Tips på ciklid som tycker om strömmt vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    Användare
    • februari 2007
    • 38

    Tips på ciklid som tycker om strömmt vatten.

    Är det någon som kan tipsa om en mellanstor->stor ciklid (540l akvarium) som tycker om ganska så strömmt vatten (runt 7-10ggr akvariets volym)?

    Jens
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av spazm
    Är det någon som kan tipsa om en mellanstor->stor ciklid (540l akvarium) som tycker om ganska så strömmt vatten (runt 7-10ggr akvariets volym)?

    Jens
    Kommer bara på CA-ciklider av släktet Tomocichla (asfraci, sieboldi och tuba).

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av spazm
      Är det någon som kan tipsa om en mellanstor->stor ciklid (540l akvarium) som tycker om ganska så strömmt vatten (runt 7-10ggr akvariets volym)?

      Jens
      Tror nog du kan välja ganska fritt, 10 ggr 540 liter är ju bara 90 liter i minuten
      eller 1,5 liter/s. Det pallar nog de flesta Ca-cilkider.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Klassikerna då det gäller strömlevande ciklider är ju lejonhuvudscikliderna. De blir ju inte så stora men är trevliga i övrigt. Sen finns det väl ett helt gäng med västafrikanska småciklider som också gillar strömt vatten.

        Från Sydamerika kommer Teleocichla men det är ju också småfisk. Tahuantinsuyoa är också strömlevande och blir små-medelstora. Mina huvudtipps är någon Retroculus eller Crenicichla "bellycrawler" det är stora SA ciklider för strömt vatten.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Precis Lejonhuvudcikliderna tänkte jag också på först...casuarius eller tinanti som båda är ganska intressanta om än inte så stora typ. inom 10-15 cm gapet. S.casuarius blir störst, men jag skulle tro att S.tinanti är tuffast!

          Men det ska kommas ihåg att de inte ska ha tokström runt sig hela tiden - de väljer ju förmodligen att leva i bakvatten och stillvatten i forsarna och kanske då och då ge sig ut i de "fria virvlarna" - en hel del skydd som grottor etc...nu verkar ju inte strömmen bli alltför överväldigande, men ändå...
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #6
            Theraps lentiginosus (CA) ska leva i strömt vatten har jag läst det någonstans jäkligt snygga runt 20cm-25cm tror jag det blir fullvuxna
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Trivs inte zebrafiskar i strömt vatten?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Eftersom frågan ligger under Sydamerikanska ciklider antar jag att det är sådana som efterfrågas. Det är inte ett strömakvarium utan rätt måttlig ciklulation så det handlar nog mer om att du ska undvika en hel del firrar. För rejält strömt vatten är det nog bara arterna som nämnts som gäller, vissa Crenicichla, Teleocichla, Retroculus mm.

                Varför ska du ha den här cirkulationen OCH sydamerikaner?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Jag uppdaterar frågan med en följdfråga; vilka tetror trivs i strömt vatten?

                  Någon borde det väll finnas?

                  Anledningen att man vill ha strömmt vatten i ett SA akvarium är väl vanligen att man vill skapa optimala förhållanden för sina malar. Mänga L-malar kommer ju från starkt strömmande vatten.

                  Själv har jag länge varit sugen på ett mindre bäck akvarium med stark ström och någon Chaestosoma mal. Jag tycker dessa är väldigt roliga och lagom stora. Gumminäsa som danskarna dem. Dessa är dessutom överkomliga i pris. Frågan är ju vilka andra fiskar som kunde passa i ett sådant akvarium. Tetror? Dvärgciklider? Till saken hör ju också att temperaturen ska vara ganska låg för Chaestosoma.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #10
                    Retroculus rekommenderar jag varmt, har aldrig haft roligare ciklider (fast lättskrämda och känsliga). Tror dock inte att 10 ggr akvarievolymen per timme räknas som kraftig cirkulation i deras värld, jag hade 20 ggr.
                    Kallt vatten trivs de dock inte i. Men ett gäng Scleromystax barbatus skulle ju trivas. Och när det gäller stimfiskar är det nog enklare att hitta barber som trivs i svalt, strömmande vatten. Barilius, till exempel:
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...