Tropheus mfl apatiska vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoP
    Användare
    • augusti 2008
    • 17

    Tropheus mfl apatiska vid vattenbyte

    Har ett 480 liters med Tropheus, Cyprichromis Jumbo och Multifasciatus.
    När jag skulle byta vatten igår upptäckte jag en massa små (5-10mm) gulvita maskar på täckglaset.
    Stoppade pumparna, pumpade ut ca 50%. När jag började fylla på vatten började en Tropheus släpa sig fram längs botten för att till slut ligga helt stilla. Några vuxna multisar samt ett tiotal yngel la sig oxå helt stilla.
    Ca 15 minuter efter att pumparna dragits igång var allt som vanligt igen och vid matning åt alla glatt.
    Akvariet har varit igång ca 6 månader och alla värden är som dom ska.
    Är det en obra mask eller vad kan det vara för fel??
    //Stefan
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Ursprungligen postat av SoP
    Har ett 480 liters med Tropheus, Cyprichromis Jumbo och Multifasciatus.
    När jag skulle byta vatten igår upptäckte jag en massa små (5-10mm) gulvita maskar på täckglaset.
    Stoppade pumparna, pumpade ut ca 50%. När jag började fylla på vatten började en Tropheus släpa sig fram längs botten för att till slut ligga helt stilla. Några vuxna multisar samt ett tiotal yngel la sig oxå helt stilla.
    Ca 15 minuter efter att pumparna dragits igång var allt som vanligt igen och vid matning åt alla glatt.
    Akvariet har varit igång ca 6 månader och alla värden är som dom ska.
    Är det en obra mask eller vad kan det vara för fel??
    //Stefan
    Låter nästan som du gav dom en temperaturchock.. Fyllde du på dom 50%en med kallvatten så kan du nog ha lösningen där. har själva sett just detta fenomen vid vattenbyte med för mycket kall vatten, firrarna uppför sig smått paralyserade men återhämtar sig hyfsat snabbt..MEN även en höjning av vatten tempen drastiskt kan ge samma effekt..
    Det e inget att rekomendera då det stressar firrarna och kan eventuelt utlösa pricksjukan, vad jag hört.
    Senast redigerad av Oden70; 08 februari 2009, 11:43.
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Låter helt klart som en kallvattenchock, när pumparna startas blandar sig kall med varmvattnet som annars skiktar sig, då piggnar dom snart på sig.
      Prova att byta med noggrant tempererat vatten nästa gång.
      Maskarna tror jag inte är någon fara, gör ren täckglaset och aluminiumlisterna så är du troligen kvitt dom.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • SoP
        Användare
        • augusti 2008
        • 17

        #4
        Tack för svaren

        Tyckte jag fyllde på med samma temperatur som vanligt. Brukar fylla på med vatten som är några grader kallare. Kan ju vara så att jag balanserat på gränsen vid tidigare vattenbyten och att jag nu klev över den.
        Vi kör på den tesen så får jag försöka skärpa mig nästa gång.

        Maskarna är borttorkade och har inte återkommit än iallafall!

        Stort tack
        Stefan

        Kommentar

        Arbetssätt...