Hur gammla...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taina

    Hur gammla...

    Mina äldsta Oscars mår inte bra.Ser ut som fjällen har släppt/bleknat och färgerna har blivit mycke mattare.Den ena är i lite bättre skick än den andra.
    Dom är fem år gamla,jag har inte införskaffat några nya individer det senaste året så smittsamma sjukdommar kanske det inte är.
    Hur gamla blir ciklider? Ska jag låta dom dö i akvariet eller ta upp dom och
    förkorta processen? I så fall bästa sätt?
    Dom är ca 25/30cm så toaletten kan vi glömma.
    Lite jobbigt då dessa två är riktiga personligheter,fast dom har skrämt skiten ur mig när de hoppar upp o käftslår i armarna när det är matdags. Finns det någon med vettiga åsikter som kan råda mig?
  • Taina

    #2
    Ursprungligen postat av Taina
    Mina äldsta Oscars mår inte bra.Ser ut som fjällen har släppt/bleknat och färgerna har blivit mycke mattare.Den ena är i lite bättre skick än den andra.
    Dom är fem år gamla,jag har inte införskaffat några nya individer det senaste året så smittsamma sjukdommar kanske det inte är.
    Hur gamla blir ciklider? Ska jag låta dom dö i akvariet eller ta upp dom och
    förkorta processen? I så fall bästa sätt?
    Dom är ca 25/30cm så toaletten kan vi glömma.
    Lite jobbigt då dessa två är riktiga personligheter,fast dom har skrämt skiten ur mig när de hoppar upp o käftslår i armarna när det är matdags. Finns det någon med vettiga åsikter som kan råda mig?
    Allt går upp och ner,
    som sur mjölk i en kattunge

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Rent spontant skulle jag gissa på att påffar blir åtminstone 10 år innan de börjar tackla av p.g.a. ålder. Men det är så mycket som spelar in. Temperaturen, maten, vattenvärden, karets storlek m.m. är saker som säkert kan spela in hur gamla de blir. Jag har ingen personlig erfarenhet av oskars (var väl 15 år sedan jag hade några, och då under en kortare period). Var de väldigt små när du köpte dem, eller kan de ha varit några år redan då? Det finns säkert de på forumet som kan svara mer exakt på dina frågor.

      /Jocke

      Kommentar

      • Ulf M.
        Användare
        • december 2006
        • 53

        #4
        Hej!

        Vet heller inte så mycket om oscars, men längst upp till höger på denna sida finns en sökfunktion och kanske kan du hitta något där!

        Mvh Ulf

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Jag hade ett par som blev ca 8 år.

          Kommentar

          Arbetssätt...