar från några av dess ex, MEN sen har ju aveln för att bibehålla dessa gått långt förbi inavel om vi säger så Så här går det till om jag inte fattat det helt fel Man tar en hane av EBD o parar med en vanlig JD hona, deras avkomma kommer inte generera några nämnvärt EBD yngel, men däremot så bär alla avkommor på den "blå" genen.. Då tar man honor från dom avkommorna o försöker para tillbaka med pappan, deras avkomma i sin tur genererar upp till 60% EBD. Och så fortsätter man så Det intressanta är att om man får avkomma där både hane o hona är EBD så blir det typ bara max 5% procent som blir "blåa" + att dom offtast blir missbildade också o sällan överlever längre än till 5 cm.. Vitsen är ju att dom fortfarande ska se ut som vanlig JD o form!! Vilket jag sällan har sett nån på bild göra, dom är offta krumna i kroppen o fenor osv, o blir sällan över ca 15-17cm i storlek..
              Senast redigerad av JockeB; 17 februari 2009, 20:20.
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Det är väl en odlingsform i den bemärkelsen att den ej finns i naturen. Utan endast existerar i akvariets skyddade miljö.
                Du har rätt i att det vi kan se i akvarium idag inte finns i naturen, men vad jag förstår så hitta dom ju tydligen nån "avkrok" nånstans där dom hade nån naturlig mutation som var betydligt blåare än den vanliga JD, sen vad mutationen beror på kan man ju undra... Men dom lyckades ju fånga några ex som jag förstår o så var ju aveln igång..
                Senast redigerad av JockeB; 17 februari 2009, 21:31.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Ursprungligen postat av Beast
                  Du har rätt i att det vi kan se i akvarium idag inte finns i naturen, men vad jag förstår så hitta dom ju tydligen nån "avkrok" nånstans där dom hade nån naturlig mutation o var betydligt blåare än den vanliga JD, sen vad mutationen beror på kan man ju undra... Men dom lyckades ju fånga några ex som jag förstår o så var ju aveln igång..
                  Ok så mutationen har alltså förekommit i naturen. Vad jag har läst, kommer inte ihåg var, så upptäcktes mutationen i fångenskap.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    Ok så mutationen har alltså förekommit i naturen. Vad jag har läst, kommer inte ihåg var, så upptäcktes mutationen i fångenskap.
                    Ja jag har också läst nånstans för länge sen om detta o som jag minns så skulle dom ha hittat nått/några ex i naturen..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Nästan alla mutationer som man odlar på finns i naturen.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...