Foderautomater ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Morsan kanske kan hjälpa till? Eller grannkärringen?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Håwen
      Användare
      • februari 2009
      • 29

      #17
      Enda grannen (som förresten är en gubbe)jag har bor en halv kilometer bort och är "rollatorbunden" och morsan bor för långt bort så jag får nog fint stanna hemma och mata mina djur själv
      Jag hade en foderautomat för några år sedan som funkade kanon men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för märke...

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Men du kan ju åka bort 2-3 veckor utan att fiskarna behöver matas.
        Förutsättningen är att de är välnärda och i god kondition samt att vattnet är i trimm innan du åker.
        Sen får man hoppas på att det inte blir strömavbrott. Lyset behöver ju iofs inte vara på, om man inte har en massa växter förståss.
        Här talar jag om egen erfarenhet, har varit bortrest i 3 veckor och alla firrar levde när jag kom hem.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Håwen
          Användare
          • februari 2009
          • 29

          #19
          Har bara växter i ett av karen, men alla lysen går på timer. Foderautomaten jag hade var batteridriven jag undrar om det kan ha varit en eheim typ urgammal modell. Skickade med den med ett kar jag sålde...

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #20
            Finns det en fördel med att använda foderautomat?

            Jag tänkte på att det kanske är bättre att det åker i lite några gånger på dag istället för mycket en gång. Eller är det bara dom glupska fiskarna som får varje gång?!

            Men som jag förstått så är det bäst med flingor till foderautomaterna och inte granulat. Men då kanske man kan pytsa små mängder flingor i två-tre gånger samt mata själv med granulat på eftermiddagen efter jobbet.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • ParSve
              Användare
              • februari 2005
              • 58

              #21
              En annan fördel med automat är att fiskarna inte associerar "människa utanför akvariet" med "matdags" lika starkt.
              Mindre vindrutetorkare och större chanser att få se andra intressanta beteenden alltså.

              Jag skaffade en Eheim för ett tag sedan och har kört den sedan dess: nöjd alltså. Lite pill var det med att ställa in exakt mängd för pellets, det blev lätt att det kom för mycket, men det gick. Kompletterar med att mata frysfoder för hand då och då.
              /Pär

              399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

              Kommentar

              • THORLEIF
                Användare
                • april 2007
                • 406

                #22
                Faktisk har jeg lagt mærke til med mine tropheus som bla. får mad via fodermaskine eheim 3581 når maskine sætter igang så går der jo lige nogen sekunder inden maden dropper ned,da registrere fisken vibrationerne fra maskinen,og suser hen til foderhulletmen eheim3581 er et godt produkt da den kan bruges til flager,pellets og for den sags skyld sticks
                Dansk Tanganyika Forum:
                http://www.tago.dk/forum/
                Lake Tanganyika på Facebook:
                http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                Video fra Tanganyika-søen
                http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                Kommentar

                Arbetssätt...