Cyanohinna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Cyanohinna?

    Jag har i mitt ena kar en oljig grönaktig hinna på ytan, ser inte ut som den "vanliga" fett hinna man kan få i akvariet.
    Någon som har några tipps om va det kan vara och hur man blir av med det?
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Några tipps?
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det är troligen guldalger eller cyanobakterier. De brukar försvinna av sig självt, men rejäl cirkulation i kombination med UV-filter tar garanterat bort dem.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Så fort jag sätter fart på cirkulationen försvinner min gröna hinna. Den är dock tillbaka nästa dag igen!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Så fort jag sätter fart på cirkulationen försvinner min gröna hinna. Den är dock tillbaka nästa dag igen!
          Cyanobakterier är ofta oscilatoria och dess kryper genom filtret dvs de fastnar inte. Då blir vattnet "grumligt" av cirkulationen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Ok, då förstår jag. UV-filter alltså. Tack
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Nilsrolf
              Användare
              • december 2007
              • 41

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Det är troligen guldalger eller cyanobakterier. De brukar försvinna av sig självt, men rejäl cirkulation i kombination med UV-filter tar garanterat bort dem. Cyanobakterier är ofta oscilatoria och dess kryper genom filtret dvs de fastnar inte. Då blir vattnet "grumligt" av cirkulationen.
              Just nu har jag lite i ett akvaium. Tidigare hade jag i ett litet 60l, intensiva vattenbyten + ec gjorde att de försvann. Vad som nu hade effekt? Nu har jag i ett 260 l, bytte precis 50% i det + ökade ec dosen till lite över det dubbla förutom att suga bort all cyano jag ser mellan varven. Vidare har jag minskat matningen radikalt, är en del vid vatten kanten - en del foder har dansat runt där, antog samband. På zoopet är det diverse diskussioner kring cyano. De diskussionerna samfattar jag med: vattenbyten, ec och general toxic. GT har jag aldrig provat, men en del verkar skeptiska till det...., men uv-filter och cyano har jag aldrig sett/hört. Jag skall testa och sätta in mitt uv-filter. Förresten skillnad mellan vattenhinna och på t ex gruset, olika typer?
              Senast redigerad av Nilsrolf; 09 februari 2009, 22:10.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Nilsrolf
                Just nu har jag lite i ett akvaium. Tidigare hade jag i ett litet 60l, intensiva vattenbyten + ec gjorde att de försvann. Vad som nu hade effekt? Nu har jag i ett 260 l, bytte precis 50% i det + ökade ec dosen till lite över det dubbla förutom att suga bort all cyano jag ser mellan varven. Vidare har jag minskat matningen radikalt, är en del vid vatten kanten - en del foder har dansat runt där, antog samband. På zoopet är det diverse diskussioner kring cyano. De diskussionerna samfattar jag med: vattenbyten, ec och general toxic. GT har jag aldrig provat, men en del verkar skeptiska till det...., men uv-filter och cyano har jag aldrig sett/hört. Jag skall testa och sätta in mitt uv-filter. Förresten skillnad mellan vattenhinna och på t ex gruset, olika typer?
                Hej

                För att UV ska ha död på det så måste de ju in i filtret. UV dödar svävalger. Kör man rejäl fräs på ytan så rörs hinnan ner i vattnet och in i filtret där de dödas.

                Jag gissar att UV är helt verkningslöst mot cyano på botten.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Ibland är förkortningar av godo, för det mesta inte. Det handlar förmodligen om hur vedertagna de är. Nu är det säkert jag som inte är uppdaterad men vad betyder "EC" och "GT" Nilsrolf (UV har ju liksom hängt med sedan barnsben)?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ec tror jag står för Easy Carbo och GT för General tonic (även om en GT i min värld är en drink).

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Gt

                      Kan säga att Tetras General Tonic är suverän mot kraftiga cyanoangrepp. Var skeptisk till en början men det funkar ta mig tusan. De tynar bort och efter en vecka är de helt puts väck!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Jag testade suga bort så mycket som möjligt vid vattenbytet igår, samt att jag riktafe utblåsen mot ytan, förr hade jag bara ett utblås mot ytan men nu har jag två..
                        Jah ar ett SunSun ytterfilter i mitt 540 med UV ljus i, funderar att flytta det till mitt 720, fördelen med SunSun filtret är att det har et flotör som flyter i ytan och skapar en ytavrinning in i filtret vilket underlättar terminationen av cyanot
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #13
                          Ursprungligen postat av Crenicichla
                          Jag har i mitt ena kar en oljig grönaktig hinna på ytan, ser inte ut som den "vanliga" fett hinna man kan få i akvariet.
                          Någon som har några tipps om va det kan vara och hur man blir av med det?

                          Om du har tillgång till CB nr 02/2006 så har du en mycket bra artikel i ämnet från Patrik Malmo.

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            Användare
                            • december 2007
                            • 41

                            #14
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Kan säga att Tetras General Tonic är suverän mot kraftiga cyanoangrepp. Var skeptisk till en början men det funkar ta mig tusan. De tynar bort och efter en vecka är de helt puts väck!
                            Nu ser jag att andra svarat på ec och gt. Amatör/nybörjare som jag är trodde jag de var vedertagna i sådana här sammanhang. General ..., inga nackdelar? Å andra sidan verkar alla som testat det nöjda.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Personligen trodde jag inte att GT funkade mot cyano, men det verkar ju så. Har kört Fungistop några gånger med bra resultat (silverkolloid, samma som oxydatorer ger om man har silvertråd som katalysator), men månne är det dags att testa GT (fast jag tänker fortfarande bara Gin & Tonic när jag läser/skriver GT). Månne en kombo verkligen gör slag i saken?

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...