Aequidens rivulatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena

    Aequidens rivulatus

    efter att ha haft igång en 400L's växtburk i typ 2 år så har jag kommit till slutsatsen att jag inte har tid/ork att lägga ner en massa tid på det.
    tänker nergradera det till ett lowtech SA. vad bör jag tänka på?
    planen är att köpa 5 st aequidens rivulatus (1-2 hanar, 3-4 honor).
    inredning främst med stora driftwood"rötter" samt lite tåliga växter (dock inte tvunget biotopriktiga).


    förutsättningar som det ser ut nu:

    Ljus:
    4x58 watt t8 aquastar (0.58W/L) med reflektorer

    Filtrering:
    ytterefilter
    aquael fzkn 700. 1700L/H

    Botten:
    Engelskt sjösten, blandade storlekar.

    vattenvärde naturligt ur kran:
    ph 7.75
    kh 8

    vad behöver ändras för att de ska trivas?
    troligen så bör väl ph sänkas lite, men det borde väl funka med lite torv i ytterfiltret?
    och bottensubstrat..? hur ser det ut naturligt? grus/sand/lera/jord/etc etc
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    #2
    Ursprungligen postat av bena
    efter att ha haft igång en 400L's växtburk i typ 2 år så har jag kommit till slutsatsen att jag inte har tid/ork att lägga ner en massa tid på det.
    tänker nergradera det till ett lowtech SA. vad bör jag tänka på?
    planen är att köpa 5 st aequidens rivulatus (1-2 hanar, 3-4 honor).
    inredning främst med stora driftwood"rötter" samt lite tåliga växter (dock inte tvunget biotopriktiga).


    förutsättningar som det ser ut nu:

    Ljus:
    4x58 watt t8 aquastar (0.58W/L) med reflektorer

    Filtrering:
    ytterefilter
    aquael fzkn 700. 1700L/H

    Botten:
    Engelskt sjösten, blandade storlekar.

    vattenvärde naturligt ur kran:
    ph 7.75
    kh 8

    vad behöver ändras för att de ska trivas?
    troligen så bör väl ph sänkas lite, men det borde väl funka med lite torv i ytterfiltret?
    och bottensubstrat..? hur ser det ut naturligt? grus/sand/lera/jord/etc etc
    har mitt par med 2 st rötter varav en väldigt stor... har oxå 2st svärdplantor i som hanen mer eller mindre försöker flytta på... du behöver inte direkt växter för rivulatusen. Jag hade turen att hitta den, vad jag tycker, ultimata krukan som honan kan gå in i när hon fått nog av hanen, så det är nog mera att du gör nån grotta eller liknande som honorna kan komma undan från den/dom buffliga hanarna.
    jag kör med vanlig grus i normalstorlek, dom gräver ju lite här å där och dom verkar gilla den lilla sysselsättningen, av att dömma min hane...
    jag gör inget för att ändra ph:t i mitt akvarium, är dock lite lat med att byta vatten varje veckan, det är ju en tålig fisk, och vattnet här börjar på 8 så det är normalt och så, inga som helst problem med det.
    Beroende på storlek du kan få tag på så kanske det räcker för dig att bara ha ett par i karet, är en ganska dominerande fisk och vet inte om min hane hade jagat ihjäl om han sätt nån från sitt släcke! hehe
    hur googlar man efter ett liv?

    Kommentar

    • bena

      #3
      det är främst svärdplantor (echinodorus 'ozelot' och rubin), javaormbunke (microsorum pteropus), en del olika cryptocoryne (wendtii 'brown', pontederiifolia och undulata), samt testar med pogostemon helferi (räknar inte på att den blir långvarig, men har en hel del hemma redan).
      anubias kommer säkert dyka upp med, men har inte bestämt vilken sorts än.

      de jag köper kommer inte ens vara könsmogna, så jag räknar inte med bråk i början.

      krukor är inte så snyggt enligt mig, så jag får väl modda ett pvc-rör med lite driftwood för att dölja det eller gömma det bakom/under gruset. har ca 7kg "rötter" i min burk nu (uppmätt torrt).

      jag borde lätt kan ändra ph med mitt ytterfilter (torv) samt att jag har en ph-kontroller till mitt co2-system så kan jag lika gärna lägga mig på en "normal" nivå direkt, men vet inte hur behover ser ut. över 8 lär jag aldrig ligga såvida jag inte gör något generalfel (inget illa menat).

      ang gruset så skiter de säkert i om jag kör ner typ krossat granit, men undrar vad deras naturliga miljö erbjuder. hittar ingen info om det.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Jag antar att det är guldsöm du menar? Enligt Alf är detta inte A rivulatus. Den kommer från "Guayas River system" se http://www.lem.net/alf/aeq.htm

        Hursomhelst placeras den fortfarande i A rivulatus och FishBase.se anger pH 6,5-8 för dessa. Dessutom är det vanligt att håla dessa i högre pH utan problem. Jag tycker definitivt att du ska satsa på hög vattenkvalitet (stora fiskar äter mycket och smutsar ner mycket) och vattenbyten istället för att fippla med vattenvärden.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • fishweed
          Användare
          • februari 2008
          • 434

          #5
          hittade detta på en sida:

          Habitat

          According to Fishbase, Aequidens rivulatus is found on the "Pacific slope from the Esmeraldas River in Ecuador to the Tumbes River in Peru." Water conditions in this stretch vary quite a bit from a low pH to a relatively high pH. The climate is Neotropical.

          och även detta:

          Tank setup: It's natural habitat being rivers and streams both sandy and gravel substrates are accepted. The species enjoys some cover for retreat in the form of rock or driftwood caves and structures. Being a cichlid that enjoys digging in the substrate live plants may be uprooted and prove difficult to maintain.


          tycker det är lustigt att den kallas för "Green Terror"

          hoppas dett hjälper dig lite! =)
          hur googlar man efter ett liv?

          Kommentar

          • fishweed
            Användare
            • februari 2008
            • 434

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Hej

            Jag antar att det är guldsöm du menar? Enligt Alf är detta inte A rivulatus. Den kommer från "Guayas River system" se http://www.lem.net/alf/aeq.htm
            så man ska då kalla den "Aequidens" sp. Goldsaum så länge då? Om man ska utgå från vad han skriver på den sidan...
            hur googlar man efter ett liv?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av fishweed
              så man ska då kalla den "Aequidens" sp. Goldsaum så länge då? Om man ska utgå från vad han skriver på den sidan...
              Nja, det är kanske lättast att kalla den Ae. rivulatus "guldsöm" tillsvidare men populationen/färgformen/arten guldsöm har inte nödvändigtvis samma krav som resten av firrarna i "rivulatuskomplexet". Den är t ex inte i närheten av lika aggressiv som den "riktiga" "Green Terror" har jag läst.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • fishweed
                Användare
                • februari 2008
                • 434

                #8
                men borde vi inte ändra i artregistret i sådana fall? då beteendet/miljö kan/är annorlunda... bara en tanke...
                hur googlar man efter ett liv?

                Kommentar

                Arbetssätt...